• Äldre 15 Jul 10:43
    1019 visningar
    2 svar
    2
    1019

    Gravida: äter ni fetaost?

    Jag är gravid i vecka 30 och har flera gånger under graviditeten ätit pastöriserad fetaost (ICAs, zetas m.fl). Det står ju i kodtråden att pastöriserad fetaost är okej. Idag fick jag dock höra av en kompis vars mamma är barnmorska att hon avrådde att min kompis skulle bjuda mig på nåt som innehåller fetaost. Har någon av er andra hört att man inte kan äta pastöriserad fetaost som gravid? Kunde inte låta bli att bli lite orolig eftersom jag gladeligen ätit fetaost...

  • Svar på tråden Gravida: äter ni fetaost?
  • Äldre 19 Jul 19:45
    #1

    Jag äter iaf fetaost. På pastöriserad mjölk då Glad

    Livsmedelsverket:
    "Undvik ost gjord på opastöriserad mjölk. Undvik också mögel- och kittost även om den är gjord på pastöriserad mjölk, till exempel brie, gorgonzola, chèvre, vacherol och taleggio. Ost i matlagning som upphettas till bubblande het går bra att äta."

    Jag mögelost är det ju inte och inte kittost heller vad jag kan förstå så då borde det väl vara fritt fram.

  • Äldre 10 Aug 10:32
    #2

    Ja, det ska ju vara okej då!
    Läste att parmesan på opastöriserad mjölk går bra. Om nån gillar det... Själv är man ju ett ostmonster!! Tungan uteFrån livsmedelsverkets sida:
    Undvik ost gjord på opastöriserad mjölk. Undvik också mögelost och kittost även om den är gjord på pastöriserad mjölk. Ost i matlagning som hettas upp till bubblande het går bra att äta.

    Listeria kan finnas i opastöriserad mjölk och i ost gjord på opastöriserad mjölk. Även ost gjord på pastöriserad mjölk kan innehålla listeria, eftersom osten kan ha förorenats under tillverkningen. I vanlig hårdost och parmesanost kan listeria inte växa eftersom ostens pH och vattenhalt är för låg.


    ♥ (¯`°?.¸ Vincent 08 09 04 ♥ Bebis BF 11 09 09 ¸.?°´¯) ♥
Svar på tråden Gravida: äter ni fetaost?