• mamma18

    Lillebror..


    på bilden är de jag och min lillebror..

    Jag vet inte om detta är rätt ställe att skriva på..
    Jag har förlorat min lillebror, som valde att lämna livet bara 17 år gammal..
    Jag har sånn sorg inom mig och har ingen att prata med.
    jag har fler syskon, men ingen vill prata om de.. jag blir så ledsen, jag vill prata om de..
    HUR ska jag kunna leva vidare, min lillebror var ju min bästa vän och  vi delade allt..
    hur tar man sig vidare i livet? jag vill ta mig vidare utan att göra som alla andra i släkten gör (glömmer)..
    jag saknar såå.. de gör så ont..
    Jag ber om ursäkt om detta är fel forum att skriva..

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-29 16:09
    det var den 2 Januari 14.02 som ett sms trillade in på min telefon med texten: ring mig viktigt!!
    Jag vände mig mot min kille och skrattde till och sa att nu vill min syster att jag ringer, det är säkert inge viktigt, för hon skriver alltid så när hon har tråkigt..
    efter en stund trillar ett nytt sms in från min syster : ring mig nu!!
    så jag tog upp telefonen och ringde snabbt upp henne.. de blir tyst först, sen säger hon: lillebror är död, han har hängt sig.
    ja la på luren och började skrika, kastade mig ur bilen och mot backen.. allt blev så svart, men orden ekade i mitt huvud.. : lillebror är död, han har hängt sig!!!
    Jag var ju i stan, jag var ju glad, jag skulle hämta mina barn samma dag.. Allt förvandlades till en mardröm..
    Jag var tog upp telefonen och ringde barnens pappa, och sa att jag kommer och hämtar barnen, lillebror är död, vi ska till mamma och prata!
    när vi väl var där stod polisen utanför huset, jag minns inte mycke från den kvällen mer än att tårarna föll och livet kändes så meningslöst..

    Att vakna på natten, tårar i halsen och ett hjärta som blöder...
    Drömmen jag drömmer om nätterna!
    Jag vaknar på natten och ser hur han ligger där på marken, någon försöker rädda honom. Men han går inte att räddas, det är försent...

    Jag såg aldrig min lillebror hänga där, jag såg aldrig hur blå han var, jag var aldrig där när lungorna pustade ut sitt sista andetag. Hur kunde allt gå så fel? Hur kunde han lämna oss här, vi som älskade honom..?

    jag var och sa hej då till min lillebror, han låg där i den ljusgrå/blå kistan.. Han hade sin favorit tröja och sina favorit jeans på sig, han kramade sin nalle.. på vänster öra hade han ett örhänge han fick i julklapp av mig.. Han hade frid nu.. Men det såg inte ut som min lillebror, han såg så gammal ut.. Jag ville stryka hans hår och hålla om honom och säga att allt skulle bli bra igen. Men tårarna tog över och jag kunde inte ens gå nära honom. Jag ville säga att jag älskade honom och att saknaden kommer vara för evigt..
    Men inte ett enda ord föll ur min mun.
    Nu skulle vi gå därifrån, men jag ville inte, han skulle bli ensam och övergiven.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-23 10:35
    Idag är det en dag av tårar, en längtan, saknad.. en fruktansvärt tomhet..

    Fy så jag skäms, har har inte varit och tänd ljus för honom på så länge..
    Jag måste iväg och köpa ljus och en röd ros..

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-24 18:58




    Ett litet minne av min lillebror
  • Svar på tråden Lillebror..
  • Nina 566

    Det är nog inte fel forum. Finns nog flera i din sits...tyvärr.

    Beklagar sorgen, måste vara fruktansvärt!

    Hände det nyligen?

  • mamma18

    Hej du och tack för ditt svar.. Min lillebror valde att lämna oss alla den 2 januari och jag känner mig så tom.. tom på ord å så tom i allt.. jag vet inte hur jag ska vända livet uppåt igen..
    varför glömmer alla så lätt..Jag sitter i min ensamhet och gråter..
    Min kille vill att jag ska vara glad jämt,  men de går inte.. min lillebror var så varm om  mitt hjärta, och vi delade ju allt. och mina barn älskade honom.. han betydde så mycket så att inte ens ord räcker..

  • JQs

    Beklagar sorgen. Vad jobbigt att ingen vill prata om det, det är bra att du inte vill glömma utan vill prata om det, det är nog bättre för dig. Jag förlorade min son (han dog i min mage när jag var i 42:a veckan) och mina föräldrar, framförallt min pappa, vill inte prata om det. Jag tycker att det är jätte jobbigt och det känns lite grann som att han bara vill glömma och gå vidare. Jag kan inte förstå hur de kan vilja göra så även om de aldrig fick tärffa och lära känna min son så är det ju ändå deras barnbarn. Tycker det verkar ännu konstigare att ingen i din familj vill prata om din bror han var ju ändå en del av era liv i 17 år... Om du inte redan får hjälp av en kurator så tycker jag att du ska se till att du får det, kontakta din husläkarmottagning så kan de säkert hjälpa dig. Du gör helt rätt i att försöka bearbeta det för även om srogen och saknade alltid kommer att finnas där så kommer det inte bli bättre av att man försöker glömma det, det kan snarare bli tvärt om.
    Än en gång, beklagar sorgen! 

  • Nina 566
    mamma18 skrev 2011-06-28 16:17:42 följande:

    Hej du och tack för ditt svar.. Min lillebror valde att lämna oss alla den 2 januari och jag känner mig så tom.. tom på ord å så tom i allt.. jag vet inte hur jag ska vända livet uppåt igen..
    varför glömmer alla så lätt..Jag sitter i min ensamhet och gråter..
    Min kille vill att jag ska vara glad jämt,  men de går inte.. min lillebror var så varm om  mitt hjärta, och vi delade ju allt. och mina barn älskade honom.. han betydde så mycket så att inte ens ord räcker..


    Vet du varför dom vill glömma? Är det för att dom tror att det blir enklare då? Men det känns ju som helt fel sätt att gå vidare på..
    Mådde din bror dåligt länge?
  • lmp

    Åh, jag beklagar sorgen och hoppas att du får stöttning här om ingen annan vill dela din sorg eller lyssna. Här är vi nog mer i samma sits som du av olika anledningar. Har inte dina föräldrar förståelse för hur du mår om inte dina syskon har det? Ditt sorgarbete kan ju ingen "snabba" på utan du måste få sörja så som du gör och man kan inte vara glad jämt så klart, men förhoppningsvis blir det lite lättare med tiden. Din förlust är ju relativt ny trots allt. Jag förlorade min son (som blev ca 2 månader) i april i år och sörjer på mitt sätt, vilket är annorlunda mot min mans sätt (pappan) och långt ifrån klart känner jag. Det är bara så det får vara helt enkelt.

    Tröstkramar till dig!

  • mamma18
    JQs skrev 2011-06-28 16:22:04 följande:
    Beklagar sorgen. Vad jobbigt att ingen vill prata om det, det är bra att du inte vill glömma utan vill prata om det, det är nog bättre för dig. Jag förlorade min son (han dog i min mage när jag var i 42:a veckan) och mina föräldrar, framförallt min pappa, vill inte prata om det. Jag tycker att det är jätte jobbigt och det känns lite grann som att han bara vill glömma och gå vidare. Jag kan inte förstå hur de kan vilja göra så även om de aldrig fick tärffa och lära känna min son så är det ju ändå deras barnbarn. Tycker det verkar ännu konstigare att ingen i din familj vill prata om din bror han var ju ändå en del av era liv i 17 år... Om du inte redan får hjälp av en kurator så tycker jag att du ska se till att du får det, kontakta din husläkarmottagning så kan de säkert hjälpa dig. Du gör helt rätt i att försöka bearbeta det för även om srogen och saknade alltid kommer att finnas där så kommer det inte bli bättre av att man försöker glömma det, det kan snarare bli tvärt om.
    Än en gång, beklagar sorgen! 

    jag beklagar din sorg så djupt, att ingen vill prata om de måste kännas fruktansvärt.
    jag beklagar verkligen..

    Jag vill inget hellre än att någon ska prata om min lillebror.Man vet inte riktigt vart man ska börja.. jag vill inget hellre än att han ska finnas hos oss.. jag pratade med min husläkare, men han bara log och sa att de blir bättre.. Jag fattade inget, skulle han inte hjälpa mig.??. Jag förlorade ju min bästa vän och min älskade bror som jag levt med i 17 år..
    jag fattade inte varför han ville lämna oss.. min syster som ringde och berättade att han var död.. vill inte prata om de.. varför? han är ju vår lillebror..
    jag har tappat sån ork, känner mig så ledsen att alla runt mig lämnade mig nu när jag sörjer.. varför hjälper ingen mig nu när jag har förlorat min älskade lillebror..

  • Nina 566
    mamma18 skrev 2011-06-28 16:42:37 följande:

    jag beklagar din sorg så djupt, att ingen vill prata om de måste kännas fruktansvärt.
    jag beklagar verkligen..

    Jag vill inget hellre än att någon ska prata om min lillebror.Man vet inte riktigt vart man ska börja.. jag vill inget hellre än att han ska finnas hos oss.. jag pratade med min husläkare, men han bara log och sa att de blir bättre.. Jag fattade inget, skulle han inte hjälpa mig.??. Jag förlorade ju min bästa vän och min älskade bror som jag levt med i 17 år..
    jag fattade inte varför han ville lämna oss.. min syster som ringde och berättade att han var död.. vill inte prata om de.. varför? han är ju vår lillebror..
    jag har tappat sån ork, känner mig så ledsen att alla runt mig lämnade mig nu när jag sörjer.. varför hjälper ingen mig nu när jag har förlorat min älskade lillebror..


    Era föräldrar då, hur hanterar dom det? Det finns ju många sätt att sörja på, alla vill inte prata och "älta" medans andra vill det.
  • JQs

    Det låter ju jätte konstigt att husläkaren sa så han borde ju förstå att det inte är så lätt att bara gå vidare själv, utan hjälp och utan någon att prata med. Jag vet att det är tufft men KRÄV att få prata med en kurator, mår du fortfarande så dåligt efter ett halvår så behöver du verkligen få prata med någon risken är ju annars att du hamnar i en deprission (om du inte redan har gjort det). Synd att din familj inte vill prata om det och att även din sambo verkar vara lite "avig", har du ingen alls att prata med så är det ju ännu viktigare att du får komma till en kurator och prata med.
    Jag har i alla fall min sambo som jag kan prata med, vi har ju varit med om det bägge två, sen pratar jag en del med min syster om det också och det känns så skönt att ändå ha någon att prata med även om det är jobbigt när min pappa byter samtalsämne varje gång jag nämner Noa. 

  • mamma18

    dom verkar tro att sorgen bara ska försvinna.. men den kommer ju aldrig försvinna om dom bara struntar i att han existerat.. jag förstår inte varför dom väljer att vända sig bort när man nämner honom.. vi har en ganska brokig bakrun, jag kan tänka mig att mycke av de gjorde honom ledsen.. Han var alltid som min storebror, såg efter mig och brydde sig så mycke.. han ville ändra på allt som hänt, men han kunde ju inte det.. jag saknar och älskar hon så.mycke.

  • mamma18

    eryops: Ja min husläkare som alltid varit så bra, gjorde mig så ledsen.. jag blev så sårad.. trots att jag satt och grät så sa han.inge mera.. jag är så ledsen, mitt hjärta är inte längre helt. Jag gör allt för att inte dom runt mig ska tycka att jag är en belastning, man kan säga att jag sörjer i smyg, när jag är ensam sitter jag ofta och gråter.. min sambo blir så arg på mig när jag är ledsen och jag vill ju inte såra honom genom att jag är ledsen ofta. jag vet att den 2 juli har de gått ett halvår, men jag kan inte söuta gråta och inte sluta undra varför han valde att ta sitt liv.. jag har ingen att prata med, så tack ni som skriver.. de värmer mitt hjärta.

Svar på tråden Lillebror..