• Biancasmamma

    En fråga till alla ni som handlar billig MAT?

    Köper inte ni NÅGOT ekologiskt?

    Jag har inte speciellt mycket pengar, speciellt inte nu när jag är mammaledig.. men jag har inte samvete att köpa vanliga ägg tex, där det står "frigående INOMHUS"? Hur scyhsst är det? Och jag kan inte köpa griskött från Danmark eller  Tyskland där man vet att grisarna har det förjävligt?

    Och samma med mjölk och  smör eg. Alla produkter som är från djur i princip, är det inte ok att köpa billigt, för VARFÖR är det billigt? Jo för att djuren har det skitdåligt antagligen..

    Tänker då på alla sparare här, vad drar ni ner på för att kunna handla så mycket eko som möjligt? Eller skiter ni i djuren och tycker att 90 öre billigare mjölk är värt att en ko ska få stå inne året om tills den slaktas?

    Det är inte med mening att provocera någon, vill egentligen bara veta... Jag köper det mesta jag kan ekologiskt, här där jag bor finns det massvis med jättebilligt kött som är halal slakatat, som jag aldrig i hela mitt liv skulle köpa!
    Jag äter hellre vegetariskt tre-fyra dagar i veckan och köper bra kött, men jag vet att andra inte gör det, för det går ju tydligen att sälja skitkött... och jag tycker det är konstigt att man int ehar något samvete utan bara kollar på prislappen, därför ville jag veta vad ni tänker när ni väljer mat? 

  • Svar på tråden En fråga till alla ni som handlar billig MAT?
  • SilverEmma

    Jag har inte råd att bry mig. De där 90 örena för mjölken är skitsamma vid ett enda tillfälle, men på ett år blir det ganska mycket pengar.

    Den dagen jag har råd så kommer jag börja tänka mer på vad jag köper hem. Jag har inte dåligt samvete för mina val i nuläget.


    Fanny och Elliot...mina tjejer! <3
  • Theresan

    Jag och min sambo handlar billigt, för det mesta blir det Willys och vi har inte höga kostnader. Alla hushållskostnader brukar ligga runt 2600-2800 (under semestern har det blivit lite mer dock), och då har vi dessutom tre katter som äter mjau blötmat.

    Trots våra låga kostnader köper vi en del ekologiskt, kravmärkt och närproducerat, särskilt det sista vill jag försöka gynna. Mjölkprodukter och ägg köper jag gärna lite dyrare, kött äter jag inte men när min sambo vill ha blir det alltid svenskt åtminstone. Grönsaker och rotfrukter är jag inte lika noga med.

    Våra låga kostnader tror jag beror på att vi inte köper mer än vi behöver, äter upp det mesta i kylen och gör matlådor. Det händer att vi köper fryspizzor och liknande men det är inte jätteofta. Till vardags försöker vi undvika dyra småhandlingar och impulsköp, annars äter vi faktiskt ganska bra och nyttig mat.

  • etc

    Jag tänker precis som du. Superbilligt kött får mej att backa undan och fundera vad det egentligen kommer ifrån, då köper jag hellre ett paket linser.
    Kött, mjölk, ägg osv köper jag endast ekologiskt. 

  • Biancasmamma
    Hedebris skrev 2011-07-31 12:21:49 följande:
    köper du från utehöns även på vintern
    Dom ska ha tillgång till att gå ut, dessa "frigående inomhus" är 1000 hönor på 1 kvm typ.. INTE ok...dom vill inte gå ut på vintern.. ;)
  • Biancasmamma
    etc skrev 2011-07-31 12:25:28 följande:
    Jag tänker precis som du. Superbilligt kött får mej att backa undan och fundera vad det egentligen kommer ifrån, då köper jag hellre ett paket linser.
    Kött, mjölk, ägg osv köper jag endast ekologiskt. 
    Ja, man behöver inte betala hur mkt som helst och vara oekonomisk som vissa tror.. :)
  • Roger Hansson

    Köper endel ekoligiskt, närodlat osv.
    Billigt kött betyder inte alltid att djuren har
    det dåligt. Finns även exempel som varit för
    något år sedan med svenskt "fin"kött där
    djuren verkligen plågades.
    Så det har inget med det att göra.
    Utan det beror på marginalerna och
    förtjänsterna. Svenskt kött är mycket dyrare
    att köpa in, vilket i sin tur blir dyrare pris ut.
    Dansk fläskfilé tex är mycket billigare i
    inköp. Djuren har det inte sämmre, det är
    bara billigare :) Dock finns juh smittorisk
    på kött från andra länder.
    Däremot så kvarstår frågan. Ekologiskt, och
    närodlat. Varför är det oftast mycket dyrare?
    Dom som odlar/föder upp tjänar betydligt
    mindre än dom som inte är ekologiska.
    Närproducerat har kortare transportsträckor mm.
    Ändå kostar det mycket mer? Vem är det
    som tjänar mest på ekologiskt? Det är
    verkligen inte dom som odlar det......

  • Hedebris

    skämt å sido

    Köper aldrig från burhöns själv. Även kyckling köper jag frigående svensk kyckling.

    Sen resten är lite flytande... ibland ekologiskt ibland inte... kanske inte så (eko)logiskt...

  • Disan

    Jag försöker att alltid handla ekologisk mjölk, men mer än så blir det oftast inte. Köper nästan aldrig ägg, men gör jag det är det eko och frigående, för deras skull. Kött äter jag knappt. Eko fisk är för dyrt. Grönt o frukt blir eko då och då. Försöker handla närodlat iaf.

  • Frankofilen

    Vi planerar våra middagar och köper bara det vi behöver. Innan vi började med det hade vi ett matkonto på över 8000 kronor i månaden och vi är två vuxna och tre barn (13, 7 och 2 år). Då inkluderar det inte blöjor och hygienartiklar och jag köper aldrig välling, barnmat och dylikt på grund av allergi.

    Att vårt matkonto är högt beror delvis på att vi har två mjölkallergiker och en glutenallergiker i familjen och dessa produkter är mycket dyrare. 1 liter Oatley kostar närmare 20 kronor. Glutenfritt bröd närmare 30 kronor för en relativt liten förpackning.

    Vi äter ekologiskt kött i mindre utsträckning. Lagar mycket vegetariskt och gör maten själva - köper inte halvfabrikat mer än i undantagsfall.

    Vi äter massor frukt och grönt, vilket är dyrt. Försök hitta en lokal handlare istället för att gå till de stora matkedjorna och handla. Det brukar vara billigare. Köp dessutom varor som är billiga för den specifika säsongen.

    Vi slängde så otroligt mycket mat tidigare eftersom jag inte planerade utan i princip bara köpte det jag blev sugen på i affären. Dessutom lagade jag mat som jag kände att jag längtade efter vilket innebar många turer till affären för att köpa råvaror som fattades. Sedan stod dessa i kylen och blev gamla så att vi slängde dem. Usch!

    Planering är mitt bästa tips. Vårt matkonto minskade med närmare 2000 kronor bara genom att vi gjorde en matlista, planerade inköp efter den efter att vi kollat vad vi redan har och sedan tillåter vi oss att välja för dagen. Vi stryker maträtten när vi ätit den och åker och handlar när det inte finns middagar kvar på listan.

    Jag köper inte allt ekologiskt men så mycket som möjligt. Somliga saker köper jag ALLTID kravmärkt, exempelvis bananer, ägg, kyckling mm. Om jag däremot ska köpa svensk kålrot så kan jag vara ganska säker på att det är närodlat och då bryr jag mig inte så mycket. 

    Dra ner på köttkonsumtionen - av flera skäl. Mina barn får kött i skolan och på dagis så jag tycker bara det är bra att de äter så mycket vegmat hemma. Vi äter enbart fisk och kyckling ibland.

    Soppor är billigt och hälsosamt. Du kan baka ditt eget bröd. Även om du köper färdiga mjölblandningar i affären sparar du massor pengar. Soppor är en konst som man kan lära sig och det blir oftast otroligt goda med säsongsbetonade råvaror och enkla tillbehör. De går snabbt och går att göra i storkok och frysa in vilket sparar massor vardagstid dessutom.Solig

    Gå in i på din affärs hemsida och kolla vad som är prisvärt under veckan och planera utifrån det också.

     

Svar på tråden En fråga till alla ni som handlar billig MAT?