Inlägg från: Trolltoka |Visa alla inlägg
  • Trolltoka

Syjunta för gravida!

Claudia gbg skrev 2012-10-06 09:03:36 följande:
    Trolltoka:

Såg ett par snygga brallor med applikation . Hur har du gjort applikationen? Köpt? Sytt?

Syr alla applikationer Vliesofix är ovärderligt i applikationssömnad!
    trolltoka.wordpress.com ~ trolltoka.se *N 28+1 13/3-07♥H 40+6 29/1-10♥BF 5/1-13*
  • Trolltoka
    Claudia gbg skrev 2012-10-07 11:56:30 följande:
    Har du lust att beskriva? Detta är helt nytt för mig..!

Först ritar du upp det du vill ha som applikation. Sen för du över det (t.ex kalkera) till papperssidan på vliesofixet. Den ena sidan är som smörgåspapper, den andra sidan skrovlig. Den skrovliga sidan är limmet.

Sen klipper du ut lite grovt runtom ditt ritade. Sätt det med limsidan på avigsidan på tyget som applikationen ska vara i. Sen stryker du med ca 2prickar på strykjärnet i några sekunder så det så det fäster. Tips, ha typ bakplåtspapper mellan de du stryker och strykjärnet!

Efter det klipper du ut efter linjerna, drar bort pappret på avigsidan tyget, lägg det utklippta där du vill ha det på det där applikationen ska sitta (limsidan mot rätsidan). Sen fixerar du det med strykjärnet igen (även nu med papper mellan motiv och strykjärn!). Sen syr du fast med t.ex tät sicksack (brukar köra stygnlängd 3,5 och täthet 0,3 på min maskin).

Klappat å klart!
    trolltoka.wordpress.com ~ trolltoka.se *N 28+1 13/3-07♥H 40+6 29/1-10♥BF 5/1-13*
  • Trolltoka
    a239s skrev 2012-10-19 12:11:59 följande:
    Hej testar här också! 

Har inte läst tråden!

Har någon ett mönster på klädsel till babykorg/vagga?

Eftersom det finns så många olika korgar och vaggor är det nog svårt med ett allmänt mönster.
  • Trolltoka
    saoura skrev 2012-11-13 11:25:13 följande:
    Elsa1981 - du syr inte på beställning? Hade velat ha 2 par tossor och vantar till nyfödd... :) 

Någon annan i gruppen som kanske gör? Mina sykunskaper räcker inte så långt :P  
    Jag gör Fleecefodrat eller trikåfodrat Har några enstaka fleecefodrade vantar uppsydda  
  • Trolltoka
    saoura skrev 2012-11-13 13:35:58 följande:
    Du kanske kan pma mig om vad som finns kvar så kikar jag sen när jag kollar från datorn? :)

Ligger just nu däckad i "snabbantningssjukan" men lovar att fixa så snart jag är på benen igen! (Höggravid och magsjuk är inget att rekommendera!). Kan googla bilder på de tyger jag har och länka så länge
  • Trolltoka
    Hallonpajen skrev 2012-11-14 19:58:40 följande:
    Trolltoka: du som syr så mycket (och fint!) - har du en coverlock? Jag har inte det och har såna problem att få till bra fållar i nederkant av tröjor. Kanten lixom krullar upp sig och man ser insidan/sömmen och det är så fult! Allra helst i single jersey tyger. Jag viker upp en kant typ 1,5-2 cm och fållar med tvillingsöm. Har du (eller någon annan!) tips på hur man fållar snyggast utan en coverlock? Tycker ofta att tvillingsömmen lätt repar upp sig oxå...

Har ingen cover tyvärr. Kör på tvillingnål eller någon stretchig söm på vanliga maskinen. Vik upp mer och sy högre upp på fållen! Hade det problemet i början jag med tills att jag kom på att vika upp en större fåll Har du rätt trådspänning på när du kör med tvillingnålen?
    Kickioh skrev 2012-11-15 00:32:52 följande:
    Hej brudar! :) Är det någon här som vet vart det finns bra mönster på dregglisar?

Låter ju så enkelt så man ska väl egentligen kunna rita ett eget men jag är verkligen totalt värdelös på att sy så detta blir mitt första försök på något till sonen :)

Har du någon befintlig dregglis? Isåfall sprätta! Annars tror jag det finns nånstans på nätet..

I och med att jag kör med overlock tycker jag det är snyggast med rå kant
  • Trolltoka
    Hallonpajen skrev 2012-11-15 11:17:11 följande:
    Tack alla!! Ska testa med bredare fåll. Det där med trådspänning är en smärre vetenskap tycker jag...hittar inte var jag justerar den på min maskin och manualen är försvunnen. Ska den troligtvis vara mer spänd? På baksidan av tvillingsömmen blir det inte riktigt sick-sack utan mer en rak söm - är spänningen för hård då?

Då år den på tok för lös
  • Trolltoka
    Hallonpajen skrev 2012-11-15 18:25:00 följande:
    Trolltoka: stort tack...syr alldeles för mycket med på tok för dåliga symaskinskunskaper!! :)

Jag har min på +2 i trådspänning (+öka -sänka har +3 till -3 och ett autoläge på min maskin). Äh, jag terrar mina sykompisar ofta med frågor fortfarande
Svar på tråden Syjunta för gravida!