• Rainbo­w brite
    Äldre 29 Jul 08:44
    4709 visningar
    16 svar
    16
    4709

    Hur skiljer man sig?

    Hur skiljer man sig?

    Vart kan man få tag i papper om det som man kan skcika in?

    Är det svårare att skiljas då barn finns med i bilden och om man är gravid?

    Vi har 3 barn och jag är gravid och skall få planerat snitt siste November.      

  • Svar på tråden Hur skiljer man sig?
  • Rainbo­w brite
    Äldre 29 Jul 09:12
    #1

    Ingen som vet?

  • Äldre 29 Jul 09:18
    #2

    Till tingsrätten skickar man ansökan om skilsmässa, om man behöver ett speciellt dokument för det går det bra att ringa till närmsta tingsrätt och fråga. Finns barn med i bilden blir det automatiskt 6 månaders väntetid, samma sak om den ena parten inte vill skiljas och efter den tiden måste man skicka in igen att man verkligen vill skiljas.

  • Äldre 29 Jul 09:19
    #3
  • Äldre 29 Jul 09:20
    #4

    Tror du skickar efter papper från skatteverket. Gå in på deras hemsida där jag har för migg att det finns en del information.

  • Rainbo­w brite
    Äldre 29 Jul 09:34
    #5
    Insatt skrev 2011-07-29 09:18:00 följande:
    Till tingsrätten skickar man ansökan om skilsmässa, om man behöver ett speciellt dokument för det går det bra att ringa till närmsta tingsrätt och fråga. Finns barn med i bilden blir det automatiskt 6 månaders väntetid, samma sak om den ena parten inte vill skiljas och efter den tiden måste man skicka in igen att man verkligen vill skiljas.

    Okej då tar det längre tid iaf då vi har barn också. Men skall man fylla i också att man är gravid?
  • Rainbo­w brite
    Äldre 29 Jul 09:34
    #6
    MammaBella skrev 2011-07-29 09:20:55 följande:
    Tror du skickar efter papper från skatteverket. Gå in på deras hemsida där jag har för migg att det finns en del information.

    ska kika på deras sida och ringa dom sen
  • Äldre 29 Jul 09:35
    #7
    Rainbow brite skrev 2011-07-29 09:34:23 följande:
    Okej då tar det längre tid iaf då vi har barn också. Men skall man fylla i också att man är gravid?
    Det spelar ingen roll om ni har barn under 16 år, det behöver inte ens vara hans barn utan bara att de bor hos er stadigvarande.
  • Äldre 29 Jul 10:15
    #8

    Gör bodelningen snarast. Går ni inte isär så spelar den ingen roll men den är viktig om du vill skiljas. Snarast, tala med en advokat.
    Blanketter och lite att läsa i länkarna nedanför.

    Har du barn under 16år så tar det min 6 mån och max 12 mån och inom den tiden måste du lämna in en blankett för ''fullföljd av skilsmässa'' enl den sista länken.

    www.domstol.se/Familj/Skilsmassa/

    www.skilsmassa.eu/hur-skiljer-man-sig/

    www.skilsmassa.eu/bodelning/

    www.domstol.se/Ladda-ner--bestall/Blanketter/Skilsmassa-bodelning/Gemensam-ansokan-om-upplosning-av-registrerat-partnerskap---DV-169/

    Denna sista blanketten för fullföljd av skilsmässa kan du skriva på ett vanligt papper om du vet hur men jag köpte den för 30kr på denna länken bara för att vara på den säkra sidan.
    www.skiljasig.se/

    Mvh och lycka till Solig  Ulf

  • Rainbo­w brite
    Äldre 29 Jul 10:18
    #9

    Hua att skiljas verkar vara en svår djungel Krångligt och jobbigt. Kostar en del antar jag med då man skall ha advokat osv.

  • Äldre 29 Jul 10:21
    #10
    Rainbow brite skrev 2011-07-29 10:18:37 följande:
    Hua att skiljas verkar vara en svår djungel Krångligt och jobbigt. Kostar en del antar jag med då man skall ha advokat osv.
    Det är inte så krångligt. Fyll i papper, skicka med hemortsbevis och personbevis för äktenskapsmål. Det tar er 6 månader eftersom ni har barn..

    Bodelning kan ni göra upp själva om det funkar för er. Annars kan ni via tingsrätten få en bodelningsförrättare som hjälper er att bestämma vem som ska ha vad och hur...

    Så nej, det behöver inte bli jättedyrt...
  • Rainbo­w brite
    Äldre 29 Jul 10:28
    #11
    Life as we know it skrev 2011-07-29 10:21:12 följande:
    Det är inte så krångligt. Fyll i papper, skicka med hemortsbevis och personbevis för äktenskapsmål. Det tar er 6 månader eftersom ni har barn..

    Bodelning kan ni göra upp själva om det funkar för er. Annars kan ni via tingsrätten få en bodelningsförrättare som hjälper er att bestämma vem som ska ha vad och hur...

    Så nej, det behöver inte bli jättedyrt...

    Det som lär bli "problemet" här är ju vart barnen skall bo och hur osv.

    Och sen vill man ju inte heller att ena parten skall flytta flera tals mil ifrån heller men det är inget man kan styra eller?

    Jag vill ju isåfall att dom skall kunna ha nära båda två   
  • Äldre 29 Jul 10:30
    #12
    Rainbow brite skrev 2011-07-29 10:28:28 följande:
    Det som lär bli "problemet" här är ju vart barnen skall bo och hur osv.

    Och sen vill man ju inte heller att ena parten skall flytta flera tals mil ifrån heller men det är inget man kan styra eller?

    Jag vill ju isåfall att dom skall kunna ha nära båda två   
    nej, det är väl oftast det som blir problemet om man har barn och där kan en advokat vara bra att ha som bollplank, och skiter det sig fullständigt får man nog be familjerätten om hjälp..

    Nej, du kan inte förhindra att den andra flyttar. Men eftersom jag antar att ni har delad vårdnad kan den andra partnern inte flytta barnen hur som helst utan ditt medgivande..
  • Anonym
    Äldre 29 Jul 10:30
    #13
    ulfsas skrev 2011-07-29 10:15:22 följande:
    Gör bodelningen snarast. Går ni inte isär så spelar den ingen roll men den är viktig om du vill skiljas. Snarast, tala med en advokat.
    Blanketter och lite att läsa i länkarna nedanför.

    Har du barn under 16år så tar det min 6 mån och max 12 mån och inom den tiden måste du lämna in en blankett för ''fullföljd av skilsmässa'' enl den sista länken.

    www.domstol.se/Familj/Skilsmassa/

    www.skilsmassa.eu/hur-skiljer-man-sig/

    www.skilsmassa.eu/bodelning/

    www.domstol.se/Ladda-ner--bestall/Blanketter/.../

    Denna sista blanketten för fullföljd av skilsmässa kan du skriva på ett vanligt papper om du vet hur men jag köpte den för 30kr på denna länken bara för att vara på den säkra sidan.
    www.skiljasig.se/

    Mvh och lycka till Solig  Ulf
    Det räcker med att skriva ett eget papper om att man önskar fullföljd av skilsmässa och skriver ner bådas personnummer och skickar in så är det klart sen. Behövs ingen blankett alls.
  • Äldre 29 Jul 10:32
    #14

    Så svårt kan det inte va, min kompis har gjort det 3 gånger och hon är definitivt inte den vassaste kniven i lådan.

  • Anonym
    Äldre 29 Jul 10:34
    #15

    Är ni överens om skilsmässan behöver det inte vara så krångligt... Jag skilde mig för 7 år sedan, beställde ett papper från skatteverket, skrev under & skickade in.. Vi delade upp bohaget tillsammans & sen var det klart.. Kostade 500 om jag inte minns fel...

  • Anonym
    Äldre 29 Jul 10:36
    #16
    Insatt skrev 2011-07-29 10:32:01 följande:
    Så svårt kan det inte va, min kompis har gjort det 3 gånger och hon är definitivt inte den vassaste kniven i lådan.
    Nä, det är inte svårt alls. Fyll i blankett om skilsmässa, bifoga bådas personbevis, skicka in till den tingsrätt ni tillhör och betala in agviften till deras pg-nummer. Om ni inte är överens om skilsmässa räcker det med att bara en av er skriver på, den andra får då en stämning i postlådan om skilsmässa. Sen får ni ett papper från tingsrätten på vilket datum de tog emot ansökan och vilket datum ni tidigast kan ansöka om fullföljd. När det datumet kommer är det bara att skicka in ett papper om fullföljd och sen se till att ni bodelat. Behöver man hjälp med bodelningen kan en jurist på er bank hjälpa er. Finns lån och nån ska ta över lån + hus etc så behövs papper från bodelning för att det ska kunna genomföras.

    Sammanlagd kostnad i vårt fall: 450 kr för skilsmässoansökan, 4 500 för juristkostnader, plus lite porton. Klart!
Svar på tråden Hur skiljer man sig?