• Äldre 21 Jul 12:36
    15214 visningar
    26 svar
    26
    15214

    vilken mormors-saft smak är den godaste?

    har bara gjort smultron själv, vilken tycker ni är godast?

    egentligen är det ju mest socker o smaksättning, men det är ju gott :D

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-21 13:58
    måste klargöra en sak. denna saft som jag beskriver är inte saft som är hemmagjord av din mormor eller farmor, det är en liten flaska koncentrat som man sedan kokar med socker och vatten.

    har själv bara smakat smultron, och funderar nu på testa någon annan, om dom är godare? tipsa om vad du tycker!

  • Svar på tråden vilken mormors-saft smak är den godaste?
  • Traile­rTrash
    Äldre 21 Jul 14:06
    #11
    laila88 skrev 2011-07-21 13:56:29 följande:
    konditoriopalen.se/

    där finns det att läsa om denna saft.

    tydligen har det funnits körsbärs smak tidigare, tror ja ska gråta en skvätt över att inte fått ta del av den!
    Min  mamma gjorde sån saft och den tyckte jag om som barn.Har dock inte testat det som vuxen men det kanske man ska göra
  • Äldre 21 Jul 16:44
    #12

    Aha. Den har jag inte hört talas om alls men det är så pass snabbt gjort att koka egen saft att jag hellre gör det istället för att köpa den. Om jag nu vill ha saft alls det vill säga.


    The less you open your heart to others, the more your heart suffers.
  • a mor
    Äldre 21 Jul 16:46
    #13

    Åkerbär är inte dum. Även apelsin fukar. Mormorssaft är för mej sommar. 

  • Äldre 21 Jul 16:58
    #14
    laila88 skrev 2011-07-21 13:56:29 följande:
    konditoriopalen.se/

    där finns det att läsa om denna saft.

    tydligen har det funnits körsbärs smak tidigare, tror ja ska gråta en skvätt över att inte fått ta del av den!
    Den brukade min mamma koka åt oss barn när vi var små och jag kan LOVA att det är den godaste saften NÅGONSIN!!! Är så ledsen över att de tog bort den... :(
  • Äldre 21 Jul 17:04
    #15

    Jösses vilken onödig produkt.
    Men den kom säkert under 50 talet när allt skulle vara vakumförpackat och utspädningsbart till tusen.

    Det går ju lika snabbt att göra egen rabarbersaft utan massa e ämnen.   


  • a mor
    Äldre 21 Jul 18:49
    #16
    Mimmlas skrev 2011-07-21 17:04:12 följande:
    Jösses vilken onödig produkt.
    Men den kom säkert under 50 talet när allt skulle vara vakumförpackat och utspädningsbart till tusen.

    Det går ju lika snabbt att göra egen rabarbersaft utan massa e ämnen.   
    Joo, men du får inte dina smakminnen från barndommen att vakna till liv, om det är just mormorssaften du druckit som barn. 
  • Äldre 21 Jul 18:54
    #17
    a mor skrev 2011-07-21 18:49:42 följande:
    Joo, men du får inte dina smakminnen från barndommen att vakna till liv, om det är just mormorssaften du druckit som barn. 
    Haha jo det får nog rödmyror också men jag äter inte det igen för det :P
  • a mor
    Äldre 21 Jul 20:35
    #18
    Mimmlas skrev 2011-07-21 18:54:31 följande:
    Haha jo det får nog rödmyror också men jag äter inte det igen för det :P
    Vissa smaker kanske inte behöver återupplevas,he he, men medge att det kan vara rent ut sagt härligt att hitta åt gamla smaker som du inte ens visste fanns kvar.
    Å är du inte i det stadiet ännu så torde du hamna där tillslut ändå.
    Det är med smaker som med dofter och musik. Något väldigt litet kan få en att minnsa saker som man inte kommer ihåg att man gjort/hört eller ätit.  Tungan ute
  • Äldre 21 Jul 20:49
    #19
    Mimmlas skrev 2011-07-21 17:04:12 följande:
    Jösses vilken onödig produkt.
    Men den kom säkert under 50 talet när allt skulle vara vakumförpackat och utspädningsbart till tusen.

    Det går ju lika snabbt att göra egen rabarbersaft utan massa e ämnen.   
    alla har inte tillgång till rabarber :P bor man i betongen så får man hitta substitut för sommrigt saft tillverkande :) tänkte att sonen ska få smaka på mormors saften :D

    men nu är det å bege sig ut å plocka bären! hjortronsylt, blåbärspaj, lingondricka! ska nog testa göra lite allt möjligt av skogens godis i höst :D
  • Äldre 21 Jul 20:59
    #20
    a mor skrev 2011-07-21 20:35:57 följande:
    Vissa smaker kanske inte behöver återupplevas,he he, men medge att det kan vara rent ut sagt härligt att hitta åt gamla smaker som du inte ens visste fanns kvar.
    Å är du inte i det stadiet ännu så torde du hamna där tillslut ändå.
    Det är med smaker som med dofter och musik. Något väldigt litet kan få en att minnsa saker som man inte kommer ihåg att man gjort/hört eller ätit.  Tungan ute

    Nej vissa kan man låta bli :P

    Det enda som jag har väldigt starka minnen av som jag återupplevt är emser? tabletter som min farmor alltid hade hemma. Letade i många år innan jag förstod vad det var som jag mindes så starkt.

     
  • Äldre 21 Jul 21:04
    #21
    laila88 skrev 2011-07-21 20:49:26 följande:
    alla har inte tillgång till rabarber :P bor man i betongen så får man hitta substitut för sommrigt saft tillverkande :) tänkte att sonen ska få smaka på mormors saften :D

    men nu är det å bege sig ut å plocka bären! hjortronsylt, blåbärspaj, lingondricka! ska nog testa göra lite allt möjligt av skogens godis i höst :D

    Finns ju på ica numera :P

    Man kan ju alltid åka ut till någon bondemarknad eller prata med någon som har kolonilott som kanske vill kränga lite. 

    Jag skulle ut och plocka om jag inte var gravid, orkar inte traska runt i skogen i timmar. Men imorgon ska jag ner och koka sylt och saft hos morsan och sno hennes bär och frukt på tomten ^^       
  • Äldre 21 Jul 21:11
    #22
    Mimmlas skrev 2011-07-21 21:04:04 följande:
    Finns ju på ica numera :P

    Man kan ju alltid åka ut till någon bondemarknad eller prata med någon som har kolonilott som kanske vill kränga lite. 

    Jag skulle ut och plocka om jag inte var gravid, orkar inte traska runt i skogen i timmar. Men imorgon ska jag ner och koka sylt och saft hos morsan och sno hennes bär och frukt på tomten ^^       
    fast i våran lilla stad finns inget sådant :P men alla har olika möjligheter.
  • Maria M
    Äldre 19 Aug 12:07
    #23

    Finns den fortfarande att köpa och finns den i sådant fall även söder om dalälven så att säga?

  • Aduria­n
    Äldre 21 Oct 22:56
    #24

    Kokade den här nyss :)
    Sjukt söt


  • Äldre 12 Dec 18:32
    #25

    Sambon gillar citron  tror jag det är (tyvärr har vi inte hittat den på ett tag nu, har sett andra smaker men som sagt är ju Citron sambon vill ha.)

  • Sat 13 Mar 2021 12:57
    #26

    Jag älskar också ?mormors? saftessens. Apelsin, smultron och Åkerbär. 


      Någon som kokat den med stevia eller annan sockerersättning ?


    Tacksam för tips????

Svar på tråden vilken mormors-saft smak är den godaste?