• anne h

    Ringde på dörren nyss - Påkörd katt (ej vår)

    Det ringde på dörren nyss, en bilist hade kört på en katt ute på riksvägen och vårt hus var det enda som det lyste i så de knackade på här, såklart..

    Dottern 18 år går ut med ficklampa, hittar den skadade katten och tar hem den. De ringer polisen som ska komma och kolla om katten behöver skjutas (brukar man skjuta katter??)

    Vad gör man -vi- nu? Förmodar att polisen inte bryr sig om en katt mitt i natten så vi sitter alltså här med en katt som morrar, inte aggressiv men tydligen ont i baken. Den drar upp benen mot sig om man rör dem.

    Katten ligger iaf inbäddad i handdukar, vad mer kan vi göra i väntan på.. vad..?

    Djursjukhuset i Falun har stängt, öppnar först i morgon bitti så dottern får väl ringa dit då och fråga.. Men jag tar tacksamt emot tips på vad vi kan göra för denna lilla söta varelse, ingen av oss är jättevan vid katt, hund, kanin och häst är det som gäller här annars. 

    Vår hund är iaf instängd i ett rum för att inte stressa katten (hunden är inte ett dugg intresserad av katten men för kattens skull tänkte jag att det var bättre att hunden inte  syns..) 

    Tips, råd, någon!?? 


    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Svar på tråden Ringde på dörren nyss - Påkörd katt (ej vår)
  • Pudel

    Det bästa är nog att vara lugn. Himla svår sits, om du upplever att katten är bortom räddning kanske det bästa är att avliva den. Men om katten har minsta lilla chans skulle jag göra allt.

    Låta den ha det lugn och skönt. Inte ge mat men väl vatten. (den kan ju behöva opereras?)

    Googldade och hittade det här: www.angelfire.com/on/simba1/pakord.html

  • TessLi

    Jag har inte så många råd att komma med, men tycker det var bra av er att ta in stackars kissen. {#emotions_dlg.flower}
    Prova att ringa polisen ändå tycker jag! 

  • festia
    festia skrev 2011-07-14 01:11:44 följande:
    HIttade några journummer som du kanske kan ringa? www.katter.nu/sv/veterinarer.htm
    De kanske kan ge råd. Du kommer inte åt kattens öron? En del katter har tatuering i örat.
    Råkade skicka innan jag skrev klart. Tänkte att isåfall kanske ni kan få tag på ägaren, så får h*n ta det därifrån.

    Och det är väldigt fint gjort av er att ta hand om den!
  • anne h

    Tack för svar. Dottern är nog definitivt rätt person att ha hos sig om man är skadad katt, hon är lugn och mjuk.
    Ska hon låta den vara i fred, ensam? Eller vill katter ha någon hos sig?.. Ja, ni ser vad jag vet.. haha

    Vi får efterlysa ägare i morgon, någon måste väl veta var den bor, hoppas jag! Ägaren måste få veta vad som hänt, oavsett.

    (katten verkar inte jätteskadad, men jag kan som sagt inget om katter, vet inte om den har några inre skador) 


    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • anne h

    Katten har ingen synlig märkning, den låter oss röra om vi vill, är lugn och bara morrar lite när vi kommer nära, det är allt. Tittar upp när den ser rörelser, nu ligger den nedbäddad, la just ner nosen i handduken.. så söt, liten och kritvit. (ingen unge fast den är liten)


    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Kaxelsson
    Dagens ros !
    Har ingen erfarenhet och inga tips men hoppas det löser sig :))
    {#emotions_dlg.flower}
    (¯`♥.¸♥ ☆ Axel 081116 & Emil 110221 ☆ ♥¸ .♥´¯)
  • anne h

    Dottern ringde en kompis som i sin tur ringde sin moster som bor längre bort i samma by som vi. Denne visste vems katt det var, hon (mostern) brukar dessutom ta hand om andras bortsprungna katter/skadade djur och leta reda på var de bor/söka vård åt dem så hon kom med en stor bur, la in katten i den och åkte till ägaren.
    Vilken underbar människa som bryr sig! 

    Hon skulle meddela oss hur det gick med katten senare, den verkade iaf piggna till lite, började titta runt en massa innan den åkte. 


    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • astro
    anne h skrev 2011-07-14 08:07:16 följande:
    Dottern ringde en kompis som i sin tur ringde sin moster som bor längre bort i samma by som vi. Denne visste vems katt det var, hon (mostern) brukar dessutom ta hand om andras bortsprungna katter/skadade djur och leta reda på var de bor/söka vård åt dem så hon kom med en stor bur, la in katten i den och åkte till ägaren.
    Vilken underbar människa som bryr sig! 

    Hon skulle meddela oss hur det gick med katten senare, den verkade iaf piggna till lite, började titta runt en massa innan den åkte. 
    Tack för uppdateringen! Hoppas kissen hämtar sig
  • IceJossan

    Min ena katt blev påkörd en gång, fick en sittbensfraktur och ena sidan av bäckenet var förskjutet en hel centimeter uppåt! FRUKTANSVÄRT smärtsamt, dagen efter fick han akuttid hos veterinär och där konstaterades det efter väldigt många men hur han var skadad och att urinvägarna verkade okej. Det fanns två alternativ för oss: En mycket riskfyll operation för 30 000 som kanske skulle skada ännu mer, eller att ge metacam och hoppas att det läkte av sig själv. Vi valde det sistnämnda eftersom operationen var mycket riskfylld och även väldigt dyr. Han mår prima finfint idag, verkar inte ha några men. Men det var några riktigt smärtsamma och drogade veckor för stackaren :'( Han fick endast vara inne i badrummet de första två veckorna för att inte kunna röra sig mer än ett par meter åt varje håll, sedan verkade skadan läka helt otroligt bra. Han haltade länge såklart, och var säkert mycket duktig på att dölja smärtan, men det verkade ändå läka väldigt bra för det dröjde inte länge förrän han var väldigt levnadsglad igen.


     


    Men det som veterinärerna gjorde var såklart röntgen, många bilder från olika vinklar, för att kolla frakturer och hur kisseriet såg ut så att det inte var skadat någonstans (då hade det varit tack och adjö :'( ). Sen att han knappt fick röra sig väl hemma, men fick smärtlindring (Metacam) i flera veckor.

Svar på tråden Ringde på dörren nyss - Påkörd katt (ej vår)