• paddy
    Äldre 30 Jun 00:39
    1310 visningar
    5 svar
    5
    1310

    hur har ni gjort med föräldrar ledigheten behöver lite tips :)

    Jag och min fästmö ska få vårt första barn i februari och jag vet inte så mycket om det där med föräldraledigheten jag har läst i någon tidning att det är många som tar ut några dagar innan den beräknade födslen och några veckor efter och tar sedan ut resten efter ett år vore väldigt glad om ni berättar om hur ni gjorde med föräldra ledigheten vore jätte snällt
    tack i förskott :)

  • Svar på tråden hur har ni gjort med föräldrar ledigheten behöver lite tips :)
  • Stoffe
    Äldre 30 Jun 09:20
    #0

    När vår dotter skulle komma så hade jag tagit semester för att jag skulle hinna vara med lite mer än när man tar sina 10 pappadagar. Den planeringen sket sig rätt rejält då vår dotter bestämde sig för att vänta in i det sista med att komma ut, så hon kom precis innan min sista semestervecka skulle börja (den 5:e). Hade ju planerat att vara ledig 2 veckor före och två veckor efter hennes nedkomst. Men som sagt det är svårt att råda så där exakt hur man ska göra då alla födslar är olika.
    Men första barnet har jag för mig brukar vara ganska nära BF, så ta du ledigt någon vecka innan och så länge du nu känner att du vill vara ledig efter så tror jag det där ska gå bra.

    Nu är jag pappaledig fram till slutet av Augusti, och har så varit sedan Februari. Jag o min sambo valde att dela föräldraledigheten 50/50 då vi hade den möjligheten iom att vi tjänar rätt lika båda två. Så min sambo har faktiskt avstått den bästa tiden av vår dotters 1:a levnadsår till mig, och det är jag henne evigt tacksam för.
    Det är en upplevelse att kunna vara med och se alla framsteg hon gör nu, och det kommer att kännas grymt jobbigt att behöva gå tillbaka till jobbet. Hade kunnat tänka mig vara hemma på heltid faktiskt.
    Ska även bli intressant att se hur det går att skola in henne hos dagmamma ocm en dryg månad.

    Lycka till med er lilla !

  • paddy
    Äldre 30 Jun 23:06
    #0

    tack så mycket njut av pappa ledigheten ordentligt och lycka till med den lilla :) skriv gärna mer om du kommer på något

  • carand
    Äldre 7 Jul 21:36
    #0

    Min sambo och jag har en situation som fler på den här sidan har skrivit om. Hon har precis studerat färdigt, och skulle med FKs fina regler knappt få några pengar alls om inte hon hade jobbat tidigare. För min del så pluggar jag fortfarande, har ett och ett halvt år kvar. Detta innebär att jag kommer vara färdig när vår lille/lilla är så gammal. (BF är 16e oktober) Jag har också jobbat, men inte i den utsträckning FK vill se, så jag kommer inte få mkt mer än grundpenning.

    SÅ, eftersom jag pluggar har jag möjlighet att vara hemma en stor del av tiden.. Alltså kan min sambo ta ut större delen av föräldradagarna, och jag kan ändå vara med!. Det finns många problem, framförallt med ekonomin, med att bli förälder som student - men det ger också en stor chans att verkligen kunna spendera tid med knytet.

    Hade vår situation varit annorlunda hade vi säkert tänkt annorlunda, men som det är tror jag att det blir finfint.

  • Henkem
    Äldre 8 Jul 09:45
    #0

    Jag och min sambo ska få barn i januari, och jag har som Stoffe tänkt att ta ut semester isamband med de 10 dagarna.
    Sen så ska min sambo vara föräldraledig (hon pluggar, men har som tur jobbat innan så hon får mkt pengar) till Juli sen ska jag vara pappaledig så länge det går.
    Och det är något som jag verkligen ser fram emot!

  • Stoffe
    Äldre 8 Jul 15:04
    #0

    Henkem:

    Jag garanterar att du inte kommer att ångra den tiden, när den kommer. :)

Svar på tråden hur har ni gjort med föräldrar ledigheten behöver lite tips :)