• faglin

Syjunta för gravida!

TIll 2 åriga sonen har jag gjort ett lapptäcke.

Framsida.

Baksida.

Och till bebisen i magen har jag virkat en babyfilt.

Eftersom Ludde hela tiden snodde filten till sig själv och sin nalle så gjorde jag även en liten till hans nalle av garnet som var kvar.. ;)

• faglin
    Viktoria1 skrev 2013-05-14 12:45:41 följande:
    Vad fint !!

Hur har du gjort kanten runt om?

Håller på med en liknande som ska bli överkast till spjälsängen.

Kanten runt om är gjord i två varv.

V 1: X Virka 1 fm (i hörnet på rutan som är längst åt nåt håll) + 3 lm, hoppa över 3 m X (dvs så du virkar i hålrummen på rutan) ------upprepa X - X runt hela filten.

V 2: Om varje lmb virkas X 1 fm + 1 st + 2 lm, 1 sm i !:a lm (dvs maskan närmast stolpen) + 1 fm X -----upprepa X - X runt fiten.
  • faglin
    Fjärilspirr skrev 2013-05-13 21:04:20 följande:

vilket fint lapptäcke :)

Har börjat klippa ut fyrkanter till ett överkast till sonen, får se när det blir klart ;)

Tack! :) Gjorde detta på kvällarna när han sov när han bara var några månader.
  • faglin
    tinis skrev 2013-05-16 19:34:35 följande:
    Måste få säga att ni är så himla duktiga allihop! imponerande minst sagt Glad

Nu är jag äntligen gravid o ska börja styra o fixa till bebis, men det är långt kar än haha

Supertack för en kanoninspirerande tråd BabySolig
    Vilken vecka är du i? Själv  är jag i vecka 33 så nåt till kanske man hinner göra! :)
  • faglin
    tinis skrev 2013-05-16 21:31:10 följande:
    Jag gick in i vecka 7 idag så hoppas att jag hinner göra ngt på alla veckor :P Ett babynest vill jag gärna göra o lite kläder o en filt :) Har aldrig gjort ngt tidigare så får se hur set går haha Vad har du gjort för grejor?

Till sonen gjorde jag ett lapptäcke och till nya bebisen en babyfilt. La upp bilder lite tidigare i tråden. Vill också göra ett babynest men får se om jag hinner. Ganska fullt upp med en tvååring hemma. :) Vecka 7 var tidigt så du lär ju hinna både det ena o det andra. :) Fler barn?
  • faglin
    HannaS83 skrev 2013-05-19 23:06:28 följande:
    Jag kanske ska ge mig på babynest först då, håller på att leta upp fina tyger, om ett par veckor vet jag ( förhoppningsvis) vad det blir för sort denna gång och då kan jag kanske välja tyg lättare. Lappteknik är så fint, har klippt lite bitar från tyger jag använt och tänkte nån gång göra ett lapptäcke med, men det är nog inget för nybörjare!

Jodå! Jag gjorde ett lapptäcke det första jag gjorde. :)
  • faglin
    Diabetikern Jojo skrev 2013-06-10 12:28:17 följande:
    Nu har våra töser blivit 5 månader och dem snurrar och vänder sig och tränar krypteknik - den ena kommer sakta men säkert framåt och den andra snabbt bakåt! ;) Vi har haft en madrass på golvet men nu när dem tar sig nedför kanten hade velat ha en lekfilt istället! Vad ska jag ha för fyllning? Eller ska man lägga i ett täcke? En väldigt tunn skummadrass?

Jag gjorde ett stort lapptäcke åt sonen. Annars finns ju sådana där lekmattor man bygger ihop som pussel.
  • faglin
    Emmut skrev 2013-06-16 08:20:31 följande:
    Har läst i tråden rätt länge och vill visa alla fina bebiskläder min mamma sytt :) gjorde en blogg åt henne häromdagen där hon håller på att lägga upp saker hon sytt den senaste tiden till bl.a. Min lilla flicka :)

Www.sakajsa.wordpress.com
    Vad duktig hon är! :)
  • faglin
    Stumpan84 skrev 2013-06-24 22:28:16 följande:
    Hej hej!

Tänkte jag skulle ge mig på att sy lite (som jag inte har gjort sen skolan :P) och tänkte då enkelt påslakan med örngott till spjälsäng men hur är lättast att sy det? Bör jag tvätta tyget innan det sys för jag vet ju att det krymper lite i tvätten...
    Det är alltid bäst att tvätta tygerna innan.
  • faglin
    Fiamedbarn skrev 2013-07-06 17:44:37 följande:
    Jag köpte min första symaskin för några dagar sen och har nu börjat komma igång med min första tunika! Har gjort ett eget mönster från en favorittunika och har idag sytt upp en ärmlös provtunika av påslakan. Och den sitter  fint!! Är så jäkla stolt!

Nu är det bara knepet med ärmarna och halslinningen kvar. Ska ta med mig det jag gjort till syaffären imorgon och be om lite tips. Ska också utgå från mönsterhjälpen som länkats tidigare och försöka skapa en ärm utifrån provtunikan. Har redan sytt upp tre provärmar och kommit fram till ungefärlig längd och vidd. Men det är knepigt!!

Hoppas nu på att sy den första tunikan under veckan i alla fall  
    Vad blev det för symaskin? :)
  • faglin
    Fiamedbarn skrev 2013-07-07 11:19:43 följande:
    Det blev en Husqvarna Eden Rose - dvs samma som 116 men i en rosa specialutgåva med två extra funktioner - att man kan välja om nålen ska stanna uppe eller nere och en inställning av maximal snabbhet vilket är bra för mig som nybörjare. Den kostade 4000 vilket var mycket, samma i ordinarie version kostar 3000.
    Beställde faktiskt också en sån för några dagar, 3300 kr tror jag jag betalade. Har du prövat den? Bra?
  • faglin
    Fiamedbarn skrev 2013-07-07 18:33:36 följande:
    Jag har inte så mycket att jämföra med Men jo den funkar bra tycker jag. Och snygg är den också - rosa däruppe och en ros där nere.
    Luck is what happens when preparation meets opportunity

Jag har bara använt andras symaskiner innan så denna blir säkert bra som första egna.
Svar på tråden Syjunta för gravida!