• Isalel

    Hur mycket närhet kan ett spädbarn kräva utan att det är onormalt?

    Har en person i min närhet som tror att jag skämmer bort min nyfödda tjej på snart 4 veckor. Hon kan inte sova själv alls i vagn eller egen säng ( kunde första veckan) och personen tycker att jag skämt bort dottern ( redan nu) Skulle därför vilja ha tips på länkar och litteratur om barns närhetsbehov så personen kan få lite andra åsikter än min egna, nu kanske det är 'partiskt' att skriva i ett ap- forum men men... Tack på förhand!

  • Svar på tråden Hur mycket närhet kan ett spädbarn kräva utan att det är onormalt?
  • tidigare Rooibos

    Enligt min åsikt kan man aldrig "skämma bort" ett barn med närhet och kärlek! Ge dem så mycket du bara kan och orkar!
     

  • Lapsang

    jag hänger inte i det här forumet men jag kan intyga att du inte skämmer bort henne. får jag gissa att personen är mkt äldre än du? spädbarnsforskningen har gått framåt sedan vi var små. har inga länkar tyvärr, men kolla t ex denna bok: the science of parenting. den handlar itne specifikt om närhetsbehov, men den återkommer hela tiden till att små barn inte kan reglera sina känslor själv o behöver hjälp m det genom tröst, närhet o trygghet samt att man som vuxen visar gott exempel på hur man hanterar sina känslor (det sistnämnda är ju mer aktuellt när barnet blir äldre, men såklart även viktigt att inte flippa ur framför en 4-veckors för att inte skrämma dem..)

    tycker det är förfärligt m folk som låter barnen ligga själva o skrika. de behöver lära sig trygghet, och att de kan påverka sin situation. deras enda sätt är att skrika. kommer du inte då, lär de sig att det är lönlöst att försöka göra ngt åt sin situation o att världen är otrygg. googla på "locus of control" som är ett välkänt begrepp inom psykologin tex. Det finns forskning som tyder på att om barnet inte får respons på sina kontaktförsök som liten, kan ett "external locus of control" utvecklas, vilket innebär att de inte tror sig kunna styra sitt liv m sitt eget beteende o sina egna livsval. surt. är ledsen att jag inte minns referensen till detta, återigen googla!

    lycka till o fortsätt "skämma bort" din nyföding!

  • Mellanmjölkens land

    Får oxå höra det från våra föräldrar. "Ska ni inte använda vagnen?" "Ni skämmer bort henne när ni bär henne hela tiden!" "Man får lära dem att ligga själva."

    Vi bar och bar i början. Kunde inte lägga ner bebisen själv utan att den blev ledsen. Efter en dryg månad blev det bättre och nu (drygt 3,5 mån) kan hon ligga själv på mattan och leka även om vi fortfarande bär mycket.

    Inga tips tyvärr men du är inte ensam. Vi försöker ignorera men irriterande är det.

  • Bellini

    Min mamma höll på så med mitt första barn, jag svarade henne  -----Har du någon gång känt att du har fått för mycket kärlek, att någon älskat dig för mycket? Du behöver inte truga med denna person, du vet ju i ditt hjärta att du gör rätt..=) Lycka till

  • Fridayyy
    Mellanmjölkens land skrev 2011-07-31 17:40:07 följande:
    Får oxå höra det från våra föräldrar. "Ska ni inte använda vagnen?" "Ni skämmer bort henne när ni bär henne hela tiden!" "Man får lära dem att ligga själva."

    Vi bar och bar i början. Kunde inte lägga ner bebisen själv utan att den blev ledsen. Efter en dryg månad blev det bättre och nu (drygt 3,5 mån) kan hon ligga själv på mattan och leka även om vi fortfarande bär mycket.

    Inga tips tyvärr men du är inte ensam. Vi försöker ignorera men irriterande är det.
    Jag har också försökt ge mycket närhet men har haft barnen i vagnen en hel del under dagtid. Nu när jag har ett tredje barn skulle det aldrig funka om jag inte la i vagnen. (jag har inte haft sjal eller liknande). Men vagnen fungerar bra tycker jag. Vill de större barnen att jag kommer med ut är det bara att köra ut vagnen med.
  • Zofian

    Undra om det där är något som man ofta trodde förr. Mamma säger också sådär. Tydligen har dom en utvecklingsfas vid fyra fem veckor som gör att dom behöver extra mycket närhet. Nästa är vid åtta veckor. Köp boken växa och upptäcka världen. Där kan du läsa om dessa faser.

    Min tanke är också. Kan man verkligen göra sitt barn otryggt genom att ge det närhet om det är det barnet blir nöjd av? För det låter skevt tycker jag. Min son somnar oftast på min mage. Även om jag blir låst av att han sover på mig så tänker jag att det är då kort tid i hans liv som han kommer sova i famnen och han får det om det är det han vill. För mycket kärlek och närhet kan väl inte vara dåligt.

Svar på tråden Hur mycket närhet kan ett spädbarn kräva utan att det är onormalt?