• Chinx

Syjunta för gravida!

Har sett flera babynest här i tråden. Får man fråga var ni hittat mönster? Skulle vilja prova detta själv..

• Chinx

Längtar såååå mycket tills vi har flyttat så jag kan sätta upp min lilla syhörna igen. Är nybörjare vad gäller det här med att sy men vill verkligen försöka mig på små bebisbyxor, nån mössa och annat sött :) 

• Chinx
    trz skrev 2012-06-14 16:32:51 följande:
    Fick hem ett underbart litet tygstycke idag, i ett ganska tunt bomullstyg. Med mått 230x50. Inte mycket med andra ord. Men vad kan man sy av det? Hade tänkt något i klädesväg till dottern, men det måste vara basic basic i svårhetsgrad då jag inte är så jätteduktig. Tips?
    Någon söt mössa kanske? 
  • Chinx
    carooo skrev 2012-07-09 11:50:45 följande:
    Här kommer lite bilder av mina senaste syprojekt. Nu var det ju nästan ett ½ år sedan vår lilla O tittade ut men syr en del fortfarande. Blir mycket saker till vagnen: sittdynor, suffletter, täcken o kuddar  Solig

Wow vad duktig du är på att sy, riktigt fina grejer! Nu måste jag genast kika in på din blogg och se om det finns mer sytt där :D
  • Chinx
    carooo skrev 2012-07-09 14:15:34 följande:
    sydde en massa saker när bebis låg i magen
    Något tips till mig som vill börja sy nu när bebis är i magen. Har hittat ett mönster på en söt mössa som jag tror blir bra för mig. Har sytt ganska lite och då relativt enkla grejer så jag klarar ju basics men skulle ju vilja göra ett och annat till bebis såklart :) Gärna kläder helst. 
  • Chinx
    systeryster80 skrev 2012-08-02 19:16:04 följande:
    Ett tips är att söka på youtube, det finns en hel del instruktionsfilmer för hur man syr i dragkedjor, fodrar kläder osv.

Jag  gjorde en snabbsökning på zipper och  tutorial och fick flera träffar.

Lycka till!
    Aaaa att jag inte tänkte på det :) Tack :)
  • Chinx

Jag ska börja sy och har en mall på en bebismössa. Har bara en vanlig symaskin, alla fina barntyger verkar vara i något väldigt stretchigt material, kan jag använda det ändå, eller vad bör jag använda för tyg när jag börjar sy barnmössor/kläder/etc? 

• Chinx
    Hallonpajen skrev 2012-08-13 09:54:35 följande:
    Det finns ofta en s.k. hushållsoverlock-söm på vanliga maskiner som brukar märkas ungefär så här: _/_/_/_/ - kolla om ni har en sådan. Jag rekommenderar även att minimera pressarfotstrycket så mycket som möjligt för att undvika att det drar och bubblar sig. När man syr fållar så fungerar tvillingsöm alldeles utmärkt!

Chinx - Man syr i trikåtyger. De kallas ofta interlock och jersey. Velour är oxå stretchigt och det använder jag oftast till byxor. Muddväv till muddar.

Många nätbutiker säljer fina barntyger i trikå, t.ex.:

jnydesign.se
    kameleontdesign.se
    znokdesign.se
    strommingdesign.se
    liandlo.com
    jofotex.se
    stoffochstil.se
    Tack så jättemycket för ditt svar och dina tips på nätbutiker, ska genast kika på tyger :) 
    Tror jag har den sömmen på min maskin till och med, åtminstone något som är väldigt likt det, ska kika ikväll.
  • Chinx
    Edds skrev 2012-08-13 17:08:59 följande:
    Bjällror var får jag tag i de? Jag har virkat skallror, men en skallra måste ju bjällra också!!:D
    Slöjddetaljer.
  • Chinx
    Trolltoka skrev 2012-08-20 10:10:45 följande:

En mammatunika blev till i lördags då jag och gubben skulle ut och äta UTAN barn. Insåg vid en kik i garderoben att jag hade ingenting att ta på mig... Lite klippklipp och sy så blev det så här  
    Vad grym du är som bara kan slänga ihop nåt sådär, snyggt blev det också :)
    thebigreveal.blogg.se/ BF 17 januari 2013
  • Chinx
    Eliv skrev 2012-08-27 13:52:23 följande:
    Hej, har beundrat era pysselprojekt ett tag nu så jag tänkte lägga upp några bilder på vad jag pysslat med i sommar. En del syprojekt och en del annat pyssel till lillfisens rum. :)

Vadderat täcke till vaggan.

Bläckfisk i lila fleece.

Gosedjursorm i fleece, en jätte på ca 4 meter.

Släktträd.

Blommobil av mossgummi.
    Men HERREGUD vilket snyggt täcke!! Jag är helt SÅLD! Får jag fråga var du köpt tyget? Du är ju grym!
  • Chinx
    Pluttfamilj skrev 2012-09-18 05:39:33 följande:
    Gud vad duktiga ni är! Är ni vana att sy sedan innan? Väldigt sugen på att försöka men jag är totalnybörjare. :/
    Jag är också total nybörjare, men det kliar verkligen i mina fingrar! 
Svar på tråden Syjunta för gravida!