• vetvadjagvill

    Allsidig kost till barn och vuxna - vad innebär det?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-27 18:29
    Efter att ha läst den här tråden
    www.familjeliv.se/Forum-4-288/m59692029.html
    så undrar jag vad man egentligen anser vara allsidig kost till barn?

    Ger man bara välling och gröt och räknar det som variernade och allsidig kost som ska täcka dagsbehovet eller vart tog resten av kostcirkeln vägen?
    är det en gurkskiva på mackan man räknar som grönsker till maten eller..?

    iblnad tänker jag på anna skipper och du är vad du äter när jag läser sånt här.. man ger barnen en enda sak till mat och det är allt.

    vart är variation och att låta dem testa nya saker, utforska matvärlden och lära dem nya matsmaker, redan som små?

  • Svar på tråden Allsidig kost till barn och vuxna - vad innebär det?
  • Natulcien

    Ja, när man läser olika matscheman som folk lägger ut för att jämföra sina bebisar/barn i samma ålder så är det väldigt mycket gröt och välling...
    Jag har också reagerat på det.

    Själv behöver jag eg. bara ett mål lagad mat om dagen, men ser det som självklart att sonen ska ha två (när han blir äldre, han är bara 7,5 mån. än).

  • Cloud

    En del protein som kött, fisk, fågel.


    En del kolhydrater som pasta, ris, potatis, bröd.


    En del grönsaker.


    En del frukt.


    En del fett som smör eller grädde.


     


    Det är allsidigt. Utesluter man en eller flera av de ovan nämnda grupper under en längre tid så är det ingen allsidig kost och den som äter så lär få vitamin- eller mineralbrist.

  • vetvadjagvill
    Natulcien skrev 2011-06-27 18:49:20 följande:
    Ja, när man läser olika matscheman som folk lägger ut för att jämföra sina bebisar/barn i samma ålder så är det väldigt mycket gröt och välling...
    Jag har också reagerat på det.

    Själv behöver jag eg. bara ett mål lagad mat om dagen, men ser det som självklart att sonen ska ha två (när han blir äldre, han är bara 7,5 mån. än).

    som om man tror att det är en större skillnad på gröt och välling,....


    man behöver ju inte äta mat efter någon kostexpert men bara variation och att man får i sig olika saker varje dag, en dag fisk, en dag kött en dag fågel frukt grönsaker med/utan mycket stärkelse pasta ris qunioa, havregryn hirs

  • vetvadjagvill
    Cloud skrev 2011-06-27 18:53:43 följande:

    En del protein som kött, fisk, fågel.


    En del kolhydrater som pasta, ris, potatis, bröd.


    En del grönsaker.


    En del frukt.


    En del fett som smör eller grädde.


     


    Det är allsidigt. Utesluter man en eller flera av de ovan nämnda grupper under en längre tid så är det ingen allsidig kost och den som äter så lär få vitamin- eller mineralbrist.


     


    tyvärr är det vanligt tror jag att man lever för mycket på spannmålsprodukter och tror det är allsidig kost, gröt, bröd pasta


    jag har röd mjölk för barnen behöver fettet


    jag har pratat med fler dietister eftersom jag har ett barn som kollats på endokrinolog och 2 som har gluten och de säger alla samma sak att man ska ge fet mjölk till barnen eftersom det kan hjälpa till att växa och det var just fettet som de ville det korta barnet skulle ha då.


    BVC sa mellan mjölk eller lättmjälk men dietisten rynkade på näsan åt deras råd.


    jag följder dietistens råd.


     

  • Natulcien
    vetvadjagvill skrev 2011-06-27 18:54:33 följande:

    som om man tror att det är en större skillnad på gröt och välling,....


    man behöver ju inte äta mat efter någon kostexpert men bara variation och att man får i sig olika saker varje dag, en dag fisk, en dag kött en dag fågel frukt grönsaker med/utan mycket stärkelse pasta ris qunioa, havregryn hirs


    Precis. Inte särskilt svårt om man anstränger sig lite.
    Kanske inte så konstigt att glutenintolerans är så vanligt med allt spannmål som folk trycker i ungarna...
Svar på tråden Allsidig kost till barn och vuxna - vad innebär det?