Inlägg från: Tallbarr12 |Visa alla inlägg
  • Tallbarr12

Syjunta för gravida!

Jag skulle som även Annhu säger, hellre köpa en begagnad symaskin från en symaskinsåterförsäljare. De allra billigaste maskinerna brukar ofta vara väldigt plastiga, och jag tvivlar på hur lätt det är att få bra sömmar på den.

finns det något sätt att provsy den på netto? Jag skulle aldrig köpa en maskin utan att provsytt på den och sett att den syr snygga sömmar i de typer av tyger som jag vill sy i. För 1500 kr kan man får en nyservad begagnad symaskin hos en återförsäljare och då får man en maskin med troligtvis både högre kvalitet och mer finesser.

• Tallbarr12
    smulan 75 skrev 2012-03-28 09:31:28 följande:
    Singer är ett bra och känd märke bland symaskiner,jag hade satsat på den (om man bara har det som hobby) och inte behöver overlock eller andra avancerade maskiner.

Fast typ alla symaskinsmärken har budgetvarianter som ofta tillverkas i andra fabriker...

Som ja så tidigare: om det inte går att provsy så skulle jag inte lägga 1500 kronor på en maskin som man eventuellt inte blir nöjd med/inte kommer överens med.

Min mamma köpte en gång en billig symaskin från coop som hon ångrade nåt enormt och fick ganska snart hosta upp pengar att köpa en "riktig" maskin då coop-maskinen var hopplös...
  • Tallbarr12

Håller på att sy en pyjamas i trikå till min systerson, och har börjat bandkanta med muddväv. Men upplever att det blir väkdigt tjockt i bebisstorlek... Funkar det att bandkanta med singeltrikå eller interlock tror ni? Nån som testat? Vill ku inte att det ska bli fult efter några varv i tvätten...

• Tallbarr12

Interlock kan jag tänka mig att det funkar, men singeltrikå? Blir det för tunt och ostadigt? Får väl ta en provbit och testa lite...

• Tallbarr12
    ingetvettigtnamn skrev 2012-04-02 16:46:47 följande:
    Är gravid i v 21, beräknad till 14 augusti och har fått problem med kroppen redan. Känner att jag behöver skaffa mig en hobby som får tiden att gå.

Ett sånt där babynest är jag jättesugen på att sy, (är för lat för att gå igenom hela tråden) har någon lust att länka en beskrivning/ett mönster?

Så skulle jag vilja sticka en overall eller liknande, lillan kommer i början av augusti då det blir planerad förlossning så kan vara roligt att ha något som jag gjort i början =) Någon som vet en bra sida för mönster?

Om du vill ha stickemönster så har WWW.garnstudio.com mycket. På svenska och gratis.
  • Tallbarr12

Annhus: det tyget du sytt tröjan av har jag spanat på! va fint det blev! Får nog göra en beställning...

• Tallbarr12

Jag köpt en skärmarna, en rullkniv och en linjal för nåt år sen, helt ovärderligt när man ska tex göra muddremsor i trikå eller för den delen klippa rakt i andra tyger med... Har för mig jag köpte det billigt på stoff och stil

• Tallbarr12

Eftersom ni ändå pratade mormorsrutor (och nån efterfrågade fler foton...) så nålade jag ihop dom mormorsrutor jag gjort hittills och fotade :)

Rutorna är gjorda i svart Drops Fabel och självrandande Drops Delight i olika varianter. Jag kan leta fram länken till mönstret om nån är intresserad, det var lite svårt att hitta...

• Tallbarr12

Tack! Jag gillar dom rutorna!

Jag lyckas inte länka till mönstret, men googla på daisy flower charity square så får iaf jag upp en länk till en pdf som första sökresultat. Rutorna är lite drygt 12 cm stora, så funderar på att göra 5x7 st. Har gjort 10 hittills så jag har några kvar Men bf är i oktober så jag har gott om tid!

Efter 7-8 rutor så kunde jag mönstret utantill, det ökade verkligen tillverkningshastigheten! Inget var är det andra likt, men jag gillar att göra dom! Speciellt i det självrandande garnet, man vet ju inte förrän man är klar med en ruta hur den kommer se ut!

Svar på tråden Syjunta för gravida!