• Julia82

Vi som ska göra IVF hösten 2011

Hej! Hoppas jag får skutta in i er tråd :)

Jag börjar på med Puregonsprutor imorgon efter att ha sprayat i 2,5 vecka. Det är första IVFen för mig och min man. Vi har försökt i över två år, och lyckades bli gravida själva förra sommaren, men jag fick missfall i v13. Sedan dess har det inte hänt något alls... Vår utredning har inte visar något.

Än har behandlingen gått bra, visst känner jag av sprayen. Skakningar, deppig och tröttare än vanligt, men annars mår jag bra. Ska bli så skönt att börja spruta och få tillbaka lite hormoner i kroppen igen. Äggplock är beräknar till v39 för min del. Vi går på Sahlgrenska...

• Julia82

Nu snart så, och Frida1980

Va kul att vi är så tätt, alltid kul att ha kontakt med andra som är i ungef'är samma stadie. Jag är med i en annan tråd här på FL, men där har jag kommit så långt efter hela tiden. Jag skulle egentligen haft ÄP v 37, men såklart sackade mensen några dagar varje månad i sommras, så det blev v39 istället.

Ikväll sätter jag första sprutan, ska bli så skönt att få lite mer hormoner i kroppen igen. Sista dagarna har jag vart seg i skallen, trött, huvudvärk och nedstämd. Men det borde vända rätt snart efter sprut-starten.  Hur mår ni av sprayen? För ni kör långa metoden med eller?

Sahlgrenska är toppen tycker jag, så himla go och mysig personal där. Man känner sig så väl bemött och välkommen. Kanon, det är viktigt när man kommer dit första gången och inte har nån koll på vad som väntar en.

LYCKA TILL allihop :)

• Julia82
    Frida 1980 skrev 2011-09-15 09:46:47 följande:
    Jag är med i en annan tråd fast de flesta där ligger på inseminationsstadiet än så länge. Sen en annan tråd där alla som försökt länge kan säga sitt.

Jag har kanske blivit mer sur mot min man, jag har även varit nedstämd lite gran nästan lite deppad men bara vissa dagar. Annars vet jag inte om det är någon större skillnad... kanske att jag fryser lite mer.

Vi går i Västerås och här är de också ganska trevliga men det är jobbigt att man får byta doktor varje gång, de har 3 stycken som går omlott med varandra.

Jag vet inte vilken metod jag kör, kanske den långa.
     2011-09-05 Spraystart
     2011-09-21 Sprutstart
     2011-09-26 Blodprov
     2011-09-29 Ultraljud

Sen vet jag inte när man ska ta ägglossningsspruta men ÄP och ET ska som sagt vara vecka 40 om allt går bra.

Total tid är väl ca 4 veckor. 
    Japp, det är långa metoden du kör då. Annars tror jag att man hoppar över sprayen innan sprutorna, då slipper man dom första två veckorna med enbart spray. Tror jag, inte så insatt i korta metoden. Läkaren sa till oss att den långa metoden var bevisat fördelaktig, så den fick det bli.

Jag frågade även om insemination men då sa läkaren att det räknas som ett försök, och att det inte var lika stor chans. Vi har haft turen att få en av Sveriges mest erfarna IVF-läkare. Han har vart med sen dom började med IVF på 80-talet så det känns grymt bra!

Är det er första IVF? Har ni fått reda på om något är fel på någon utav er? Vi har bara fått några "misstankar" att det kan vara nånting som inte klaffar med mina hormoner, eller att min man kan ha något immonulogiskt problem. Men det var väldigt vaga misstankar, och proverna har visat bra resultat så det talar emot problem. Men, men det kan ju visa sig nu under bahandlingens gång.

Jag startade med sprayen på dag 17, den 27 aug. Sprutorna börjar idag, den 15 sep. Sen vet jag inte mer, ska lämna blodprov på måndag och då planerar dom nog in ett UL, och sen får vi se. Det är så spännande!!
  • Julia82

Frida 1980, Då är du snart igång med sprutorna med :) Kul!
    Min man var precis lika på som mig när det gäller ivf. Vi har försökt i över två år, och har under tiden insett att det inte vill fungera för oss på naturlig väg. Känns skönt att ha hans stöd i det här :)

Jag har helt missat er lista, ska skriva in mig så fort jag sitter vid en dator. Skriver via mobilen nu, lite krångligt att göra på den!

• Julia82

Frida 1980 och Nu snart så

Japp, jag skyller med mina konstiga humörsvägningar på sprayen. Igår höll jag på att bryta ihop inför min chef under arbetstid. Hade en stor "gråt-klump" i halsen hela dagen, och när jag väl höll på att släppa fram tårarna försvann allt. Skitjobbigt, hade hellre släppt fram gråten och bölat en stund så det går över, men det gick verkligen inte. Jag försökte till och med gråta framför Greys Anatomy på tv:n igår eftermiddag när George pappa dog, men inte då. Det gick plötsligt inte fälla en enda tår... då blev jag förbannad istället! Suck! Det här är INTE likt mig, alls... jag har inget tålamod alls, och jag tappar ord när jag ska prata. Helt sanslöst va virrig jag kan bli! Hoppas det går över nu när jag börjar spruta.

Jag har med massa lyckliga småbarnsföräldrar omkring mig. Alla mina vänner fick barn förra hösten, och några av dom har till och med hunnit bli gravida på nytt. Känns helt sjukt att jag har blivit sist... jag har försökt bli gravid längst! Jaja, sånt är livet. Jag har det verkligen underbart på alla andra plan i mitt liv, så nått ska väl strula.

Kram på er

• Julia82
    Skriver med mig på er lista också :)

Väntrummet 

Carolina1: väntar på att få göra ET
    - fef: behandling/ väntar på start 
    - Bubblan79: väntar på sprutstart 17/10
    - Ylviz: väntar på start  
    - Augusti83: Ska på IVF information 19/9 
    - niotillfem: ska på IVF info 31/8
    - annalotta : Ivf info inbokat 7/9
    - Kärlekens gåva: Väntar på spraystart... långa metoden
    -Lillamillan: 3 ICSI, varav 2 ET, precis misslyckats igen och väntar på att få starta ICSI 4, nu lång beh
    MissCat samtal 15/9 efter misslyckat 3:e ivf, blir FET nästa gång. 
    - Längta82: väntar på start
    -Susmar: 1 ICSI, misslyckats och väntar på att starta ICSI 2.

Sprayare 
    -Mami längtan
     IVF 1, spraystart 1/9 
    - snufflan75: ÄP nr 2, spraystart 22/8 
    - Frida 1980: Spraystart 5/9, första försöket
    - mimma85: spraystart 14/9
    - Igelkott: 
    IVF 1, spraystart 10/9
    -Nu snart så: IVF 1, ÄP v. 41

Sprutare
    : 
    -Bubbel: 
    får startdatum bara mensen kommer 
    – Lakrids: IVF 1, spraystart 25/8, sprutstart 14/9, ÄP vecka 39  
    - Julia82: IVF 1, spraystart 27/8, sprutstart 15/9, ÄP vecka 39

Äggplockning:

ET/FET:   
    - Lilla Will 
    IVF/ICSI 1, Sahlgrenska, misslyckat ET i juni, FET planerat v37 
    - Dahlia82: IVF 1, misslyckat ET 1/9, FET planerat till v. 43

Ruvare
    : 
    - Benved: 
    TD- 31/8 
    - Justan: TD- 8/9 
    - PCO: ICSI nr2 TD-4/9 
    - Dealiy TD 1/9 
    - Colourful: 
    IVF 1, ET 31/8, TD 14/9
    - kjameme: TD 15/9 
    - mbo: IVF 2 spraystart 28/7, sprutstart 17/8 (suprecur, puregon)  ET 31/8 TD 14/9
    - Nana123: IVF 1. Äp 2/9.  ET 4/9. TD 17/9 
    - ljusgläntan3030: IVF 1 spraystart 11/8, sprutstart 24/8 , ÄP 6/9, TD 22/9 
    - Picasso: IVF 1, Spraystart 8/8, Sprutstart (Menopur) 26/8, Sprutstart (Pregnyl) 4/9, ÄP 6/9, ET 8/9, TD 24/9 - ekke: sprutstart 28/8, äp 7/9, et 9/9, td 20/9 

Gravida:
     -
    Lindis 1974 1ET 2 FET TD 3/9
    -Turitella: 
    IVF 1, Falun, spraystart 24/6, sprutstart 27/7, ÄP 8/8, ET 13/8, TD 26/8 
  • Julia82

Nu snart så

Japp, det säger vi! Från och med nu skyller vi allt på sprayen ;) haha!
    Jajemän, jag ska strax sätta första sprutan så jag ska meddela hur jag mår imån. Kanske redan känns bättre då :) *hoppas*

• Julia82

Frida 1980, Nu snart så

Japp, jag känner mig mycket bättre idag :) Haha, vet inte om det verkligen är tack vare sprutan igår, eller om det är för att där är fredag och strålande sol! Tror mest på det sistnämnda. Känns som det är lite väl tidigt för att det skulle ha med sprutan att göra. Men i natt sov jag riktigt bra, första gången på en vecka. Och kroppsvärken jag hade igår är som bortblåst. Ingen huvudvärk heller, så det är jätteskönt för idag känner jag mig som vanligt igen :)

Att ta sprutan igår var hur lätt som helst. Trodde att det skulle kännas litegrann, men inte ett dugg! Så det kommer ni klara galant när det är dags!

Kram

• Julia82

Mami längtan

Jag började med sprutor samma dag :) men med Puregon, och suprecur-spray har jag kört i tre veckor nu. Jag mår bra nu igen, efter andra sprutan. Innan jag började med sprutorna var jag nedstämt, hade värk i kroppen, sov dåligt och kände mig inte som vanligt. Men det gick bra ändå :)

Har du också planerar ÄP v 39.

Lycka till!
    Kram

Svar på tråden Vi som ska göra IVF hösten 2011