• MamaInternational

    Adoption, en klassfråga

    Vissa har ekonomiska möjligheter till att lägga ut stora pengar på att få hem ett barn, andra har inte. Är det rätt att ekonomi styr möjligheter till adoption?

  • Svar på tråden Adoption, en klassfråga
  • Anonym (N)

    Någon måste ju betala för kalaset. Det är en dyr process att adoptera, i synnerhet om man gör det från mer avlägsna länder i asien/afrika. Det är ju inte som att man köper en unge, utan det är reella omständigheter som kostar pengar. Möjligen kan jag tycka att vi borde arbeta för att de juridiska processerna i Sverige ska vara mer kostnadseffektiva, men jag tycker inte att samhället ska betala för att låta familjer adoptera barn från andra länder.

  • MamaInternational

    En förlossning kostar lika. Inte betalar man själv för det heller.

  • zygoma girl
    MamaInternational skrev 2011-07-10 16:35:26 följande:
    En förlossning kostar lika. Inte betalar man själv för det heller.

    Det är förvisso inte helt jämförbart. För om man nu är gravid finns ju inte mycket annat val än att genomgå en förlossning (eller abort för all del).

    Jag är kluven i frågan för jag kan se fördelarna med adoption, inte minst idag när många barn kommer från "special needs"-listor. Samtidigt är det ingen rättighet att få barn, och ska inte heller vara det. Och på tal om specialneedsbarn så kan man ju, med din logik, invända att adoptivbarn kostar förhållandevis mer eftersom andelen funktionsnedsatta/sjuka barn i den gruppen är större än bland svenskfödda barn. Inte för att jag tycker man ska resonera så men ska man dra in kostnader så får man räkna på mer än förlossning.

      I den bästa av världar fanns inga barn som behövde adopteras alternativt kunde de adopteras inom landet. 

    Med andra ord, frågan är inte lätt och jag kan se argument för båda sidorna.  
  • Anonym (N)

    En enskild förlossning kostar bara en bråkdel av vad en adoptionsprocess gör. Och jag ser hellre att skattepengar går till sjukvård av alla de slag i Sverige, än till juridik och byråkrati i landet X.

    (Men ja, självklart gör det adoption till en klassfråga. Jag anser inte att rätten till barn är en av de grundläggande rättigheterna i Sverige, så för min del får det gärna vara så.) 

  • Tonårsmamman1

    Det är inte bara adoptioner som kostar, även fertilitetsbehandlingar kostar pengar. Klart det är orättvist, men samtidigt är det inte en mänsklig rättighet att skaffa barn. 

  • Minna07
    MamaInternational skrev 2011-07-10 16:35:26 följande:
    En förlossning kostar lika. Inte betalar man själv för det heller.
    Nej, det gör den INTE. Som någon tidigare skrev är en förlossning bara en bråkdel så dyr som en adoptionsprocess. Dessutom får man tillbaka 40.000:- när adoptionen är genomförd. Så då är vi kvitt!

    Som sagt så måste ju någon betala för kalaset och barn är ingen rättighet. Bara att man får tillbaka 40.000 :- är ju generöst de.
  • Minna07
    Tonårsmamman1 skrev 2011-07-10 18:13:02 följande:
    Det är inte bara adoptioner som kostar, även fertilitetsbehandlingar kostar pengar. Klart det är orättvist, men samtidigt är det inte en mänsklig rättighet att skaffa barn. 
    Exakt. Vill man ha något, en bil eller ett barn, får man betala för det. Barn kostar ju i drift och har man inte råd får man väll försöka spara - precis som till allt annat. Den hårde verkligheten ;)

    Tur att det finns värre saker som kan inträffa än att behöva betala för sånt man vill ha. 
  • MamaInternational

    Finns mycket som inte är en egentlig mänskligrättighet. Så som bli 'smal'opererad men det blir folk ändå.

  • Tonårsmamman1
    MamaInternational skrev 2011-07-10 18:21:42 följande:
    Finns mycket som inte är en egentlig mänskligrättighet. Så som bli 'smal'opererad men det blir folk ändå.
    Det anses som en sjukdom. Att vara barnlös ses inte som en sjukdom. Sen om det är rätt deller fel är en annan fråga.
  • Anonym (money money)

    Jag tycker att det i högsta grad är en klassfråga.

    Ja barn kostar och visst alla har olika förutsättningar oavsett vad det gäller men mig veterligt finns det bara en adoptionsorganisation som ger tillbaka om de går med vinst (därmed tar de också betalt ytterligare av medlemmarna om de går med förlust). De andra lägger pengarna på hög

    Jag tycker att adoptionsbidraget borde vara högre än det är och att reglerna överlag bör ses över. Det finns länder som kräver att man stannar extremt länge även fast man har fått barnet men enligt nuvarande lag får man inte barnbidrag för det barnet eller ev andra barn man har - fast man eg inte bosatt sig någon annanstans annat än tillfället och för att det krävs.

    Jag tycker det borde vara enklare att genomföra processen för att adoptera och att det borde finns mer tydliga regler.

    Att det i en kommun kan kosta en femhundring för att gå den obligatoriska kursen och i en annan kommun flera tusen är inte rimligt. Det är inte rimligt att betala i flera år till adoptionsorganisationer för att samla på sig kötid och sen göra utredningen för att få ett medgivande som gäller i två år (om man blir godkänd) - under den tiden kanske det hade funnits adopterbara barn men ingen vågar chansa - för i en del kommuner måste man göra om utredningen för att få förnyat medgivande.

Svar på tråden Adoption, en klassfråga