• Mlir

Syjunta för gravida!

littlemisssunshine08 skrev 2012-05-03 17:55:11 följande:
    åh vilken fin apa! en sån vill jag också göra! du vill inte lägga upp fotot för oss som varken vill ha en hel bok eller bor i sverige.. ? fast det kanske är olagligt iofs? 
    JA det är ju rätt olagligt att göra så ;) titta in på författaren av bokens blogg istället. Där finns minst lika söta gratismönster. Bland annat en mindre variant av apan :)

virkverket.blogspot.se/search/label/M%C3%B6nster

(funkar inte länken så gå in på virkverket.blogspot.se och välj kategorin mönster i en spalt till höger på sidan Glad )
  • Mlir

Jepp :) Kan du inte virka rekomenderar jag youtube :) där lägger många ut instruktionsfilmer på hur man virkar. Lärt mig många nya tekniker på så sätt :) Lättast är det om man kan engelska då det finns flest filmer på engelska. Kräver ju även att man vet vad tekniken heter på engelska.

Pysselkisen har en bra lista på virktermer på svenska och engelska :) pysselkiisen.blogspot.se/2010/09/engelska-virktermer-pa-svenska.html

bara o kolla vad termern man vill lära sig heter på engelska och sen söka på den på youtube :)

• Mlir
    Mini 82 skrev 2012-05-03 22:29:29 följande:
    Ja det kändes fel att publicera bilder från boken här... men vilken tur att det finns liknande mönster på hennes blogg. Kan annars rekomendera boken, jättemånga söta mjukdjur och enkla beskrivningar. Ska nog köpa den själv
    Jag har den redan ;)

Men jag kollar mest runt på nätet när jag vill virka efter mönster... finns en uppsjö med gratismönster på engelska :) lite tunnare utbud på svenska.

Har en egen blogg med saker jag gjör. dessvärre har jag inte hunnit uppdatera den ordentligt :P får se om jag får lite tid till det nu när man går mot föräldraledighet :) men nu har jag ju två barn att ta hand om så är inte säkert... när jag var hemma med sonen blev det en hel del bloggande i min privata blogg som nu i stort sett även den ligger i träda :)

mlis.se är min pysselblogg om någon är nyfiken :)
  • Mlir
    littlemisssunshine08 skrev 2012-05-05 09:20:54 följande:
    jättefint! tjusigt tyg du använde, härligt när det är mjukt och välanvänt! får jag fråga vad du använde för garn och strl på din virknål? tänkte shoppa i dag, men har inte så stor koll på vad jag ska köpa, hehe. nål 3.5? tack!
    ska du virka amigurumis är det bäst at ha en virknål som är mindre än vad som är rekomenderat för garnet. Annars blir det lätt "hål" som stoppningen kan krypa ur. Jag brukar köra med en nål som är 1-2 stl mindre än rekomendationen.... provar virknålen så den precis klarar av att komma runt garnet utan att "tappa" trådar.

Mina favoriter är safran, muskat och paris bland bommulsgarnerna. Safran har jag stl 2 till och muskat och paris kör jag 2,5 Men jag virkar rätt hårt. Går nog med en halv stl större till garnerna utan att det blir hål.
  • Mlir
    jhk88 skrev 2012-05-08 18:37:33 följande:
    Tack allihopa för era fina komplimanger, blir lite rörd när jag får sådan positiv feedback...

Jag ska definitivt behålla den själv, för jag har aldrig varit så nöjd med något jag har gjort som med denna. Det där med att virka en blå baksida är ett alternativ, definitivt:) Jag funderar på om jag ska sy fast en grön filtbit på baksidan för att den ska bli mer "pojkig"... Men frågan är hur man gör det bäst, på maskin eller för hand i såna fall?
    Jag skulle tycka att det blir snyggast för hand om man inte lägger tyget så den blir en bård runt det virkade då kan det nog funka med symaskin. eller att man har ett kantband så sömmen kommer på tyg på båda sidor.
  • Mlir
    Dullidutt skrev 2012-05-11 07:20:34 följande:
    Ni som sytt babybody: Vad använder ni för kantband? Jag frågade i tygaffären och fick då någon form av bomullsband, men det är ju helt stumt? Ska det inte vara lite elastiskt? Vad heter sådant och var köper man det?

Min tygaffär (som har mycket trikåtyger) har kantband som är elastiska. Har dock inte provat dem.
  • Mlir
    akada skrev 2012-05-11 16:17:10 följande:
    Hejsan allihopa! Har följt den här tråden ett bra tag men inte orkat pyssla så mycket själv då jag hade det tufft fram till v 20 ungefär, och längre ändå.
    Nu däremot går jag in i v 30 imorgon och har börjat få en massa energi så pysslandet har kommit igång.
    Har sytt nån dregglis, en filt, en amningskudde och har planer på ett babynest
    Mitt nästa projekt blir dock ett spjälskydd!
    Men jag behöver tips! Har inga barn sen förr så jag vet inte så mycket. Hur högt bör det vara? Och ska man stoppa in det "under" madrassen så det blir som fastklämt eller ska det vara ovanpå madrassen?
    Har köpt sån platt fibervadd i en sybutik, tror ni det räcker med ett lager eller bör man ha två?
    Hur har ni andra gjort som sytt eget?
    Väldigt tacksam för lite tips!!
    Jag var tvungen att sätta fast min mellan madrass och spjälpr annars drog sonen upp den så den inte gjorde någon nytta :) fast han började rätt snabbt använda den som gosedjur och låg o kramade om den :) Jag körde visserligen på köpta. Ikeas mått då jag har en ikeasäng. Skulle jag sy en själv skulle jag nog göra den något högre då det försvann några centimeter på att den var nedklämd.
  • Mlir

Ghaaa har blivit så sugen på att sy av allt fint ni lägger upp.. och har fått låna en overlock maskin av min moster.. den har dock inte blivit använd på en 8 år eller så :P

Själv har jag aldrig använt en overlock...

började bra.. en av undertrådarna hade hoppat... var bara o försöka trixa dit den vilket jag lyckades med efter en halvtimme eller så.. (självklart den som var svårast o trä som hade hoppat)

Sen sydde jag en provsöm som visade att trådspänningen var fel.. började luska med det och skulle göra ett nytt försök... gick inge vidare då hoppade högra nåltråden hela tiden.. tog ett tag innan jag insåg att det var nålen som var trasig!!!

Så nu ska vi se vad det är för nålar hoppas på vanliga symaskinsnålar så jag kan ta nån av dem jag har hemma och slipper en tur upp på stan... har ingen större ork för det.

• Mlir

sådär nu funkar det o så.... var idioten bakom pedalen som felade... höll trådarna fel när jag började sy så måste lyckats hugga av tråden själv... däremot lyckas jag inte få till trådspänningen... men nu är klockan så mycket att jag inte hinner sy idag :( för snart dags o hämta sonen på fsk.

Svar på tråden Syjunta för gravida!