• Anonym
    Äldre 10 Jul 15:24
    5092 visningar
    55 svar
    55
    5092

    Grannen super, hur hjälper jag barnet?

    Hur har du kunnat höra och observera allt så tydligt ner i minsta bokstav och under så pass lång tid?
    Ärligt så är det inte konstigt om polisen misstror dig. Du kan alltid pröva att ringa soc när de öppnar men gör du det anonymt lär de bemöta dig på ungefär samma sätt. Det är ju inte att vanvårda sina barn för att man super till och grälar enstaka gånger och du säger själv att barnen oftast är borta.

  • Anonym
    Äldre 10 Jul 15:48
    #4
    Få chansen att berätta för soc? Förvånaddå barnet aldrig varit hemma (vad jag vet), när de sätter igång

    Föräldrar FÅR supa till EN gång för det är det här handlar om. Det är INTE vanvård!!!
    Få chansen att berätta för soc????
  • Anonym
    Äldre 10 Jul 15:51
    #6
    Annnanym skrev 2011-07-10 15:49:08 följande:
    Ja, om det går så långt att någon tar tag i det här, då vill jag kunna berätta vad jag hört.
    Eftersom du vill larma soc efter att ha konstaterat att grannarna super med barn närvarande EN gång får du anmäla alla sveriges föräldrar!!!
    Jag sätter min högra hand på att du kommer att ringa anonymt till soc. De kommer INTE att ta dig på allvar.
  • Anonym
    Äldre 10 Jul 15:52
    #7

    Skaffa dig lite perspektiv att supa en gång är inte vanvård.
    Suck alltså för alla som ska överdriva

  • Anonym
    Äldre 10 Jul 15:54
    #8

    Ring soc & berätta vad du har observerat...

  • Anonym
    Äldre 10 Jul 15:59
    #11
    Annnanym skrev 2011-07-10 15:57:03 följande:
    Jag ringer hellre en gång för mycket än en gång för lite. 

    Dina kommentarer ger mig ingenting. Jag hörde allt igår och det räcker för att det ska ringa varningsklockor. Klart att föräldrar får dricka och ha roligt, men igår var bråk, skrik, gråt och könsord det enda som hördes, inte ett enda skratt, och nej, det är inte okej.

    Tack Guldklimpen04 för ditt svar! Socialjouren ska jag lägga på minnet.
    Då ska du heller inte fråga om råd eftersom du bara vill lyssna till din egen röst.
    Ring du men soc kommer inte ta dig på allvar tack och lov.
  • Anonym
    Äldre 10 Jul 16:10
    #14
    Ejin skrev 2011-07-10 16:03:14 följande:
    anonym du kan ju inte va sann..
    Tack o lov att dom inte ta de på allvar??

    Jag mår dåligt av att bara läsa det ts skriver.
    Det låter inte som personer som "bara super till de" nån gång ibland.

    Jag vet inte vad du ska vända dej ts men stå på dej och starkt jobbat. Låter som en direkt olämplig miljö som inget barn ska behöva uppleva oavsett vad vissa anonyma i denna tråden anser.

    Jag är själv ingen nykterist och kan dricka vin eller liknande med mitt barn hemma men herregud det finns ju en gräns...
    Att barn hör ord som knulla eller att föräldrar bråkar är inget ovanligt. Är det det du reagerar på?
    Att vuxna är fulla enstaka gånger är heller inget ovanligt, och vet du, föräldrar tillåts det.

    Det är en ENORMT stor skillnad om det här hade pågåt helg efter helg efter helg DÅ hade man kunnat börja prata men nu handlade det om EN gång!

    Vad grannen gör när inte barnen är där spelar faktiskt ingen som helst roll. Här luktar det mer moralpanik än sunt förnuft.
    Olämpligt, javisst men definitivt inget att anmäla för.
  • Anonym
    Äldre 10 Jul 16:31
    #16
    Ejin skrev 2011-07-10 16:27:07 följande:
    då tycker vi olika du och jag för det beteendet ts skriver om är inte okej.
    Inte nog me att dom var fulla hela kvällen. De var dessutom fulla morgonen efter. Om man festar till det ofta o dessutom en hel helg när barnet är där är det inte normalt och inte okej. Dessutom vet vi ju inte om dom super ofta när barnet är där då ts faktiskt inte vet alltid hurvidare barnet är där eller inte. Hon skriver ju dessutom att det verkar som dom super ofta..
    dessutom skriver ts att dom var så fulla att dom sluddrade och knappt kunde prata..
    Om man ska gå efter det ts skriver så är barneninte där så då får man räkna på det och inte att ts sitter och ljuger.
    Enligt ts var de fulla dagen efter, det är rätt många som är det och åker fast i fyllekoller söndagmornar.

    Moralpanik så det skriker om det. Hur många föräldrar har du anmält idag? Det är semestertider och du har hårt slit framför dej eftersom du tycker att det räcker för anmälan.

    Vad grannarna gör när barnen inte är där saknar betydelse för VANVÅRDEN hon ska anmäla. Herregud hur mycket moralpanik kan man ha?
  • Anonym
    Äldre 10 Jul 16:35
    #18
    Annnanym skrev 2011-07-10 16:33:57 följande:
    Som sagt, jag ringer hellre en gång för mycket än en gång för lite, och jag har svårt att tro att detta är en engångsföreteelse, men nej, det kan jag såklart inte veta.
    Jojo jag tror dej. Har man moralpanik så har man.
    Berätta vad de svarade.
  • Anonym
    Äldre 10 Jul 16:54
    #22
    fenja skrev 2011-07-10 16:40:24 följande:
    Skitsnack!
    Nej tänke efter liiiiite.
    fenja skrev 2011-07-10 16:42:31 följande:
    Helt rätt tänkt!
    Gå och läs i alla de trådar som handlar om grundlösa socanmälan. De är många här på FL.
    Inte alls bättre att alltid anmäla en gång för mycket. Skaffa lite perspektiv på tillvaron.
  • Anonym
    Äldre 10 Jul 16:55
    #23
    fenja skrev 2011-07-10 16:39:59 följande:
    Jo det är det. Man super inte till med småbarn hemma - och framförallt inte på det viset TS beskriver!
    Jo det gör "man. Varje helg i otaliga hem runt om i sverige. Olämpligt ja men det görs.
    En gång är inte den vanvård TS försöker få det till!
  • Anonym
    Äldre 10 Jul 17:07
    #26

    TS skit i vad anonym skriver! Han/hon är helt ute och cyklar!
    Den där typen av supandet som beskriv och hela situationen runtomkring är inte normal!! Klart su måste ringa soc.
    Bara att beklaga att det finns folk som tycker att det som TS skrev inte är så farligt och ngt som är högst normalt. Då undrar man hur dom själva växte upp!

  • Anonym
    Äldre 10 Jul 17:19
    #28
    Anonym skrev 2011-07-10 17:07:44 följande:
    TS skit i vad anonym skriver! Han/hon är helt ute och cyklar!
    Den där typen av supandet som beskriv och hela situationen runtomkring är inte normal!! Klart su måste ringa soc.
    Bara att beklaga att det finns folk som tycker att det som TS skrev inte är så farligt och ngt som är högst normalt. Då undrar man hur dom själva växte upp!
    Schmack där kom den! Den obligatoriska "Skit i..." när åsikterna inte går med PK-maffian.
  • Anonym
    Äldre 10 Jul 17:24
    #29
    Anonym skrev 2011-07-10 17:19:09 följande:
    Schmack där kom den! Den obligatoriska "Skit i..." när åsikterna inte går med PK-maffian.
    Bra att du var beredd på den så att schmacket inte tog för hårt!
  • Anonym
    Äldre 10 Jul 18:27
    #31

    Jag har vuxit upp i den typen av miljö och nej det är inte bra för barn. Tyvärr är det dock vanligt,och många tycker alltså inte heller att det är så farligt, men slutligen svårt att göra något åt. Men gör en orosanmälan till soc och så får man hoppas att det leder till något gott för barnet, om inte nu så kanske längre fram. När orosanmälninggarna blivit fler eller då föräldrarna fått en tankeställare eller stöd.

    Folk som dricker kring småbarn finns det många och det tror jag inte heller är bra men vanligt. De som dricker och samtidigt beter sig som TS beskriver är dock direkt skadliga för sina barns sociala utveckling. Men som sagt fortfarande svårt att göra något åt trots att kunskapen om problematiken är större än när jag växte upp.  

  • Anonym
    Äldre 10 Jul 22:23
    #32

    ring soc.
    jag levde med en alkolist när jag var liten.
    mådde skit.

    ring .

  • Anonym
    Äldre 12 Jul 12:28
    #47

    "Grannen super, hur hjälper jag barnet?"


    Ja, du får väl ge barnet en flaska sprit också, grannen kanske inte har så det blir över.

  • Anonym
    Äldre 12 Jul 12:33
    #49
    Annnanym skrev 2011-07-12 12:32:02 följande:
    Vart ville du komma med det där inlägget?
    Försökte vara lite rolig bara. Humor är tydligen inget som funkar för dig?
  • Anonym
    Äldre 14 Jul 02:36
    #52
    Annnanym skrev 2011-07-10 15:20:10 följande:

    Hej!


    Jag bor i ett lägenhetskomplex och har flera gånger hört kvinnan under mig dyngrak och bråkandes med diverse personer i lägenheten eller per telefon. Jag vet att hon har en son på 3 - 5 år och (tror jag) en äldre dotter, 17 år kanske? Barnet bor där i perioder, antagligen delad vårdnad med pappan och då barnet aldrig varit hemma (vad jag vet), när de sätter igång så har jag inte brytt min nämnvärt. Men igår var det en jäkla liv, där var kvinnan och två män, varav den ena verkade vara barnets pappa. Och pojken var där...

    Jag kunde knappt urskilja vad de sa för att de var så påverkade och sluddrade, de bråkade, skrek könsord, ena mannen sa att han kn***at med en annan kvinna, han bråkade med någon på telefon om att "du har blåst mig, jag ska fan ha mina bitar! Jag ska ha mina pengar annars gör jag ditt liv till ett helvete, jag ska jaga varenda en i din familj..." osv osv. Med tanke på vad de pratade om fattade vi snabbt att det rörde sig om droger...

    I det här läget satt jag på balkongen med en vän och lyssnar, aningen roade, tills vi hör barnets röst... Då blir vi båda helt chockade. Klockan var ju kanske 20:30, ena mannen säger till barnet "Nu går du inte och lägger dig igen!" "Hämta en öl, vilken som helst, överraska pappa." och mamman börjar diktera för barnet att mamma jobbar jättemycket, går upp fem och jobbar, svär och låter arg mot barnet, som inte säger mycket.

    Nu sitter jag och min vän och diskuterar vad vi ska göra och vi ringer till slut polisens nummer, 114 14. Talar med en telefonist och kopplar oss till en patrull, som säger att "Jaa, alltså, det här är väldigt känsligt, och vill de inte öppna dörren för oss så gör de ju inte det..." I vartfall, de får adressen, portkod och mina uppgifter och säger att de skulle åka förbi, men det gjorde de aldrig.

    Någon timme senare bråkar ena mannen och kvinnan igen, och han säger "Kom hit så ska jag slå dig!!", "Vad fan gör jag här!?" "Jävla horor!!" osv osv osv... DYNGrak, sluddrar som, jag vet inte vad... (Men vad vi vet förekom inget våld, då hade vi såklart ringt polisen igen)

    Imorse vid 12tiden lät de lika påverkade som idag...

    Jag känner att jag verkligen måste göra något! Önskade verkligen att polisen kunde komma igår när det pågick, såg barnet som var hemma med dessa tre extremt fulla människorna. Det gör ont i mig, stackars unge!!

    Till min fråga... Det hjälpte inte att ringa polisen, vem ringer jag nu? Socialen? Har bläddrat omkring på deras hemsida men hittar ingen avdelning för detta? Kommunen?

    Väldigt, väldigt tacksam för hjälp, jag ger mig inte förrän någon tar tag i det här.


    Ja va faaan kan polisen göra....ring sos på en gång..... så där ska inte ett barn ha det bara .... nu säger jag ju inte att barnet har det bättre hos någon annan än sin förälder men... hon måste ju få hjälp ... så ring för gud skull... desto fler som ringer destofler hjälper... jag HAR ring på mina grannars ungar..... vars sprang och grät i sandlådan (då hjälpte jag barnen med blöjbyten och snortork och mat) när mamman inte ens var hemma.....
Svar på tråden Grannen super, hur hjälper jag barnet?