Inlägg från: Anonym (ny) |Visa alla inlägg
  • Anonym (ny)

Hur överleva i nätdejtingdjungeln?!

Smecker skrev 2011-12-17 17:17:09 följande:
    Jag vidhåller mitt tidigare svar.

Vad gäller dig själv så.. är det bara du som vet. Vi andra kan gissa och ge dig grabbiga dunkar i ryggen, men den enda person som kan ge dig raka svar är du själv. Om du är ärlig mot dig själv, vill säga. 
    jo absolut men vad är att vara ärlig??
    Som ni säger, "jag vill träffa nån som jag vill leva mitt liv med men under tiden så behöver jag även andra saker..." så kan det ju vara för mig med, att jag inte behöver lägga ner dejtingen för att jag inte är riktigt "färdig" med det som varit tidigare.
    Jag kan ärligt säga att jag till 100% absolut inte är över mitt x, å andra sidan har det varit såhär jämt hos mig. Jag håller fast vid en person tills jag träffar nästa, typ, även om det tar flera år...jag är sån att jag på nåt sätt "hänger upp mig" på någon annan. Även om jag inte hänger efter en person så hänger jag upp mig i sinnet på en person.

Jag känner nog att jag behöver dejta för att kanske komma ifrån detta. Få tänka på annat än mitt tidigare liv, få vara bara JAG (inte nåt ex, inte mamma till mina barn etc utan bara jag!) där den personen inte vet nåt om mitt fd liv. Ett liv som kantats av väldigt jobbiga saker där jag inte kunnat vara mig själv till 100%

Så frågan är bara om man mår bättre av att lägga ner dejtandet och sitta hemma och uggla eller om man faktiskt kommer framåt snabbare om man dejtar och kommer ut i livet? Kanske råkar jag bara springa på den personen som jag faktiskt faller för och som gör att jag helt glömmer mitt f d liv. Är jag inte ute i svängen så har jag ju inte alls den möjligheten?!
    Eller är jag helt ute och seglar?
  • Anonym (ny)
    Smecker skrev 2011-12-17 17:28:06 följande:
    Så ett förhållande och dejtande är enda alternativet? Här förekommer andra alternativ tydligen.. fika med dopp, promenad med dopp, och en massa annat som det inte skrivs om. Är det "bara" ett seriöst förhållande, "bara" dejtande som kan få dig att komma ifrån detta?
    NÄ men det är ju just det jag säger
    "Dejta" för mig är inte nåt seriöst...utan det är just "dejta", testa sig fram, se vad det är för person, är det nån man trivs med att bara fika med? Spela tennis med? Ha sex med? Mysa med? Kolla på film med? Snacka skit med? Ja ni fattar...
    För mig är dejta just detta.
    Jag förstår annars inte vad du menar.
    För mig är seriöst förhållande en sak och det är jag INTE redo för nu. Dejta är däremot just detta, att kunna umgås och bara vara JAG, träffa folk och ha skoj!
  • Anonym (ny)
    Smecker skrev 2011-12-17 17:35:36 följande:
    Då är jag med. För mig är dejta att träffa potentiella förhållande-kandidater. Att träffa kandidater att sex med och allt det andra är för mig inte att dejta. Det är därför jag aldrig dejtar, eftersom jag aldrig vet hur det kommer sluta när jag träffar någon.

Verkar som om vi fastnade i semantiken. 
    "Dejt" för mig är att träffa nån för att se vad det är för person Jag har inget annat namn för just den grejen så därför blir det det ordet. Antingen är det en person som inte säger mig nåt, en person som jag blir galet kär i direkt eller nån som jag gillar att bara hänga med, inte intresserad av nåt förhållande.
    Tror det är så med killen jag träffar nu. Jag gillar honom. Vi har lätt att snacka och han är trevlig men jag känner inte för nåt förhållande just nu. Grejen är väl att jag inte direkt är ute efter sex heller så jag vet inte om en kille tycker det är så intressant att bara träffa en tjej för att fika, gå på bio, ta en promenad etc. Jag gillar bara att snacka, utbyta erfarenheter och liksom vänja mig vid att träffa nån av andra könet igen efter att han varit tillsammans med en och samma kille under flera flera år. Jag är väldigt trogen av mig så för mig känns det som om jag är otrogen nu nästan fast vi varit isär i 8 månader

Så detta är nyttigt för mig som person. Under dessa månader jag dejtat nu så har jag lärt mig otroligt mkt. Jag är inte alls lika blyg längre. Jag blir ju nästan inte nervös längre, till skillnad från förut då jag nästan kräktes av nervositet. Jag har lärt mig berätta mer hur jag tänker och känner, jag är inte rädd för att nån ska bli arg/ledsen på mig utan står för vad jag tycker och känner. Jag har också vant mig vid att snacka om andra saker än barn och familj typ (nåt som tyvärr ofta blir vardagen i en småbarnsfamilj) så för mig har dessa "dejter" verkligen varit nyttiga och jag känner att jag kan lära känna mig själv genom att "dejta" (eller vad vi nu ska kalla det )
  • Anonym (ny)
    Anonym skrev 2011-12-17 17:41:38 följande:
    Om du är ute och seglar vet jag inte, men cyklar lite grann iallafall.
    Du ska ju inte glömma ditt liv du har haft, det är en del av dig och en bidragande orsak till att du är den du är. Att bli hel genom en annan person är inte speciellt nyttigt eller sunt någonstans. Bygg upp dig själv först innan du kastar dig in i något nytt förhållande.
    Varför ska du sitta hemma och uggla bara för att du inte aktivt jagar en man att agna?

Tror många kvinnor skrämmer den manliga befolkningen med sitt jagharjustblivitsingelmenkanintelevaensamsnällaäls kamiggörmigheljaggörvadsomhelstbaraduälskarmig
    Nä men känns som om alla missförstår mig! jag behöver inte en man för att må bra och jag behöver inte sitta hemma och uggla, men då jag alltid gillat bättre att umgås med killar än tjejer t ex så är det ju ett ypperligt tillfälle att umgås med killar. Dessutom så är ingen av mina vänner singlar så ingen har någon vidare lust att göra nåt speciellt mitt i veckan efter jobbet utan då är det barn och familj som gäller och då blir jag ofta själv.
    Jag tränar och så men ibland vill man ju göra nåt med sällskap. Jag jagar inte en man för att inte sitta hemma och jag jagar inte en man över huvudetaget.

Jag är inte heller ute efter att bli en annan person än jag är. Jag är den jag är och det står jag för MEN jag har under mina två tidigare förhållandena blivit väldigt mkt en del i förhållandet och det vill jag inte vara för det ÄR INTE jag egentligen. Jag vill vara den jag är! För mig är detta ett utmärkt sätt att praktisera detta, att "öva" på att vara den jag verkligen är, inte kuva mig, utan stå för det jag känner och tänker och tycker.
    Som jag skrev, vara bara JAG, INTE nåt jag var i mitt förhållande!!

Hmm vet inte hur jag ska förklara det!
    Jag märker väldigt tydligt att jag trivs utmärkt utan nån man i mitt liv annars hade jag väl tagit den första bästa jag hittade, men det skulle aldrig falla mig in. Jag klarar mig bra på egen hand och jag trivs faktiskt riktigt riktigt bra själv (något jag faktiskt aldrig trodde när jag separerade) och känner att jag nog skulle kunna vara singel jämt om det inte var för vissa delar i kråksången
  • Anonym (ny)
    kristinah skrev 2011-12-18 15:25:13 följande:
    never mind-  vad menar du med: "...tills det att vi lade oss?"

Sov du över?
    Varför utsätter du dig för det om om ni nu bara är vänner?

kram 
    mm min första tanke också. ok om man sover över av nån anledning men då ska ni väl inte sova ihop eller? nja det där är INTE bra. Jag och mitt x har lyckats hålla oss ifrån varandra på alla sätt sedan vi separerade. Inte haft sex, inte sovit över, inte pussats eller nåt...det har hänt att han pussar mig på halsen eller kinden och jag känner med en gång att det blir jobbigt. Bättre att inte utsätta sig för det!
  • Anonym (ny)
    Klöset skrev 2011-12-18 18:38:53 följande:
    Haha ja ibland undrar man själv vad det är för fel. Inte lätt alltid.
    kristinah skrev 2011-12-18 15:25:13 följande:
    never mind-  vad menar du med: "...tills det att vi lade oss?"

Sov du över?
    Varför utsätter du dig för det om om ni nu bara är vänner?

kram 
     Vi bor ganska långt ifrån varandra så om vi vill träffas sover vi över.Jag vill  vara hans vän. Han känner mig så himla bra. Jag tror till och med att han känner mig bättre än mina föräldrar. Jag vill inte släppa det helt, även om vi inte fungerar som par. Jag vill även kunna ligga sidan om honom utan att bryta ihop och jag tror att det kommer gå om vi fortsätter vara ärliga och öppna mot varandra. Jag behöver bara tid att ställa om känslomässigt.
    ulfsas skrev 2011-12-18 17:26:07 följande:
    Ursäkta men vill du bara vara en vän med honom? Vill han det?
    Verkar som OM ni kunde reda ut era mellanhavanden.
    Så tror jag iaf.
    Lycka till.
    Jag vill att det ska vara mer... Men samtidigt vet jag också att vi aldrig skulle fungera i längden eftersom vi är väldigt olika med vad vi vill ha i framtiden. Men vänskapen som har funnits där under hela tiden betyder fruktansvärt mycket för mig och jag hoppas att det kommer fungera även på det planet. OM det inte gör det så har vi i alla fall testat.

Det är komplicerat. FÖR komplicerat, men jag vill inte vara utan honom helt. Inte än i alla fall. 
    Visst kan ni vara vänner men nu såhär i början att gå från förhållande till vänner så är det ju rätt känsligt. Kanske bör ni bara träffas utan att sova över såhär i början och när du sedan känner att alla känslor är borta så kan ni börja sova över hos varandra igen?
  • Anonym (ny)
    Klöset skrev 2011-12-18 18:50:15 följande:
    Idag känns det bra! Det kändes också bra hela tiden igår just till det skedet att han sa god natt. 
    Det kommer ändå dröja nu tills vi träffas igen så ytterligare tid hinner gå (och känslorna hinner sina)

Vad snällt att du skriver. Det är lätt att vara blind mitt i allt. 
    Jag känner nämligen igen mig själv. Jag vill så gärna vara vän med mitt x just för att han känner mig så bra. Han kan ju mig utan och innan och jag saknar väldigt mycket just att snacka med honom. Snacka om allt och inget men jag har insett att det nog inte är läge för det riktigt än. Vi rings när det gäller barnen och vi kan även pratas vid om vardagliga saker då och då men jag känner att jag måste hålla en viss distans och på så sätt kunna bevara vänskapen tills alla känslor är borta och då kunna utöka kontakten som VÄNNER igen.
  • Anonym (ny)
    Smecker skrev 2011-12-18 19:35:00 följande:
    Hur påverkas förmågan att vara VÄNNER igen om han träffar någon ny innan du påbörjat processen?
    nu förstår jag inte? vad kommer det in att jag inte tycker det är ok att han träffar nån ny? vart har jag skrivit det??
  • Anonym (ny)
    Smecker skrev 2011-12-18 19:47:24 följande:
    Har jag aldrig påstått att du sagt/skrivit. Det är en fråga. Om han träffar någon ny medans du håller distansen, tror du det kommer inverka på möjligheten att bygga upp den typen av vänskap du vill ha med honom?
    aha läste det som en fråga...
    vet inte, det är möjligt men då får jag ta det. Jag vet ju av erfarenhet att den vänskap man känner att man vill ha i början kanske inte känns lika viktigt 2 år senare. Jag har ingen aning och jag tänker inte så mkt på det. Troligtvis kommer vi ju automatiskt att glida ifrån varandra lite när någon/båda träffar nån ny eftersom fokus då automatiskt kommer på någon annan och kanske till viss del tar över delar av det jag saknar med att inte ha honom nära mig (det här med att han känner mig och vet allt om mig etc)

Så det är inget jag direkt funderar på, det blir vad det blir. jag vet bara att jag måste hålla en distans nu för att må bra och sen var det blir i slutändan vet jag inte.
  • Anonym (ny)
    Smecker skrev 2011-12-18 20:20:45 följande:
    Tack för svaret!

Och ta inte frågor som kommer från mig som kritik, annat än om det börjar med "Jävla dumhuvud.."
    haha ska minnas det
Svar på tråden Hur överleva i nätdejtingdjungeln?!