• Lindre­as
    Äldre 6 Jul 00:52
    30939 visningar
    22 svar
    22
    30939

    Körförbud på bilen, vi krockade, vad gäller???

    Har ni inte fått hem papper om att bilen ska besiktas? Nåja, gjort är gjort, men det finns nog risk att ni får betala reparationen själva, om försäkringsbolaget upptäcker att bilen hade körförbud när den krockades. Upptäcks det när bilen är lagad så får ni nog en saftig räkning hem, skulle jag tro... Det bästa är att ringa försäkringsbolaget och fråga, du kan ju göra det anonymt om du vill.

  • Lindre­as
    Äldre 6 Jul 00:59
    #11
    Anonym (totalglömsk!!) skrev 2011-07-06 00:56:30 följande:
    Hur får man reda på vad böterna är för "olovlig körning"? Gäller det i så fall bara den dagen de kan bevisa att vi var ute, eller för hela perioden som vi kört?

    Inget annat har hänt med bilen.

    Besiktningsbokningen via internet är stängd mellan 00-05, så jag kan inte boka någon tid imorron än... irriterande :/
    håller tummarna att det finns.

    Olyckan hände när det var halt ute, vi kom på huvudled, den andra bilen skulle korsa. Vi såg honom, och började bromsa in (bromsade in för ett övergångställe), men han missade totalt att han skulle veja, och när han började bromsa så bara gled han in i oss. Väldigt odramatiskt i låga hastigheter, men ändå skönhetsfel.
    Jag körde en bil som var avställd och fick böter på 1200 tror jag det var. Men det var bara för den gången jag körde, så jag gissar att de i så fall kommer räkna med att ni bara körde den enda gången ni krockade. Och bilen var försäkrad hela tiden?
  • Lindre­as
    Äldre 6 Jul 01:04
    #15

    Ja, den där jäkla posten kan ställa till en hel del trassel... Maken började få hem brev från kronofogden plötsligt som surrade om obetalade räkningar, som vi aldrig fått. Sen fick vi plötsligt hem en hel bunt med gammal post, däribland de räkningarna som inte var betalda... Det är klart att det ändå är er skyldighet att hålla koll på att bilen besiktas, men å andra sidan är det mänsligt att glömma. Jag tycker du ska ringa försäkringsbolaget och fråga hur du ska göra nu, vad som gäller, men var beredd på att ni kanske måste betala reparationen ändå...

  • Lindre­as
    Äldre 6 Jul 11:28
    #21

    Härligt! Lycka till!

Svar på tråden Körförbud på bilen, vi krockade, vad gäller???