Legacy skrev 2012-05-02 23:45:47 följande:
Det dyker upp nya sker varje dag nu, nya saker som försöker inskränka påmitt vnliga glada öppna jag.
Men Legacy... Vad du borde göra nu (enl. mitt sätt att se det) är att placera höger hand på "bailout-handtaget". Snälla förstå att det inte är du som skall läka hans problem utan att det helt och hållet är han.
En person med extremt kontrollbehov är inte något du vill leva med för, precis som du skriver, kommer han att bryta ner dig fullständigt och få dig att tro att du inte klarar dig själv utan honom. Du kommer ha år framför dig där du bara mår dåligt samtidigt som du kommer tro att det är ditt fel. Det finns ingen människa, oavsett hur vacker eller trevlig den _kan_ vara, som är värd den uppoffringen.
OM du vill ge honom en chans så upplys honom om följande
-"Det räcker nu. Inga fler regler! Jag kommer inte ligga runt och det får du nöja dig med. Klarar du inte detta så går jag nu och kommer inte tillbaka. Säger du att du klarar detta och påbörjar nästa mening med ett "men" så går jag och kommer inte tillbaka.
Jag är min egen kvinna och ingen man bestämmer över mig eller vad jag gör. "
Kontentan med vad du bör förmedla är att _du_ återtar kontrollen över dig själv och att du inte längre tänker låta honom hålla tömmarna (inte ens peta på dem). Vad du måste förstå är att hans ex inte har något att göra med er nuvarande relation så sluta använda detta som en ursäkt för hans beteende.
Du förtjänar oändlig lycka och inte begränsande fängelser. Tänk på det nu när våren visar sitt rusiga anlete och glöm inte känslan av frihet att själv göra dina egna val utefter egna premisser.