Inlägg från: Hallonpajen |Visa alla inlägg
  • Hallonpajen

Syjunta för gravida!

För att förtydliga: Jag hade alltså inte sytt mina ärmar så, utan sytt hela framdelen och bakdelen klar så att det ser ut lite som en poncho om du hänger med (:)) och allra sist sytt ihop hela kalaset med en enda sidosöm på var sida. Det går att göra om man syr med omlott oxå - då fäster man omlotten på respektive sida med en hjälpstickning.

Adam 2008 ~ BF 6/10
  • Hallonpajen

Haha, nu spammar jag: Men, om man syr ärmarna så som jag gör kan man sy en stickning i ärmhålet (sy ner sömmarna) och det blir både bättre och snyggare tycker jag! Gör i princip alltid det på alla överplagg.

Adam 2008 ~ BF 6/10
  • Hallonpajen

tack - är oxå ugglefantast! :) Har sålt en tidigare för 220:- + frakt - det är tyvärr svårt att komma ner i butikskedjornas priser när man syr själv, fina barntyger är inte jättebilligt! :) Och det är absolut inte svårt med avvikande färg - det är kantband i mudd eller jerseytyg som jag syr fast först i ärmslut och krage.

Min son är oxå 08:a så det kanske är Lindex du har oxå :)

Först axelsömmen (längst upp - fram + bakstycke), sen ärmsömmen från armhåla till armhåla (ärmen är fortfarande öppen nertill) och allra sist syr jag från längst ned på kjolen via ärmhålet ut till ärmens slut.

Overlock - absolut!!! Jag syr i princip ALLT på overlock, syr man i stretchtyg är den överlägset bäst så jag skulle absolut tycka att det är värt ansträngningen att trä den :)

Lycka till!!!

Adam 2008 ~ BF 6/10
  • Hallonpajen

Haha, jag är oxå sjukt dålig på research och tålamod men det brukar trots allt löna sig... :) Den där knäppningslisten på pyjamasen satt jag med HUR länge som helst, men sen blev det bra oxå :)

Klart du ska lägga upp färdigt resultat! Det är väldigt kul att se det alla syr - olika modeller och slutresultat.

Åh, jag har länge önskat mig en kantbandsvikare...jag TROR att det ska funka lika bra med muddtyg, åtminstone de sorterna som inte är allra sladdrigast. Jag hade absolut testat om jag hade en! Blir det lite vågigt kan man många gånger pressa efteråt och då försvinner mycket av vågigheten!

Adam 2008 ~ BF 6/10
  • Hallonpajen

Jag köper prym och fäster med tång - väl värt varenda krona! Bibbis har till bra pris har jag för mig, annars finns prym i princip överallt så googla eller kolla närmsta syaffär!

Adam 2008 ~ BF 6/10
  • Hallonpajen

Det är sant...jag hade annars funderat på att sy i dubbla lager fleece för att få det varmt, men det är kanske onödigt...och det elektriska hade jag inte tänkt på! Får kika igenom tyglagret och se om jag kommer på något bättre :)

Hur har det gått med pyjamaspåsen?

Adam 2008 ~ BF 6/10
  • Hallonpajen

Åh vad spännande Marilyn!! Har du BF nu i dagarna? Jag jobbar sista dagen imorgon och sen ska här minsann sys innan bebis tittar ut! :)

Alla ni som är nybörjare - våga köpa hem tyg och sätt igång!! Det är verkligen så att övning ger färdighet. Mina första plagg kan jag inte titta på utan att skämmas idag :D Och med hjälp av syböcker och inte minst riktigt bra tutorials hos många bra bloggare kommer man långt!

Adam 2008 ~ BF 6/10
  • Hallonpajen

ÅH! Stort GRATTIS!! Kärlek och lycka :) Superfint namn, och en bild på bebisen oxå hade inte skadat... ;)

Ta hand om er! Hjärta

Adam 2008 ~ BF 6/10
  • Hallonpajen

trz: Det ser ut som om prickarna på kroppen är där du ska fästa arm resp. ben - jag tänker mig nästan lite gammaldags nalle där benen/armarna är rörliga?! Fanns det inte med någon materiallista eller beskrivning? Men det går säkert att sy fast armarna och benen "från insidan". Så, jag tror att alla delar ska sys ihop separat för att sedan monteras ihop på något bra sätt! :)

Adam 2008 ~ BF 6/10
  • Hallonpajen

trz: Jag skulle tro det...

Strumpemamma: de är stora! Jag har börjat sy bebiskläder och mäter mot befintliga (köpta) kläder och det verkar vara ganska konsekvent en storlek större när det gäller bebisplagg! En strl 56 i Ottobre motsvarar en normal 62:a. För större storlekar (syr 110 till min son) verkar det stämma bättre!

Adam 2008 ~ BF 6/10
  • Hallonpajen

piffsmile: Superfina grejer! Mormorsfilten är ljuvlig - så läckra färger!

Tallbarr: Jag har en lista med 15 syprojekt att göra...haha. 12 dagar till BF så här gäller det att vara produktiv!! Idag tänkte jag fokusera på sängkläder till vagga och sen blir det nog lite bebiskläder - en omlottbody och 2 byxor utklippta än så länge. Ska oxå sy en filt till babyskyddet, men nu har det blivit stora och "o-pilliga" projekt så jag syr lite smått till bebis som omväxling!

Senast blev det detta lapptäcke till en kompis nyfödda dotter: (ska sy ett själv när jag vet vad vi får för kön...har tyger i blå/brunt hemma oxå utifalatt! :D)

Adam 2008 ~ BF 6/10
  • Hallonpajen

Trolltoka: du som syr så mycket (och fint!) - har du en coverlock? Jag har inte det och har såna problem att få till bra fållar i nederkant av tröjor. Kanten lixom krullar upp sig och man ser insidan/sömmen och det är så fult! Allra helst i single jersey tyger. Jag viker upp en kant typ 1,5-2 cm och fållar med tvillingsöm. Har du (eller någon annan!) tips på hur man fållar snyggast utan en coverlock? Tycker ofta att tvillingsömmen lätt repar upp sig oxå...

Adam 2008 ~ BF 6/10
  • Hallonpajen

Tack alla!! Ska testa med bredare fåll. Det där med trådspänning är en smärre vetenskap tycker jag...hittar inte var jag justerar den på min maskin och manualen är försvunnen. Ska den troligtvis vara mer spänd? På baksidan av tvillingsömmen blir det inte riktigt sick-sack utan mer en rak söm - är spänningen för hård då?

Adam 2008 ~ BF 6/10
  • Hallonpajen

Trolltoka: stort tack...syr alldeles för mycket med på tok för dåliga symaskinskunskaper!! :)

Adam 2008 ~ BF 6/10
  • Hallonpajen

Skönt att höra!! Jag jobbar fortfarande med strategin "blunda och kör" men insåg efter hjälp från en sykompis ang. diffmatning på min overlock vilken skillnad lite maskinkunskap kan göra...skulle behöva en kurs!

Trolltoka skrev 2012-11-15 19:40:29 följande:
    Jag har min på +2 i trådspänning (+öka -sänka har +3 till -3 och ett autoläge på min maskin). Äh, jag terrar mina sykompisar ofta med frågor fortfarande
    trolltoka.wordpress.com ~ trolltoka.se *N 28+1 13/3-07♥H 40+6 29/1-10♥BF 5/1-13*

Adam 2008 ~ BF 6/10
  • Hallonpajen

Jag säger som trolltoka: om jag hade bott i Gbg så absolut!!

Claudia gbg skrev 2012-11-16 19:47:36 följande:
    Det är inte så att det finns folk från Gbg som kanske är intresserade av syjunta? Då kan man ju lära av varandra och hjälpas åt och inspirera varandra. Spontan tanke apropå att lära sig sin ol...

Adam 2008 ~ BF 6/10
Svar på tråden Syjunta för gravida!