Inlägg från: Hallonpajen |Visa alla inlägg
  • Hallonpajen

Om man syr kantband i trikå så är det enklast att klippa/skära remsor själv i mudd eller liknande, 3,5 cm breda. Sedan syr man fast kantbandet räta mot räta och viker sedan runt kanten för att avsluta med en tvillingsöm. Blir väldigt snyggt!

Adam 2008 ~ BF 6/10
  • Hallonpajen

Filifjonkan: stoff och stil är en höjdarbutik som har både mängder av tyg men oxå garn och mönster och tillbehör. Finns i Sthlm, Gbg och Malmö än så länge, finns oxå på nätet. Ohlssons tyger har mycket fina bomullstyger. Om det är trikå du är ute efter (jag syr i princip bara barnkläder i trikå) så är nätet en guldgruva (och farligt dyrt :)), jag köper i princip alla mina trikåryger där: Jnydesign Liandlo Jofotex Znokdesign Kameleontdesign (mjuka tyger) Bland annat! :)

Adam 2008 ~ BF 6/10
  • Hallonpajen

Vaaaarför funkar det inte med radbyte på telefonen??!!! Sorry för ett synnerligen kompakt inlägg ;D

Adam 2008 ~ BF 6/10
  • Hallonpajen

Vad konstigt...hur/var går de sönder? Sätter du ihop rätt knappdelar och åt rätt håll?

Adam 2008 ~ BF 6/10
  • Hallonpajen

I de vita plasthållarna fäster du de olika delarna. I ena delen sätts alltid en ring med piggar och i den andra antingen delen med "plupp" (pluppen sätts in i verktyget) eller den delen med hål i. För att få rätt sida här så är det enklast att titta på en knapp från ett färdigt plagg. Det kan vara lite klurigt annars :) Ha gärna minst dubbelt tyg där du ska fästa knappen sen!

Adam 2008 ~ BF 6/10
  • Hallonpajen

:) om du tittar igen på länken jag skickade ovan så står det om dessa vita delar som kallas "verktyg". Det är olika verktyg beroende på knappens storlek. Typ tre "bildrader" ner ser du en bild på ett sådant (vit plast) och dessa fäster du på tången. Du ska inte göra hål i tyget, det gör själva piggarna på knappdelen som ser ut som en ring med taggar på. Hoppas jag förklarar någorlunda begripligt... :)

Adam 2008 ~ BF 6/10
  • Hallonpajen

Ja, just de!! Kolla igen på Bibbis sida - du kan inte köpa dem helt separat utan måste köpa dem ihop med några knappar, men Bibbi har 10-pack med verktyg i som inte är alltför dyra!

Adam 2008 ~ BF 6/10
Svar på tråden Syjunta för gravida!