• Anonym (Orolig)

    Hjälp! Sexuella aktiviteter mellan syskon

    Jag har en son på 3 år och en dotter på 1 år. För någon månad sen när min son lärde sig att gå på pottan gick han en del utan blöja och utan kalsonger. 2 gånger upptäckte jag att han nästan tryckte upp sin snopp i ansiktet på sin lillasyster. Vi sa till han att han absolut inte får göra så och försökte förklara för honom att hans snopp är något privat. Efter de har vi aldrig låtit någon av dem vara nakna när den andra är i närheten. Men idag när min son satte sig ner och skulle ta på sig byxorna så tog vår dotter han mellan benen när han hade kalsonger då. Jag sa genast till och hon tog bort handen. Har försökt förklara för dem båda och vår son som är 3 förstår väll lite. Men nu är jag livrädd att ha de tillsammans. Dessutom delar de rum för tillfället och de känns hemskt nu. Kommer antagligen låta vår dotter sova i vårt rum tills vi hittar en större lägenhet. Vet inte riktigt vad jag ska göra, eller vart de har fått de ifrån.

  • Svar på tråden Hjälp! Sexuella aktiviteter mellan syskon
  • Krake

    Vad är du orolig för?

    Att kalla det sexuella aktiviteter var väl dagens överdrift. Ungar är såna.

    Snälla förstör inte syskonrelationen pga detta. 


    Moster, inte monster.
  • Icnivad

    Varför vara "livrädd"?

    Håller med Kaffemonster: det är verkligen en överdrift att kalla det "sexuella aktiviteter".

    Barn tycker det är jätteintressant att vara nakna och se att de inte är likadana.
    Framför allt i 3-års-åldern.

    Låt barnen vara bekväma i att vara nakna.
    Det är bara lite extra intressant i början när de får börja gå runt nakna :)


  • Anonym

    Allvarligt tror du att en treåring och en ettåring på något sätt ser något sexuellt med detta så måste ju du har något stort fel. De är väl bara nyfikna och inte på något sexuellt sätt... Vafan tror du kan hända? Allvarligt skärp dig! Så som du gör får du dem att tro att det de har mellan benen är något ful, självklart så behöver väl inte sonen trycka upp sin snopp i ansiktet på sin syster men mer än så behöver ni väl inte göra... Att inte låta dem vara nakna för det känns ju fruktansvärt löjligt...

  • Anonym (samma här)

    Våra barn är också "intresserade" av varandras kön. De är 5 och 3 år. Jag markerar med NEJ men gör inte en stor sak av det. Min äldsta förstår ju att det är något privat men är ju nyfiken.
    Fortsätt att markera men gör inget stort av det, det är mitt råd.

  • viseversa

    Mina ungar kollar både på varandra nakna och på sin lillebror. Alwa är väldigt intresserad av lillebrors snopp och säger lillebror har en snopp om och om igen när jag byter blöja på honom. Hon vill gärna titta NÄRA på den och verkligen SE hur den ser ut. jag låter henne hållas. Barn ÄR nyfikna på sina egna och andra barn och vuxnas kroppar. Inge konstigt alls och har nada med sex att göra. Du kommer förstöra väldigt mycket om du skyler dom för varandra ts. Förklara att man b estämmer själv över sin kropp men att nyfiken het är väldigt normalt. 

  • Anonym
    Anonym skrev 2011-07-04 20:27:48 följande:
    Allvarligt tror du att en treåring och en ettåring på något sätt ser något sexuellt med detta så måste ju du har något stort fel. De är väl bara nyfikna och inte på något sexuellt sätt... Vafan tror du kan hända? Allvarligt skärp dig! Så som du gör får du dem att tro att det de har mellan benen är något ful, självklart så behöver väl inte sonen trycka upp sin snopp i ansiktet på sin syster men mer än så behöver ni väl inte göra... Att inte låta dem vara nakna för det känns ju fruktansvärt löjligt...
    Håller med. 
  • lindaha

    Du kan väl inte vara seriös?

    Det är helt normalt att de är nyfikna på varandras könsorgan, men det är ju inte sexuella aktiviteter för det.
    Jag tycker att du ska kontakta bvc eller liknande så att de kan utbilda dig bättre om hur barn faktiskt är, så slipper du vara oroad.

    Jag kan ju berätta att våran minsta dotter på 1.5 år tycker att det är skitspännande med pappas snopp. När han går naken här hemma får hon ögon stora som tefat och ropar snooooopp ;) Fullt normalt och det går över om man inte blåser upp det, som du gör. 

  • Anonym (Naturligt!)

    Du skämtar?!!


    Barn i den åldern håller inte på med sexuella aktiviteter - det är DINA värderingar du väljer att lägga in!


    Däremot är de nyfikna, både på sina egna kroppar och andrasm särskilt om man ser något som man själv inte har (snippa/snopp) och det är helt naturligt! Låt dom vara barn och nyfikna, det skadar inte!


    Här hemma har det både tittats, pillats och fnissats åt varandras könsorgan och då är det mellan kompisarna snarare än syskon - och alla vi föräldrar är överens om att det är en övergående fas som vi inte lägger oss i, så länge ingen av barnen verkar fara illa av det eller får göra något MOT sin vilja.


    Så låt du dina barn upptäcka både sina egna och andras kroppar med en sund inställning, nyfikenhet är inte farligt!

  • Anonym (Nyfiken som lite)

    Jag tror att detta är oerhört vanlig och naturligt, även om det är syskon! Vi var väldigt nyfikna som barn och våra föräldrar lät oss vara det . Blev det för mycket så sa de till oss, men att titta, fråga och peka och råka nudda gjorde verkligen ingenting, drog vi och slet så sa de till oss pga att det gjorde ont och att man inte fick göra så helt enkelt.

    Att de tar på varandra tycker jag inte heller är något problem i den åldern för de vet inte innebörden av det utan är bara nyfikna av sig. Säg ifrån om det blir för mycket , men gör inte för stor sak av det utan säg till dem i sådana fall som med vilken sak som helst som är "nej". Gör du en stor grej av det då blir de ju bara ännu mer nyfikna och det kan dessutom förstöra deras syskonrelation. Jag tycker inte du har något att oroa dig för, det är ren nyfikenhet och ALLA barn är nyfikna på det viset, det ingår i utvecklingen! :)

    Lycka till!!!! :)

  • viseversa
    lindaha skrev 2011-07-04 20:32:06 följande:
    Du kan väl inte vara seriös?

    Det är helt normalt att de är nyfikna på varandras könsorgan, men det är ju inte sexuella aktiviteter för det.
    Jag tycker att du ska kontakta bvc eller liknande så att de kan utbilda dig bättre om hur barn faktiskt är, så slipper du vara oroad.

    Jag kan ju berätta att våran minsta dotter på 1.5 år tycker att det är skitspännande med pappas snopp. När han går naken här hemma får hon ögon stora som tefat och ropar snooooopp ;) Fullt normalt och det går över om man inte blåser upp det, som du gör. 
    Ha,ha så har Indra och Alwa också gjort. eller när pappa står i duchen så är det just snoppen som fånger deras intresse. Vi gör ingen stor sak av det. Dom vet att man inte får peta på andras kön och att det är privat. men det är helt normalt med nyfikenhet. Jisses det är ju BARN för guds skull. Dom är ju helt nya i livet och klart man är nyfiken på allt nytt omkring sig då.
  • Anonym
    Anonym (Orolig) skrev 2011-07-04 20:21:15 följande:
    Jag har en son på 3 år och en dotter på 1 år. För någon månad sen när min son lärde sig att gå på pottan gick han en del utan blöja och utan kalsonger. 2 gånger upptäckte jag att han nästan tryckte upp sin snopp i ansiktet på sin lillasyster. Vi sa till han att han absolut inte får göra så och försökte förklara för honom att hans snopp är något privat. Efter de har vi aldrig låtit någon av dem vara nakna när den andra är i närheten. Men idag när min son satte sig ner och skulle ta på sig byxorna så tog vår dotter han mellan benen när han hade kalsonger då. Jag sa genast till och hon tog bort handen. Har försökt förklara för dem båda och vår son som är 3 förstår väll lite. Men nu är jag livrädd att ha de tillsammans. Dessutom delar de rum för tillfället och de känns hemskt nu. Kommer antagligen låta vår dotter sova i vårt rum tills vi hittar en större lägenhet. Vet inte riktigt vad jag ska göra, eller vart de har fått de ifrån.
    Läs din bible där hittar du nog svaren för om detta är på riktigt kan du inte vara annat en en förtappad extrem kristen eller i alla fall religös.

    Jag kan i alla fall lova du kommer inte bli mormor eller morfar på minst 10 år förmodligen 20 30 år. 
Svar på tråden Hjälp! Sexuella aktiviteter mellan syskon