Syjunta för gravida!
Gröna L: helt fantastisk!! Har du sytt den av ett gammalt täcke? Superfin design!
Gröna L: helt fantastisk!! Har du sytt den av ett gammalt täcke? Superfin design!
Det finns ofta en s.k. hushållsoverlock-söm på vanliga maskiner som brukar märkas ungefär så här: _/_/_/_/ - kolla om ni har en sådan. Jag rekommenderar även att minimera pressarfotstrycket så mycket som möjligt för att undvika att det drar och bubblar sig. När man syr fållar så fungerar tvillingsöm alldeles utmärkt!
Chinx - Man syr i trikåtyger. De kallas ofta interlock och jersey. Velour är oxå stretchigt och det använder jag oftast till byxor. Muddväv till muddar.
Många nätbutiker säljer fina barntyger i trikå, t.ex.:
jnydesign.se
kameleontdesign.se
znokdesign.se
strommingdesign.se
liandlo.com
jofotex.se
stoffochstil.se
Lapptäcke är enkelt (om än lite tidskrävande :)) och jag sydde en blöjförvaring att ha vid skötbordet oxå (utöver den att ha i väskan). Sen har jag sytt små tygkorgar att ha vid skötbordet med salvor m.m. i. Sydde i vaxat tyg så de står emot väta och blir lagom "styva" och snygga!
Trolltoka: Nej, svårare än så kan det inte vara! Var på S&S igår och kikade på mönstret, men det verkar superenkelt. Kanal med knapphål eller öljetter och sen hade de anoraksnöre med snörstoppar. Man kan ju antingen vändsy allt + stickning eller sy med ett kantband som de hade i sitt mönster.
Jag bor oxå i Skåne men funderar på att bara ha fleece + plattvadd + manchester :) De ligger ju oftast bra nerbäddade i vagnen och så har man ju vagnsöverdraget ovanpå. Bävernylon är ju annars himla bra, tycker det är svårt att hitta något fint bara :)
Jag ska alltid göra allt lite extra komplicerat och sydde ett blöjfodral som inte alls tog en halvtimme...men det är lite kul med detaljsyende ibland tycker jag :) Sydde ett fodral i vaxat tyg med "upphöjda" fickor så att fodralet ser ut som en bok när det är ihopfällt:

gröna L: Nä, det är inte riktigt min grej egentligen, men ibland får jag små ryck. :) När det är något jag använder ofta så blir jag lite glad om jag inte stör på mig på små slarvfel eller att det kunde gått att göra snyggare...så det blev lite extra just med blöjfodralet. Har ett "enkelt" sen innan oxå.
Marilyn: jag älskar oxå påspyjamasar! Däremot har jag aldrig haft med den typen av omlott upptill, utan har sytt med knäppning i halsen. Har då ritat av en köpt (mina är från Lindex) så att jag fått rätt längd på påsen, upptill har jag använt mig av ett body-mönster. Ärmar är inte alls svårt att sy - du syr först axelsömmarna på fram- och bakstycke, sen syr du dit ärmarna till axelsömmen och sist syr du hela innersidan - från ärmslut till längst ned på påsen. Jerseytyg är alldeles utmärkt att använda!
En tutorial för att sy knäppningslist finns jättebra här: http://hellosblogg.blogspot.se/2010/06/hur-man-syr-ett-sprund-med-knappning.html