Inlägg från: Tallbarr12 |Visa alla inlägg
  • Tallbarr12

Syjunta för gravida!

Trolltoka skrev 2012-05-07 08:34:44 följande:

Måste ju komma ikapp dom redan passerade veckorna, så här är en omlottbody (inte knappad ännu). En hel del fel på den, men kommer bli fler med lite modifieringar  
    jättefin!!

Här går det framåt med byxmodifieringarna. De ena byxorna (som var minst viktiga, behövde nåt att öva på...) har fått mudd i midjan som blev lite stor, men dom ska bli ett par shorts och jag kommer väl växa en del innan sommarn så det blir nog bra :) Så nu återstår bara att lägga upp dom i lagom längd! De andra byxorna har jag nålat vart jag vill klippa i överkant men drar mig lite för att sätta saxen i dom då jag vill att dom ska bli bra...

Förresten, dom byxorna jag inte klippt till än är i ganska glest linnetyg. Tror ni det är en bra idé att sy en söm jämte där jag ska klippa så dom inte töjer sig nåt fruktansvärt i midjan? Blir ju en del klippande på skrådden...
  • Tallbarr12
    Mini 82 skrev 2012-05-07 09:41:55 följande:
    Trolltoka, vilken fin liten body:) älskar tyget.

Tallbarr, har du en overlock till att sy mudden tror jag inte du behöver "försy" de brukar ju dubbelmata och "kompensera för töjningen om du förstår hur jag menar... Men är det väldigt stretchigt kan du stryka på nåt mellanläggsband kanske? Men annars tror jag det är lugnt. Försöka att inte dra så mycket i tyget bara.

Sydde lite igår, lägger upp bilder sen när jag sitter vid datorn

Jo jag syr med ocerlock, men när man syr dit mudden så sträcker man ju eftersom mudden ska vara lite mindre än byxorna... Aja får testa mig fram.

Jättefin body trolltoka! Använder du nåt särskilt mönster till omlottbodyn?
  • Tallbarr12
    Lalla77 skrev 2012-05-07 12:37:43 följande:
    Är det någon som sytt mammakläder? Tycker det finns så dåligt utbud att jag är sugen på att sy min egen klänning.

Men vart kan man hitta mönster?! 

Jag har tänkt sy mammakläder men inte gjort mer än att modifiera ett par byxor än...

Men jag har ett basmönster för toppar/klänningar i trikå som jag gjort för länge sen och kommer modifiera det genom att tex göra avskärning under bysten och lägga till vidd i rynkor, öka vidden runt magen och rynka i sidsömmen etc. Har en hemmagjord provdocka men får väl binda fast en kudde på magen eller nåt! ;)

Har du tänkt sy i trikå eller vävt tyg?
  • Tallbarr12

Åh vilken bra länk trolltoka! Här ska beställas färgade tryckknappar! Såg att dom hade namnlappar där också. Har tänkt beställa såna men kan inte bestämma mig för varifrån... Nån som gjort det och har tips på vilka som är bra eller billiga?

• Tallbarr12

Mitt absolut bästa tips angående trikåremsor är att använda en skärmatta, rullkniv och linjal! Det blir sååå mycket enklare och rakare än att klippa (iaf för mig...) Tror mina kommer från stoff och stil rätt billigt.

• Tallbarr12
    Mlir skrev 2012-05-14 11:54:57 följande:
    Ghaaa har blivit så sugen på att sy av allt fint ni lägger upp.. och har fått låna en overlock maskin av min moster.. den har dock inte blivit använd på en 8 år eller så :P

Själv har jag aldrig använt en overlock...

började bra.. en av undertrådarna hade hoppat... var bara o försöka trixa dit den vilket jag lyckades med efter en halvtimme eller så.. (självklart den som var svårast o trä som hade hoppat)

Sen sydde jag en provsöm som visade att trådspänningen var fel.. började luska med det och skulle göra ett nytt försök... gick inge vidare då hoppade högra nåltråden hela tiden.. tog ett tag innan jag insåg att det var nålen som var trasig!!!

Så nu ska vi se vad det är för nålar hoppas på vanliga symaskinsnålar så jag kan ta nån av dem jag har hemma och slipper en tur upp på stan... har ingen större ork för det.
    Till min overlock ska man ha särskilda nålar. Fick du med nån manual? Borde stå däri  i så fall! Hoppas du får ordning på den så att du kan börja sy!
  • Tallbarr12

Dullidutt: jag har köpt ett kit med prymtång och olika tryckknappar från bibbis textil (finns på nätet). Då använder man en tång istället för hammare för att slå i knapparna.

• Tallbarr12
    limali skrev 2012-05-16 08:08:43 följande:
    Hej alla!!
    Jag behöver ett råd!
    Håller på att virka en filt till vagnen av mormorsrutor. Tycker ni att alla rutor ska vara lika stora, eller kan det funka att blanda stora och små??
    Har ni sett det nån gång? Bifoga gärna bild!
    Tack på förhand!!
    Jag har sett en sån! På ravelry.com finns flera såna mönster. Ravelry är min virk- och stickmönsterparadis (och ganska många mönster är gratis), så rekommenderar det starkt till er alla!

Här kommer några länkar till filtar med olika stora rutor iaf (är inte säker på om länken funkar om man inte är medlem, men det är gratis, så... )

www.ravelry.com/patterns/library/square-deal-redux
    www.ravelry.com/patterns/library/grannys-a-square-afghan
    www.ravelry.com/patterns/library/circles-to-squares-afghan

Annars så är den här underbar! www.ravelry.com/patterns/library/granny-square-mario-bedspread
     Man MÅSTE ju bara ha en super mario-filt!
  • Tallbarr12
    limali skrev 2012-05-17 09:49:13 följande:
    Tack så jättemycket!!! Nu är jag övertygad, det kan bli hur bra som helst!!!!  (mittenlänken var ju såå fin!!) Tack igen!! :D

Varsågod! Det blir säkert jättebra! Såg hemskare varianter på ravelry med, och de hade genomgående väldigt många olika färger på rutorna samtidigt som de var olika stora... Så lite lugnare färgkombinationer kan nog vara bra så filten inte känns jätterörig sen. Bara ett tips
  • Tallbarr12

Sydde klart min första mammatopp idag :) Med tanke på att jag höftade när jag ändrade mitt gamla trikåtoppsmönster till mammamönster, och dessutom tyget kostade 29 kr för en stuvbit och jag var för lat för att köpa passande tråd utan tog nåt lite för mörkt jag hade hemma, så är jag ganska nöjd ändå. Den är möjlig att använda iaf! Men ska nog modifiera mönstret en del till tror jag...

Svar på tråden Syjunta för gravida!