• Äldre 21 Sep 17:35
    40123 visningar
    308 svar
    308
    40123

    Tråden för oss muslimska systrar.

    Shirin85 skrev 2011-09-21 16:47:56 följande:
    Ma'shallah, grattis till henne! Amne är ett jättefint namn, betyder inte det trygg eller något liknande?
    De kommer säkert bli glada och unna dig denna lilla kille, som du kämpat för så mycket.
    När tror du att du ska berätta för dem i Libanon? Eller ska du låta han födas och berätta att du fått en pojke?

    Vad kul, jag tycker alltid att magen börjar synas på riktigt efter RUL, att den börjar dra iväg då och du har ju varit på ditt RULGlad Ska du förlösas med kejsarsnitt eller ha en vanlig förlossning?
    Tänkte att det kanske är svårt att sätta igång en förlossning så mycket tidigare.

    Ja, men det kanske blir en pojke ändåGlad Eller flicka, vem vet!
    Har två flickor och två pojkar så vad som helst är välkommet.
    En av varje är skönt att ha iallafall, och det har jag ju så det spelar ingen roll vad det blir nu.
    Precis, ett friskt barn är viktigast{#emotions_dlg.flower}
    Vilken söt dress, inshallah att du får en flicka att sätta dressen på.
    Ja det stämmer med namnet. Jag vill inte berätta för dem till pojken kommer eftersom jag vill inte såra min svägerska eller att dem tror att jag säger pojke som dem gör.

    idag hade jag mina vänner på besök och dem sa att jag inte alls var stor och man kunde knappt se att jag  var gravid och igår sa min man att man såg inte bakifrån att jag är gravid men men, det blir tjejsarsnitt eftersom etappen är ständ, dem ska förlössa mig i dec vet dock inte om min kropp kommer att klara det inshallah jag passera v 30. inshallah vi båda får friska barn.
  • Äldre 29 Sep 23:10
    Shirin85 skrev 2011-09-29 21:18:44 följande:
    Okej, vad jag vet så är det sunna att raka huvudet vid tre tillfällen, vid aqiqa både för pojkar och flickor, för män som konverterar, och för män under pilgrimsfärden. På sjunde dagen alltså:)
    Däremot står det inte någonting i koranen om det.
    Från islamguiden:
    Profeten Muhammed (saas) sa: "Varje barn är förbundet till sin aqeeqah, som skall offras för honom på den sjunde dagen och hans huvud ska rakas och håret uppskattas i vikt så att lika mycket silver eller dess värde [ i pengar] ska ges i allmosa och han/hon skall ges ett namn." (Återberättad av al-Tirmidhi, 1522, Ibn Maajah, 3165; -Sunan Ibn Majah, 2563).
     

    det har jag aldrig hört talas om så jag frågade mamma och hon sa att man klipper en bit av håret dock inte allt och man väger det och sedan köper man guld tror jag av värdet. och sedan slaktar man får också
  • Äldre 29 Sep 23:24
    Shirin85 skrev 2011-09-22 22:03:50 följande:
    Jag tror inte du kommer såra dem, de är ju inte ditt val att det blir en pojke och det finns inget att ursäkta för, att deras barn får en pojkkusin kommer bli roligt och jag hoppas dina svägerskor tar de bra.
    Inshallah att det inte är något att oroa sig för utan att de tar det positivtGlad 

    Hm,  men alla är ju olika och man brukar ju inte vara jättestor i v.25 direkt men jag tror att andra utomstående kan ana din graviditet. Aldrig gjort ett kejsarsnitt men jag tror det blir bra, vet inte om du ska vara helt sövd eller vara bedövd och vaken men det går snabbt och de snittar snabbt och sen inshallah att du hör skriketGlad
    Min kompis skulle göra kejsarsnitt när hon var vaken och de hade ju ett skynke så hon inte såg magen.
    Men när hon tittade upp i taket var det en lampa som speglade hela kroppen så hon såg hela snittet och allt, inte så trevligtObestämd Så se till att inte ha några speglande lampor.
    Jag hoppas din kropp klarar av kejsarsnittet, de är duktiga på sjukhusen och vet hur de gör snittet och allt.
    Inshallah att vi får friska barn och att du om ett år kommer ha en liten pojke på 10 månader{#emotions_dlg.flower}

    Förlåt mig att jag inte har skrivit något, jag var lite ledsen för några dagar sedan. Min svägerska jävlades och byte namn på flickan och jag blev ledsen för att många i min omgivning fick reda på barnetsnamn och min svåger skämdes och bad om ursäkt, hon hade självt skrivin in flickans namn, lite cirkus blev det bland oss, nu har jag brytit kontakt med henne och flickan fick inte heta som hennes mamma hade valt eftersom föräldrarna bråkade och jag blev ledsen. Min svåger gillar jag jätte mycket och min relation till honom och barnen kommer inte förändras men jag vill inte ha kontakt med hans fru, jag var väldigt otrevlig mot henne här om dagen, Jag är ledsen att det blev som det blev men jag la på skype när jag pratade med min andra svåger. lite problem fast man bor flera mil bort Gråter. hade önskat ifrån hela mitt hjärta att vi ska vara vänner/syskon osv, men men 

    efter denna händelsen har jag valt att fortsätta säga att jag bär på en flicka och kommer inte säga sanningen tills förlossningen för att inte önska mig något hemskt av svartsjukan.

    Jag ska är i v 25+3 och vi fick jätte fina ultrabilder med oss hem i tisdags och elhamdolillah kunde min kropp stå emot att min läkare var bortrest i 6 veckor, annars alltid när dem är bortresta får jag missfall, men inte denna gången elhamdolillah. Jag ska vara gravid isa allah rad (om gud önskar)  i 36 veckor så kejsarsnittet blir i mitten av december och skulle min kropp klara av det till 38 så skulle vi prova men det är inget garanti. Min underbara läkare sa att han vill förlössa mig och jag sa lite hastigt, tänk om han vill komma mitt i natten då får jag ringa dig och då sa han jag kommer, vet inte om han menar allvar eller vad, men det kändes jätt skönt.

    Ja du min vän, hur har du haft det och bebisen och resten av familjen. 
  • Äldre 30 Sep 23:36
    Shirin85 skrev 2011-09-30 21:54:16 följande:
    Förvånad Amne är ju ett jättefint namn, förstår inte varför flickans mamma gjorde så?
    Förstår att det varit kaos, vad tråkigt att du inte är vän med svägerskan och även med den andra svågern, inte roligt när man är ovän med sin släkt och sina vänner. Jag hoppas denna fejd blir kortvarig och att ni snart sluter fred, det blir bättre så tror jag. När ni alla har tänkt för sig själva
    Tråkigt att det ska behöva vara så, inshallah att de glädjs åt din pojke när han kommit.

    Se att det går bra, roligt att ni fick ULbilder med er hem! Det hoppas jag att vi också får om någon vecka, så sätter vi upp dem på kylskåpetGlad  Vad skönt att höra att du inte fick missfall när din läkare var borta nu subhnAllah och att din läkare är så engagerad i allt ska gå bra för dig och din familj denna gång.
    Det är jättebra om han kan få stanna i hela 36 veckor! Ju längre desto bättre men kommer han tidigare så får de göra allt för att han ska få stanna med er. Min Leila kom i v.33+4 och vägde 2300 gram och henne gick det så bra för. Om någon vecka lär din lille väga 1 kg, om inte mer eftersom du sade att han var tjock ma'shallahSkrattande 

    Både bra och dåliga nyheter dåGlad   Vi har det bra, händer inte så mycket förutom att hösten har kommit och den gör mig uttråkad. Jag har gått ned till 60 % arbetstid nu för att få mer tid åt Amina och Jamil och bebisen som ska komma och känns jätteskönt. Bebis mår bra hoppas jag, v.17 nu och snart 18:)

    Nya kläder som vi handlat till bebis:

    Skötbordet som vi tagit fram igen:


    Nu är det bara bebis som saknas och h*n anländer om 23 veckor inshallah:)
    Vad roligt med bebis kläder och att ni tog fram grejerna, jätte skoj. Jag har inte vågat köpta något än faktiskt. Men om en månad inshallah så vill mannen att vi börjar lite smått. Vad jobbar du med? Jag jobbar inom äldre omsorg och har varit sjuk sedan maj månad och nu börjar jag få panik, inshallah om gud vill kommer jag tillbaka till jobbet efter en månad så hinner mitt snitt läka inshallah.

    Eftersom jag har varit gravid i så många gånger och gått hem tomhänd från lasarettet så känns min graviditet denna gången jääättte lång, vist denna gången är det längre än normalt och känns så lång till decemeber om allt inshallah går bra.

      
  • Äldre 13 Oct 00:00
    Shirin85 skrev 2011-10-01 00:16:25 följande:
    Det känns som inför en högtid, man är sådär förväntansfull fast nu är det ju lång tid kvar.
    Ja vi behöver egentligen inte köpa någonting, vi har redan så mycket men det kommer alltid nytt och så vill man ha. Hoppas ni hittar jättefina saker om 4 veckor, det är roligast när man sitter där 1 vecka innan BF med allt färdigt så är det bara en sak som saknas..Glad  Har ni spjälsängen och vagnen klar?

    Jag jobbar som djursjukvårdare på en veterinärklinikGlad 
    Jag pratar med djurägarna innan de får träffa veterinären, ger information, är med veterinärer när de arbetar och håller koll på sövningar, bokar tider i receptionen, klipper klor, umgås med inlagda djur osv.
    Tycker det är ett underhållande jobb och blir glad när djuren blir friska och ledsen när de inte blir det. 
    Är det roligt med äldreomsorg? Kan tänka mig att du får höra många berättelser om när de var unga osv?Skrattande 
    Låter som ett mysigt jobb att umgås med människor och ta hand om - om de är trevliga dvs.
    Ingen stress över att du varit sjuk sedan maj, inshallah så kommer du tillbaka till jobbet när allt ordnat sig gladare än någonsin:) 

    Kan tänka mig det, det är positivt att den känns lång denna gången för dig! Men visst går det långsamt.
    Sen när de växer kommer de gå jättesnabbt, vips så är de 10 år gamla.
    Men om bara ett år, inshallah att din son är 10 månader då och att min är sex månader{#emotions_dlg.flower}

    salam syster.

    Min bebis har inte kommit än elhamdolillah. Jag är i v 27+2 idag och allt var bra på kontrollen igår, gjorde sockertestet och jag hade inte elhamdolillah graviditetsdiabetes. Han vägde 1046g. Etappen fortfarande lång och sluten, men jag oroar mig hela tiden om etappen. Min bebis heter just nu för Messi, yamashallah  så livlig den är, mest mot natten när jag är trött, men jag får vara snäll och vänta in honom att lugna ner sig.

    vi har faktiskt börjat handla lite smått och gott till bebisen, barnvagn och skötväska ifrån emmaljunga, kläder och andra bebis grejer hade jag sedan mina tidigare barn (kommer inte ihåg ifrån endast första barnet eller till och med andra). spjälsäng och skötbord ifrån troll är beställda kommer om någon dag. Jätte billigt ifrån internet på rea gick på endast 2600kr. 

    vi har lite mer grejer att fixa, men än hoppas jag att vi har tid och vi har redan meddelat alla som vill köpa presenter till oss att inte ge oss det utan ge oss pengar så köper vi allt som fattas, så slipper man ha massa dubbla grejer i onödan.

    skickar in lite bilder imorgon.

    Hur går det för dig och bebisen och familjen? Spännande jobb du har faktiskt, vi två hjälper två olika sorters liv Solig.               
  • Äldre 17 Oct 23:52

     


    Shirin85 skrev 2011-10-17 21:01:29 följande:
    Wa alaikumu Salam systerGlad
    Alhamdullilah att det gått så bra och inshallah att de kritiska veckorna är över.
    Alla veckor som du går över vecka 30 är ett stort plus för hans vikt och utveckling, men de skulle nog kunna rädda honom om han skulle födas runt där:) Min ena dotter föddes i v.33 och hon klarade sig SubhanAllah.
    1046 gram är en bra vikt och försök att inte oroa dig för etappen - det finns ändå inte mycket du kan göra bara att be.

    Fint att ni börjat köpa lite mer saker och hoppas att det blir bra med saker åt honom, pengar är alltid bra att ha och då kan ni bestämma lite mer själv{#emotions_dlg.flower} Skulle vara jättekul med bilder:)

    Det går bra för oss, blev flyttad till 14 mars idag på mitt ultraljud men allt såg jätte fint ut.
    Normalstor, tio fingrar och tio tår och lagom med fostervatten Glad
    Vårat lilla hjärta pryder kylskåpetHjärta

     

    OOh vad fint ni har gjort på kylskåpet. Kunde du gissa könet?

    tänker skicka lite bombnedslag med bilder
      


    Sängen bestälde den på nätet ifrån köpvagnen och tyvärr fanns det en stooor spricka, har kontaktat dem och dem jobbar på ärendet nu. Troll lux. Skötbordet var helt perfekt.


    lite kläder som är sparade ifrån grav 1+2 förutom två linnen mamma köpte i egypten och snytefilt, en leksak och kanin speldosa ifrån moster, köpta på ullared.


    lite grattis grejer, lite grejer ifrån ullared och även sparade ifrån några år tillbaka



    min älskade skötväska som innehåller babygrejerna inför förlossningen. Köpte i veckan, pyjamas, body, byxor, strumpor, tröjor i storlek 50-56 hoppas det fungerar och inte är för stort bara. Fina små handukar, badolja (köpt i egypten) badlakan, linnen eller vad man kallar den för att snurra in barnet i och en för navlen, tjock babyfilt, napp och en liten flaska, som saknas nu är en fin vit set när vi lämnar sjukhuset och overall.

    Min väska är inte ens packad...  


    Min älskade mammas present till mig emmaljunga babyvagn ifrån babyproffsen. (valde den dock själv)

    Min moster gav mig pengar eftersom jag har sagt att jag vill ha pengar att köpa grejer för och inte  få onödiga eller dubbla grejer. Min älskade moster gav mig pengarna och dagen efter köpte vi spjälmadrassen samt kudde och täcke ifrån babbyland och det var vår present ifrån henne

    Ellhamdolillah rab al alamin jag är lycklig och tror inte det är sant, nu är det på allvar och endast en vecka kvar och vi är inte lundspatiener mer. och 8 veckor kvar till kejsarsnittet, men just nu är busungen i säte sedan 3 veckor, elhamdolillah man måste vara orolig hela tiden. Allah subano vet hur det slutar.

    blev lite för långt igen, sorry     
  • Äldre 26 Oct 22:54
    Shirin85 skrev 2011-10-26 13:23:52 följande:
    Nepp vi kunde inte se könet, och läkaren tittade inte efter det heller utan bara efter om h*n var friskGlad
    Vad mycket kläder och gosedjur, de var jättefina. Gillar den filten eller handduken där det står "My little star"
    Vagnen var jättefin också, ni har så mycket fina saker till honom.
    Bra att ni kunde köpa själva med mosterns pengar, och att ni har så mycket inköpt och färdigt.
    Nu är det bara lillkillen som saknas{#emotions_dlg.flower}

    Nu är det 7 veckor kvar till kejsarsnitt va?  Alhamdullilah att det gått så bra och Inshallah att det fortsätter..
    De kan väl göra ett snitt vid säte ändå eller komplicerar det?Rynkar på näsan

    Nejdå det blev inte för långt haha, Imorgon går jag in i v.21 och tiden går snabbt nu.
    Vi planerar att resa till Iran typ 18 december och då kommer jag vara i v.28 och v.31 när vi reser hem ungefär...
    Inte särskilt bra att resa utomlands när man är gravid så långt ifall något skulle hända men jag har ju medborgarskap i Iran och sjukhusen är bra så helt osäkert är det ju åtminstone inte. 
    Men vi får verkligen se hur vi gör med resan, om vi åker eller inte.

    Ya masha allah redan v 21 elhamdolillah. Vad tiden går fort trotts allt. Idag var jag på kontroll och fick snittdatum. Tyvärr blir det inte mer i v 36 utan han vill ha det i v. 38. Två långa veckor mer än dessa långa veckorna...

    Tanke på resa! får du lov att resa i dem veckorna? Skulle vara jätte roligt att åka hem, men samtidigt kan det vara jobbigt för dig, höggravid och man och fyra barn och all bagage...

      
  • Äldre 5 Nov 15:49
    Shirin85 skrev 2011-11-02 16:37:55 följande:
    Åh just det Miriam, tycker du inte vi ska skapa en ny tråd som är del 2?Glad
    Denna är så lång så vi kan börja om och göra en del 2 och då kan jag göra trådstarten finare haha.

    hoppas du får en trevlig resa... önkar att jag kunde göra något annat än bara deppa Gråter vill du göra del 2 inga problem för mig min vän
  • Äldre 5 Nov 15:51
    deminue skrev 2011-11-05 14:32:27 följande:
    Salamaleykum systrar! jag är ny här på familjeliv och väntar mitt första barn. Har ca 8 veckor kvar Inshallah, och längtar tills den lille/lilla kommer. Jag är född muslim men var vilseledd under några år och min Iman blev stärlt för ett par år sidan alhamdullilah. Är gift med en svensk konvertit sedan ca 2 år sedan. Jag har inga muslimska vänner som är praktiserande eller som väntar barn, och önskar få känna lite gemenskap och samhörighet med andra. För att diskutera familj och islam blaand annat och stärka min iman.
    Ni verkar vara ett härligt gäng systrar här!:)

    vad roligt att du hittade oss. Tror vi alla har varit unga och vilsna i vår religion. och grattis till bebisen och roligt att vara gift med en svensk muslim.
  • Äldre 5 Nov 15:51
    deminue skrev 2011-11-05 14:32:27 följande:
    Salamaleykum systrar! jag är ny här på familjeliv och väntar mitt första barn. Har ca 8 veckor kvar Inshallah, och längtar tills den lille/lilla kommer. Jag är född muslim men var vilseledd under några år och min Iman blev stärlt för ett par år sidan alhamdullilah. Är gift med en svensk konvertit sedan ca 2 år sedan. Jag har inga muslimska vänner som är praktiserande eller som väntar barn, och önskar få känna lite gemenskap och samhörighet med andra. För att diskutera familj och islam blaand annat och stärka min iman.
    Ni verkar vara ett härligt gäng systrar här!:)

    glömde fråga var bor du
  • Äldre 6 Nov 12:24

    Jag bor i Helsingborg

  • Äldre 24 Apr 04:54
    citrus skrev 2016-07-29 10:09:35 följande:

    Ja, varför skulle man inte kunna bli gravid under ramadan? Hur har det gått???


    Klart man kan bli gravid under ramadan ???????????? man fastar ifrån sol uppgång till solnedgång sedan lever man som vanligt och kan göra vad man vill
Svar på tråden Tråden för oss muslimska systrar.