Vad finns det för anledningar till att man föder för tidigt? Orolig...
Jag har fött fyra barn förtidigt och en av dem så tidigt att han inte överlevde.
Jag har nog extrem otur för jag har flera orsaker till att jag fött förtidigt.
För det första har jag en försvagad livmoderhals som påverkar.
Sen med första barnet fick jag dessutom havandeskapsförgiftning och hon kom i vecka 33+.
Andra barnet var det "bara" min försvagade livmoderhals som påverkade och han kom i vecka 35+ efter en tids sängliggande.
Med tredje barnet var det både att livmoderhalsen gav med sig samt att jag även fick en infektion. Det barnet överlevde inte.
Med fjärde barnet klarade jag mig "länge" men då hade jag vart 100% sjukskriven sen vecka 7, fick ligga ner konstant hela tiden för att avlasta livmoderhalsen. Så jag var gravid ändå till vecka 37 (!!!).
Men man har även upptäckt att jag får extremt mycket fostervatten och ligger över den normala gränsen för vad man bör ha. Och med så mycket vatten så föder man också förtidigt då fostersäcken tillslut spricker i förtid.
Så jag har flera orsaker till att jag fött alla förtidigt.
Har även som du ts snabba förlossningar och långt till sjukhuset. Sista graviditeten böev jag lovad igångsättning i vecka 38 för att vara på plats när det startar. Men nu kom sonen tidigare än vecka 38 men jag började som tur var att läcka vatten och kunde åka in då innan värkarna startade. Men precis när vi kom in startade värkarna och en timme efter var han född. Och från jag var öppen 5 cm så tog det 8 minuter tills han var ute.
Den längsta förlossning jag har haft var den första och det varade lite mer än 3 timmar bara.
Sen har det bara gått fortare o fortare.
Jag gick också på spec mvc. Var där varje vecka på UL+ VUL för att mäta livmoderhalsen och hela tiden ny bedömning om jag skulle fortsätta att ligga ner hela tiden.
Lycka till TS