• Anonym

När okej för släkt/vänner att hålla/gosa med bebisen? När besök?

Vi fick besök när vi hade varit hemma några dagar. Mina föräldrar bor långt bort så de bokade en resa ner och bodde hos oss då. Kändes helt ok men jag tyckte ändå det var svårt att inte få hålla själv hela tiden. Svärföräldrarna dök upp samtidigt som mina föräldrar.

Nu är vårt barn nästan 5 månader och självklart har alla fått träffa bebisen osv. Men jag kan ibland tycka det är jobbigt att mannens mamma nästan rycker barnet från mig. Ska hålla hela tiden. Jag har inget emot att folk håller, men inte hela tiden. Jag sätter gärna mitt barn i andras famnar när jag känner att jag vill, tycker inte om att bli frånryckt barnet direkt å så ska hon sitta med det hela tiden. Knappt mannen får hälsa på barnet när han kommer hem från jobbet. Jag tycker det är jobbigt och försöker undvika det, men jag vill ju självklart att mitt barn ska ha en bra relation till alla.

• Anonym

Grejen är att du faktiskt måste SÄGA till att det dom ev gör med nästa barn inte känns bra.

Om du tiger och lider i det tysta och gråter på toan osv kommer ju ingen fatta att du mår dåligt. det är ditt barn och du bestämmer. Punkt.

Men ingen annan kan veta hur du känner om du inte säger något.

Alla andra tog över ditt barn förmodligen för att dom trodde det var okej när du inget sa....

Så kom ihåg att vara tydlig med vad du menar.

• Anonym

När det är dags att bjuda hem släkt och vänner kan ju bara ni själva bestämma. Vi ville att släkten skulle få se våra underverk så snart som möjligt .

När det gäller flaskmatning var vi lite hårdare. Amningen funkade inte med barn nummer 2, så jag fick pumpa och ge på flaska. Men där bestämde vi att jag i största möjliga mån skulle mata lillkillen, det är ju egentligen amning bara i en annan form - du skulle ju inte låta någon annan amma ditt barn. Min man matade bebisen om det var nödvändigt, men jag gjorde det i 95% av fallen. Nu när han är 7 månader så är det ju inte så längre, men de första 3-4 månaderna gjorde vi så.

Men jag vet när mitt första barn var bebis kunde min svärmor "ockupera" honom i 2-3 timmar och bara sitta och gosa med honom och det tyckte jag var jättejobbigt. När 2:an kom bestämde jag mig för att vara tuffare och säga ifrån om jag inte tyckte det kändes rätt. Det har man ju all rätt som förälder att göra!

Lycka till

• Anonym

när min bästa vän fick sitt tredje barn fick vi och bebisens mormor komma på besök när bebisen var 4 dygn. när mormodern åkt hem och våra killar gick å handlade så smet bebisens mamma till tvättstugan för att vika ihop tvätten (borta 20 min) och lämnade mig med bebis, en flaska att mata med :)

gick bra och jag kände mig stolt att hon litade så på mig. jag har idag en underbar relation till denna numera 4åring.

sen fanns bebisens farmor å farfar som fick koma någon dag senare på besök...

de kändes väldigt lugna med att andra höll bebis å att jag matade :) 

Svar på tråden När okej för släkt/vänner att hålla/gosa med bebisen? När besök?