• Nicke

Hur överleva i nätdejtingdjungeln?!

Cocacola skrev 2012-10-09 11:50:51 följande:
    Nej nu har jag bestämt mig, har ett krav på min kravlista (vet dock inte om jag har någon kravlista men skitsamma) Skrattande

Killen ska förstå att ordet hen fyller en funktion

Med tanke på alla diskussioner som pågår kring ordet inser jag att det säger en hel del om folks tankeförmåga. {#emotions_dlg.djavulsk}
    Bra krav!
  • Nicke
    Johnny Mnemonic skrev 2012-10-09 11:52:33 följande:
    Ja det fyller funktionen att det orsakar onödiga debatter som kunde spenderas på att diskutera något reelt problem.
    Som så mycket annat som egentligen inte är något problem.
  • Nicke
    Cocacola skrev 2012-10-09 12:52:40 följande:
    De onödiga debatterna skapas (oftast) av dem som inte har tillräcklig tankeförmåga för att förstå att ordet faktiskt fyller en funktion.

Exakt.
  • Nicke
    Johnny Mnemonic skrev 2012-10-09 12:56:21 följande:
    Cocacola, det fyller ingen funktion. Svenska språket har haft ett motsvarande ord sedan urminnestider; Denne/Den men det är några femenister som fått för sig det är maskulint.
    Läs på lite om "denne". Det är inget påhitt.
    "denne" maskulin . "Denna" feminin.

Det finns dock massor med bra trådar att diskutera detta.
    FjärilVingad73 skrev 2012-10-09 13:33:17 följande:
    Hen förstår jag mig inte på alls. Vi ÄR trots allt kvinnor och män...
    Det handlar inte om det som du också verkar tro.
    När man inte VET könet eller om det är betydelselöst, då kan du använda hen. OM DU VILL.

Här är bl.a. en diskussion där det brinner rejält:
    www.familjeliv.se/Forum-26-434/m65845509.html

• Nicke

Fast den tråden har spårat ur lite nu. Det är inte bara ordet som diskuteras längre.
    Sen är TS ett typexempel på någon som har missförstått. 

• Nicke
    FjärilVingad73 skrev 2012-10-09 13:37:09 följande:
    Om man inte vet könet, då frågar man?!
    Vem ska du fråga? Personen du pratar om som du inte ser.. som kanske inte finns?
  • Nicke

Personligen så använder jag hen när jag inte vet. Så fort jag vet så använder jag han eller hon. Skiter fullständigt i om det sticker i ögonen på folk. Det var samma visa med snippa.

• Nicke
    visma1 skrev 2012-10-09 13:43:53 följande:
    Jo tänkte på det när du skrev om lastbilschaffisen, själv var jag fördomsfull och tänkte att det var en kille
    Det brukar vara så i mansdominerade yrken.
    När jag pratar om min husläkare så brukar 99% säga "han" i konversationerna så länge jag inte har sagt hon.
    Trots att könet är helt oväsentligt i mitt fall. 
    (min husläkare är en kvinna)

Svar på tråden Hur överleva i nätdejtingdjungeln?!