Inlägg från: Konvaljen |Visa alla inlägg
  • Konvaljen

Syjunta för gravida!

amanda02 skrev 2012-05-22 12:58:19 följande:
    Hej hej!

Någon som har tips/"mönster" på hur man syr ett skötunderlägg, alltså ett "portabelt" för skötväska? Säkert finns det någon i tråden som sytt ett, men med 1400 inlägg orkar jag inte riktigt kolla igenom alla... Det jag undrar är väl mest vilka material man bör använda, samt eventuella tips om hur man får det så vikbart och smidigt som möjligt. Har inte sytt så värst mycket i vuxen ålder, men var rätt bra på det i syslöjden så helt hopplös är jag inte...

Funderar lite på att sy en hel skötväska, men tiden börjar bli knapp (är i v.37) så jag kanske ska börja med det viktigaste - väska kan man ju alltid använda vilken som, antar jag.

Amanda
    Jag sydde en portabel skötbädd då dottern föddes för snart fem år sedan. Då köpte jag ett väldigt mjuk, vaxduksliknande tyg på Ohlssons. Jag fodrade med tunn skumgummi och sydde ihop det. En söm tvärs över så det var enkelt att vika ihop och så en tunn söm nära kanten. Den funkade kanon och först nu, då lillebror också använt den har den gett upp.
  • Konvaljen
    Coyote skrev 2012-06-17 23:18:35 följande:
    Tänkte ge mig på att sy ett lapptäcke av gamla jeans. Vissa är det stretch i, andra inte, men spelar det någon roll när man klippt ut alla bitar? Jag tänker att om man är noga när man syr så ingen del blir uttänjd så kan det väl inte ha så stor betydelse? Vad tror ni?

Jag har gjort det till min dotter, detfunkade finfint trots att vissa jeans var stretch i. Du kan ju tänka på hur du syr ihop dem.
  • Konvaljen

Jag sicksackar alltid alla tyger innan jag tvättar dem, går på rutin nästan. Lite drygt, absolut, men som du skrev är det så trist med trasiga tyger.

• Konvaljen
    trz skrev 2012-06-26 14:26:49 följande:
    Hur gör ni när ni syr kantband? Stryker ni det innan så det blir veckat? Provade häromdagen att använda det för första gången, men då det inte var spec. Brett så halkade det av tyget på flera ställen vilket jag märkte när jag redan sytt färdigt. Antar att jag gjorde något fel? Men jag strök inte dit något veck..
    Jag använder snedslå som jag stryker först. Har köpt snedslå i trikå att använda till en babyfilt, det var väldigt meckigt att få det snyggt och jag tråcklade fast det till slut innan jag sydde raksömmen. Styv snedslå är betydligt lättare, ett tips är att flytta sömmen rätt långt ut, då blir det snyggast tycker jag.
  • Konvaljen

Någon som vet var man kan köpa klämmor eller liknande att sätta fast en barnvagnsmobil med i suffletten? Svärmor virkar en slags mobil och jag, knäpp som jag är, såg ursnygga klämmor i en butik i Köpenhamn förra veckan men missade att köpa dem. Tips på webshop mottages tacksamt!

Svar på tråden Syjunta för gravida!