• mikroE

Syjunta för gravida!

kattm skrev 2012-03-02 17:18:52 följande:
    Skumboll, jättefin body/klänning!

mikroE, det finns mönster för uggleflätan på ravelry om du är med där. Vi får troligen en flicka vi också. De tittade länge och väl och sa sedan att de inte såg "några tecken på att det skulle vara en pojke". Men jag har inte kunnat avhålla mig från att köpa en klänning i alla fall, och min mamma har sytt en. Så blir det en pojke trots allt så får han nog finna sig i att ha på sig klänning ibland...

ohbaby, jättefint lapptäcke, det passar bra i vagnen.
    Jag tror jag kan lista ut hur man gör utan mönster bara från bilden. Jag gör ofta så hellre än att använda mönster om jag inte måste. 

För mig går det trögt med slöjdandet, jag har virkat en hexagonkofta i år och dar nu, dags att lägga ned lite energi i detta snart. Kanske skulle jag kunna dekorera den med en virkad uggla? Hmmm *spånar på* 
  • mikroE
    Evli3 skrev 2012-03-04 18:51:43 följande:
    Ja något väldigt skumt är det...
    började faktiskt förra veckan då det helt plötsligt dök upp en skruv i pedalen som fastnade i ett läge som gjorde att foten var nertryckt hela tiden och maskinen gick konstant, det löste vi, men nu går den i ett utan foten inkopplad, märkligt!
    Jo det är säkert som ni säger, ett elfel!
    Har ett ställe på frölunda torg man kan lämna till, kanske få ta mig dit i morgon, men maskinen är så tung, vet inte om jag kan bära bort den själv :/  
    Jag hade ett liknande problem, då hade det fallit bort något i pedalen och de fixade det för någon hundring eller så utan problem. Om du är orolig att den blir tung kan du ringa affären och berätta vad som hänt, tror de att det bara är själv pedalen kanske de kan laga det utan maskinen, det kunde de för mig nämligen så jag tog bara med den.
  • mikroE
    Evli3 skrev 2012-03-05 14:15:52 följande:
    Hej på er igen!

Har nu ringt runt och kommit fram till ett beslut att faktiskt köpa mig en ny maskin, den jag har är från 60-talet, men har som sagt fungerat bra.
    Det skulle kosta mig runt 800:- att lämna in och skulle det behövas delar så skulle det kosta ännu mer... 

Då lägger jag hellre de pengarna på en ny maskin då mitt syintresse eskalerat det sista, och antar att det kommer att bli mer....

Nu behöver jag då er expertis, vad ska jag köpa? Har bara sytt på husqvarna, och trivs väldigt bra med det...
    En modell jag varit mycket i kontakt med som jag gillat är 950s, 945, hade dem i skolan och hos min mormor.

Vill inte lägga allt för mycket pengar på en maskin, men vill ändå att den ska ha lite finesser :D
    Hittade en till ett bra pris, Husqvarna viking e20 och e10, vad tror ni om dem?  

Har hört att Singers maskinerna är svårare, vad tycker ni?! 

Tacksam för snabba svar, för jag är rädd att ett inköp kommer att ske redan i eftermiddag, sååå otålig just nu :P 
    Ofta kan man göra ett klipp på att köpa en begagnad upprustad på en symaskinsaffär. De brukar också ha viss garanti.

Jag har en ganska basic en, en Husky Star som är en billighetsvariant som bygger på Husqvarna om jag minns rätt. Det är dock en lite mer avancerad än de allra enklaste så jag har mönstersömmar osv men den är inte med knappar utan vred tex. Jag är nöjd med den men skulle jag sy massor hade jag nog valt en lite rejälare modell, vissa grejer ger ett plastigt intryck även om de inte har gått sönder utom då pedalen som tidigare nämnt. Jag har ingen uppfattning om Singer, jag har bara kört Benina och Husqvarna utöver min.   
  • mikroE
    Strömseng skrev 2012-03-06 08:23:48 följande:
    Hej!

Jag är jättesugen på att sy en egen skötväska nu när nr.2 kommer och jag känner att den jag har kommer bli förliten.

Någon som har tips på vad för tyg jag ska använda och gärna mönster på skötväskor som är relativt lätta att sy?

Vill ju gärna ha ett vattentåligt tyg men då jag inte har nån koll på tyger så hittar jag inte.

Galon? Vaxduk?

Mönster har jag tyvärr inga tips på, jag har ärvt min svärmors skötväska som hon använde till sambon från slutet av 70-talet och utöver denna tänker jag använda en vanlig ryggsäck för kortare turer. Jag planerar att bära i sjal/sele en del så jag måste ha en ryggsäck så jag slipper bära väska snett över kroppen eller i handen.  
  • mikroE
    Evli3 skrev 2012-03-09 10:54:07 följande:
    Fixarfia:

Såg att du sytt en bärsjal, vad använde du för tyg och vilka mått använde du dig av?
    Jag frågade om tyg till bärsjal på stoff och stil men dem rekommenderade inte att sy själv :/ Så jag la ner det, men nu när jag såg att du sytt och du har den kompetens som du har så tänkte jag fråga hur du gjorde! 

Tack!

Evelina 

Jag har en hemsydd bärsjal som någon annan gjort, en trikåsjal. Jag vet ännu inte om den kommer funka men den kostade mig bara 25 kr så jag tyckte det var värt att chansa. Den verkar vara sydd i samma typ av tyg som collegetröjor. Som jag har förstått det går det bra att tex göra sin egen ringsjal i ett stumt tyg men att det är svårt att göra en bra lång stum sjal eftersom den helst ska vara vävd så från början. Töjbara sjalar och bärpåsar ska man kunna göra också.
  • mikroE
    gröna L skrev 2012-03-11 19:08:58 följande:
    Jag har också köpt tvättbara i bomull från carriwell (tror jag det var), de var skitdåliga! Släppte igenom minsta droppe och blev kalla och äckliga. De blev dessutom nästan förstörda av att tvättas, galet noppiga! Sen köpte jag från fuzzibunz, de är betydligt bättre. Ytterskiktet är i PUL (vattentätt tyg som brukar användas i tygblöjor), inuti tror jag det är något bomullstyg och innerskiktet är i fleece. De är varma och sköna och fångar upp betydligt mer än de i bomull. Men de är så stora så de knöglar sig när man har dem på sig (eftersom de är platta och bröstet är runt) och jag läcker igenom dem (eller kanske inte igenom, men fyller dem så det rinner bredvid) när jag ammar med andra bröstet eller när det börjar vara länge sen jag ammat. Överlägset bäst tycker jag dock (tyvärr!) att Liberos engångsinlägg är.

Ska du sy egna amningsinlägg är mitt tips att inte sy dem helt i bomull, utan gärna ha skön fleece (eller något annat som inte blir kallt när det är blött) närmast huden och något vattentätt ytterst. 
    Jag har kollat lite mönster och jag är inne på sådana i fleece enbart. Tydligen kan det finnas risker att de i pul blir för täta enligt vissa källor så jag tror på tex dubbelt lager fleece. Jag ska även prova att virka inlägg av alpacka eller merinoull.

Jag kan rapportera att jag ännu inte gjort några stora framsteg i handarbetena men att jag nog kommit på vilken sorts filt jag vill göra till lilla bus i magen och det känns bra.
  • mikroE
    gröna L skrev 2012-03-12 18:34:28 följande:
    okej! jag känner inte att de med PUL är täta, men läcker man bara lite är det säkert både mjukare och luftigare med enbart fleece eller mys-ull.
    Jag tror säkert att det funkar för vissa och de sa inte att det alltid är för tätt bara att risken finns att det blir för tätt.
  • mikroE
    annhu521 skrev 2012-03-15 07:32:38 följande:
    Hej!

Mönstret till den här kommer från en gammal bok här hemma, men jag har tagit in den en del och gjort muddar istället för just fötter.
    I senaste Ottobre finns en pyjamas med fötter.  annars har Kappahl en med fötter i storlek 50/56 såg jag igår. 
    eller så kan du alltid köpa en av mig ;) 

Jag köpte just en fotpyjamas på h&m så det går att få tag i. Den var del av ett sånt där set med flera olika plagg.
  • mikroE
    jhk88 skrev 2012-03-18 16:51:15 följande:
    Hej!

Jag är gravid i vecka 13+0 idag och idag hittade jag denna tråd, hur mysig som helst ju=) Jag håller på med en mormorsrute-filt. Den är visserligen rosa och jag ahr ingen aning om kön ännu men har en konstig känsla som säger att det blir en tjej. Blir det inte det så får jag väl ge bort den eller sälja den. Jag bifogar iaf en bild på hur den kan komma att se ut =) Rutorna ligger mot en mörklila filt.

... eller så använder du självklart din snygga filt oavsett vilket kön barnet har... Vill du göra den mer neutral kan du ju försöka hitta en passande färg som matchar och blandar ut det rosa. I ditt fall tycker jag grönt borde kunna bli snyggt.
  • mikroE
    Twizz skrev 2012-03-25 10:26:17 följande:
    Tänkte jag skulle sy ett bäddset till vagnen idag, med ett namn på.. men funderar på hur jag ska få dessa applikationer/bokstäver att se snyggt ut och att inte fransa upp sig. har ni något tips? eller är det enklast att stryka på mellanlägg och sen sy fast bokstäverna med tät sicksack söm? :)
    mellanlägg och sicksack låter som en bra metod
  • mikroE
    NinnaBus skrev 2012-03-25 19:04:24 följande:
    Här kommer lite bilder
    Nu är både spjälskydd och hela familjen barbapapa färdiga... 
    Skyddet är sytt i olika sorters tyg för att det ska bli mer spännande att känna på... 
    Virkade en sol och ett får som sedan syddes på.
    Barbafamiljen är stickad.
    Spjälskyddet är sytt med många fickor för barbafamiljen att krypa ned i, eller att lägga nappar i...    
    Broderade lite blommor på gräset och ett par fjärilar som flyger... 
    Utsidan är i samma blå färg som himlen... 

Hela familjen samlad framför huset...

Ena långsidan av spjälskyddet.

Huvudändan

Fotändan. Dold kardborreknäppning i skarven...

Andra långsidan, med barba-huset på...
    Wow! Jag så coolt! Sedan när barnet är större kan du kanske festa det på väggen så h*n kan fortsätta leka med figurerna.
  • mikroE
    NinnaBus skrev 2012-04-25 18:17:40 följande:

Snubblade över en bild på virkade nappar på nätet. Så blev ju tvungen att prova att göra egna...
    3 st nappar blev det till en barnvagnsmobil.
    Har knappt virkat nåt alls sen skolan, men de här var lätta att göra.  
    Gulligt, det kanske man ska prova... 

Jag har förhoppningsvis snart gjort klart bäbisens filt, då lägger jag upp bild på den! 
Svar på tråden Syjunta för gravida!