• Björkman

    Om Gud finns.......

    Nu skall jag ställa en klassik fråga: Om gud i himmelens höjd finns.... varför finns det så mycket elände i världen?

    Ett klassiskt problem som säkert skall kunna lösas med den digra samlingen av religiösa dårar som finns på forumet....filosofer behöver inte delta om de absolut inte vill!

    Detta är också en fråga om yttrandefrihet som behandlas i grundlagen.....något åsiktspoliserna borde ha i åtane innan de stänger ner en tråd.

    Trådstartaren kan ju omöjligt veta vilka svar som kommer....men det vet uppenbarligen ni. (Till åsiktspoliserna på familjeliv.se som uppenbarligen inte är medvetna om berlinmurens fall!)

  • Svar på tråden Om Gud finns.......
  • SaraG2

    Jag tror att det klassiska svaret är att gud gav människan en fri vilja. Han upptäckte dock snart att vi hade en förmåga att synda, därav syndafloden och jesus död på korset. Med andra ord: en god gud bestämmer inte över folket, och därav uppkommer ondska, eftersom människan inte är god.

    Är dock inte religös själv, så rätta mig gärna om jag har fel :) 

  • hollow

    Jag tycker det är det mest meningslösa man kan grubbla på. Hur man än vrider & vänder på det så finns det inga svar på saken. Det får bli en surprise när du dör istället, personligen kan jag vanta till dess med sveret som antagligen är Att Gud Inte finns.Cool

  • förlivet 123

    För mig så är livet ett prov, alltså om man klarar det på ett gott sätt då får man det bästa ut av det.Och om man nu inte klarar det så är det bara att åka till den plats man förtjänar efter döden. Men och så finns det de som har det svårt i livet och de kan man väl försöka hjälpa lite.Och anledningen till att det finns det onda det är ju inte guds fel det är ju människans fel såklart.Om alla skulle hjälpas åt i världen så skulle det inte bli allt krig och allt det där.

    Hoppas att du fick det svar du sökte.

  • Lumina
    Björkman skrev 2011-07-02 04:23:34 följande:
    Nu skall jag ställa en klassik fråga: Om gud i himmelens höjd finns.... varför finns det så mycket elände i världen?

    Ett klassiskt problem som säkert skall kunna lösas med den digra samlingen av religiösa dårar som finns på forumet....filosofer behöver inte delta om de absolut inte vill!

    Detta är också en fråga om yttrandefrihet som behandlas i grundlagen.....något åsiktspoliserna borde ha i åtane innan de stänger ner en tråd.

    Trådstartaren kan ju omöjligt veta vilka svar som kommer....men det vet uppenbarligen ni. (Till åsiktspoliserna på familjeliv.se som uppenbarligen inte är medvetna om berlinmurens fall!)
    Åh, ja det där var verkligen en klassiker

    Jag ska svara vad jag tror.
    Jag tror på gud, eller åtminstone en högre makt, även om jag inte skulle kalla mig aktiv kristen (är ingen kyrkobänk-sittare om man säger så)
    Jag tror inte guds avsikt var att vissa människor skulle bada i makt o rikedom medans andra svalt och dog. Det är vi människor som har sett till att det blir så. Jag tror inte att det går att dra likhetstecken med att : jag vill ha det här = gud ger dig genast precis det, för mig är gud ingen människa och alltså tänker han inte som oss. Han/hon den/det, vet vad som ska /kommer hända men har lämnat ansvaret till oss att välja att göra världen bättre eller sämre. Vissa får massor av lidande och andra får inget, vissa lär sig av "prövningarna" och blir ändå bra människor. kanske behöver man råka ut för vissa saker för att komma till insikt. Svälten i afrika kanske beror på att vi välbärgade ilandsbor behöver få upp ögonen nån gång och inse att livet inte handlar om att ha den fräckaste bilen?
    Ja, ingen har väl det rätta svaret på frågan som sagt men mitt invecklade svar gjorde säkert ingen klokare heller
    Men säger bara vad jag själv tror!  
  • Pentagram

    En väldigt aggressiv trådstart, må jag säga. Det lägger inte precis en bra grund för trevliga diskussioner.


    Anyway, jag är tillräckligt teologiskt skolad för att känna till en del av motargumenten i just den här frågan men som ateist bryr jag mig föga. Jag vill dock påpeka att yttrandefriheten är irrelevant i sammanhanget. Det här är en privat sajt och inte en del av "det allmänna".

  • Krumpy

    Det finns gott om dårar som inte tror på Gud, kan vi börja med att konstatera.
    Som en replik på den oseriösa trådstarten.

    Det klassiska svaret är, som redan tagits upp i tråden, att människan har
    en fri vilja. OM du vill begå brott och jävulskap, då kan du göra det.
    Men när du dör ställs du inför Gud och då får du sona för dina jordliga synder.

  • Computerworld

    Jag anser att vi ska koncentrera oss på hur vi kan förbättra livet för de som finns närmast oss. Frågan om en god/ond eller ens existerande gud känns 1800-tal.

    Jag ser inga tecken omkring mig på att en eller flera gudar existerar. Det finns några böcker skrivna om det, men det gör det om Harry Potter också.

    Människor gillar förklaringsmodeller, men har tyvärr en förmåga att hänga sig kvar vid dem in absurdum i årtusenden, trots nya teorier och rön. Kan ingen hitta på lite nya gudar? Börjar bli trist med de gamla vanliga...

  • Tom Araya
    Computerworld skrev 2011-09-25 01:16:47 följande:
    Människor gillar förklaringsmodeller, men har tyvärr en förmåga att hänga sig kvar vid dem in absurdum i årtusenden, trots nya teorier och rön. Kan ingen hitta på lite nya gudar? Börjar bli trist med de gamla vanliga...
    Hahaha...precis!
    Vi är ju så förbannat bra på återvinning i det här landet så vi ska kanske börja återvinna gamla gudar och religioner.
    Det vore skönt att få återuppliva midvinterblot igen.
    Vad säger ni..."YHem till midgård" Skrattande
  • Muslimska mamman

    Om hårfrisörer finns, varför finns det då folk med ovårdat hår? Jo, för att inte alla går till hårfrisören fast de borde.

    Om Gud finns, varför finns det då folk med så mycket elände i världen? Jo, för att inte alla söker Gud fast de borde. Gud underlättar och styrker folk att stå ut med bördor och prövningar i livet. Fattigdom finns men det är inte Gud som sitter med alla pengar och vägrar ge hundra kronor per månad till de behövande trots att inkomsterna tyder på att mer pengar kan ges till de behövande. Det är vi människor som kan hjälpa de fattiga, sjuka och svältande, men gör vi alltid det? Nej, istället för att ge 5000 kr rent spontant till svältande, köper vi en platt-TV. Och så har folk mage att skylla det på Gud!??

  • Anna60

    Teodicéproblemet! Har lång erfarenhet inom frikyrkan från unga år. Numera är jag dock harmonisk icketroende. Inom frikyrkan (pingsvän/baptist) så är det så att när det händer bra saker så tackar och prisar man gud för hans makt och godhet. Det är aldrig din egen förtjänst. När det går dåligt så är det antagligen djävulens verk eller att du blir prövad av gud för att han vill kolla hur stark din tro är!! Så indirekt kan det liksom vara ditt fel för att du vacklat i din tro. Voila Gud vinner alltid. Suck, glad att jag kommit på andra tankar. Och det tackar jag varken gud eller hinhåle för utan bara mig själv. Den enda vi till syvende och sist har att vända oss till är oss själva. Och det gäller att hitta balans och att börja gilla den man är.

Svar på tråden Om Gud finns.......