• elinp88

Syjunta för gravida!

Jag satt och funderade på om jag skulle försöka sy någon skötbädd till skötväskan... är det någon som gjort detta, har något tips eller någon ide (både negativa och positiva)?

Funderingen var att ha ett snyggt tyg på baksidan, plastad frotte på framsidan (som ju är lätt att torka av) och ev. en snygg kant runt plastade frotten.. Men sen är det ju det att man kanske ska ha någon sort stoppning med, som inte blir allt för tjock, så att man typ kan vika ihop skötbädden...

• elinp88

Stjernfall, det känns som att det var någon sådan liknande modell jag tänkte mig, men jag funderar på att hitta något tunt, tunt skumgummi eller liknande att lägga i, så att det blir något mjukt.

• elinp88

Igår tog jag ändan ur vagnen och satte mig för att sy "portabel" skötbädd, som sedan ska ligga i skötväskan.

Det fina tyget med Barbafamiljen hittade jag på Åhlens, och plastad frotte för en bra peng, på Ikea. Först hade jag tänkt ha ett foder i, men jag dumpade sedan den idéen och körde på endast plastad frotte och tyg, förhoppningsvis blir det lika bra vid användning sedan.
    Jag har även sytt en "förvaringsväska" till skötbädden, men då jag inte vart heltnöjd med knäppfunktionen, vill jag inte lägga ut en bild här!

Nu ska jag bara försöka se om jag kan hitta på något mer att sy av resterande tyg, då jag har lite kvar.
  • elinp88

Filifjonkan03: Jag hittade plastadfrotte på barnavdelningen. Vilken storlek kan det ha vart.... hmmm... 100*70 lr nåt sånt, för typ 45 lr 49:-

• elinp88

Satt och försökte hitta länken med den där filten till babyskyddet, tror ni att någon av er skulle kunna lägga in en ny länk??

• elinp88

Efter rekommendationer på föräldrautbildningen har jag nu sytt upp en egen riskudde, modell att kunna ha vid tex. troslinningen under förlossningsarbete m.m. (Jag har sedan tidigare även en fabrikstillverkad, i lite större modell).

Jag valde att sy min som sådan att jag har som två "kanaler" i den, med en blandning av jasminris och grötris (Jag hade inte så mycket grötris hemma och kände inte för att åka och handla). Jag hade även i lite lavendel, men tyvärr kanske lite för lite då jag inte kände så mycket doft av den efter att ha värmt den i mikron (ca 2 min, högsta effekt, men en liten kopp vatten.).
    Jag sydde även med dubbla sömmar på ytterkanterna för att inte riskera att den börjar läcka ris.

Jag har även funderingar på att senare också sy ett överdrag till riskudden, för att kunna tvätta vid behov.

• elinp88

Idag var vi och införskaffade mer tyg.

Jag tycker att de "babyfiltar" som finns att köpa, känns så små, så nu sydde jag upp en lite större modell (dock har jag inte tagit måtten på den!).

Den består av två olika tyg, ett mönstrat och ett enfärgat. Jag sydde även en enkel söm som kant på den! Snabbt och smidigt, så det kan jag rekommendera!

• elinp88

Haha, det har jag knappt någon aning om :) det ljusa kändes som att det var något sort muddtyg (i vilket fall som helst valde jag tyger som var rätt "mjuka" i kvaliteten, just för att det ska vara mjukt mot bebisen!).

Jag kan tänka mig att det funkar med de flesta tyger, men känn på materialet!

Nu sitter jag bara och funderar på om det är något mer jag vill sy upp! Har endel tyg kvar av båda tygerna.

Har även sytt ett draperi till vårt "tvättmaskinskåp", som snart även kommer innehålla ett hemmasnickrat skötbord! Jag ska försöka komma ihåg att ta ett foto på detta, när det är färdigt!

• elinp88

Idag fick den hemmasnickrade skötinsatsen till tvättmaskinskåpet komma in. Perfekt om man har ett någorlunda litet badrum (vilket vi har) och inte vill ha sådant där skötbord man ställer på badkaret (jag vill inte behöva flytta om grejer bara för att duscha!

Under själva skötbordet finns det lite utrymme för förvaring. Här har vi valt att köpa två "lådor" på Citygross, som vi har blöjor osv i.

Skötbädden är köpt på Ullared.

Tidigare satt det luckor fastskruvade på framsidan av skåpet, men jag har nu sytt draperier istället (för att ändå kunna dölja utrymmet bakom, där vi har handdukar och annat dyligt).

• elinp88

Gav mig idag in på att sy ett babynest. Jag har aldrig gjort det tidigare, men vart nog någorlunda nöjd (vi får väl se hur det blir när bebisen ligger där sen Skrattande).

Jag fyllde med vadd (från ikea-kudde) i både sidorna och även botten (i efterhand funderar jag på om jag ändå skulle tagit skumgummi i botten, för att få den lite fastare, då den nu är rätt "pösig" i mitten).

Och vilket jobb det var att få i "bandet", som man kan justera storleken på babynestet!!

• elinp88

Igår började jag spåna idéer på vad jag ska pyssla med här hemma fram till dess att liten behagar komma ( på söndag är det en vecka till beräknat datum). Köpte en "heldress" på Hm för någon månad sen, och tyckte att det kunde vara kul att ge mig in på att försöka rita av mönstret och sy upp en dress till.

Jag har tyg kvar från när jag sydde min bebisfilt, och tog därför samma tyg som "baksidan" till filten.
    Dock är jag sådan att jag inte orkar sitta och fixa om, sprätta upp ett tiotal gånger och så, så vissa sömmar är snea och lite så.
    På dressen från HM sitter det även en luva på, samt en "magficka", men detta struntade jag i nu.
    Jag lade även till med sådana där uppvikbara ben-och armslut, så att bebis inte behöver frysa och händer och fötter.

Nu är det bara lite småpyssel kvar.. jag funderar ev på att sy dit knappar och fixa någon fin lösning med det. Det är även lite småsömnad kvar, men det får jag nog ta för hand.

• elinp88

Annoz87, jag har nu även sytt dit knappar i typ mörkt trä, med lite form av blommor.

• elinp88

Får man hänga kvar här, även om man inte längre är gravid? ;) Min lilla pojke vart två veckor idag.

• elinp88

Tänkte kolla om någon har något tips.. Funderade på att sy något gosedjur till lillkillen, som snart är tre månader. Har ni något tips på vad, kanske har ni något fint ni sytt? Han har fått rätt mycket nallar, så kanske något annat än just det.. Jag har lånat hem en Kalikå bok från mamma, men har lite svårt att bestämma mig!

Svar på tråden Syjunta för gravida!