• Hönsmamman78

    Dejt-vem betalar?

    Har träffat en kille. Första dejten gick vi och fikade och betalade var för sig. Helt ok för mig. Andra dejten går vi och äter pizza och betalar var för sig-helt ok. Efter pizzan ska vi hyra en film och jag säger att jag redan köpt godis och undrar om han är en godiskille typ? Jodå säger han, vi kollar på filmer och bestämmer oss för en. Han håller i den och säger när vi närmar oss kassan...ta den du! Lite överraskad tar jag filmen o betalar. Ingen summa att störa sig på men mer principen liksom eller jag vet inte..? Hur tänker ni? Ska jag ge honom en chans till? Tycker om honom, han är spännande men lite olik mig kanske..Bor på landet och jag i stan t ex...

  • Svar på tråden Dejt-vem betalar?
  • JcW

    givetvis ska du ge honom en chans till....varför är det självklart att han ska betala ?

  • Hope78

    jag är uppvuxen på landet... o bor nu i småstad...så de har nog nada med grejen o göra...

    men jag tycker de i ett sånt fall är en självklarthet att man på nåt vis erbjuder sig att betala den... oavsett kille el tjej... hör lite till hyfs tycker jag...

    dessutom så är jag nog lite gammalmodig av mig o hade tyckt att man som tjej kan bli bjuden på fika första dejten... men om de inte varit så så hade jag nog inte gjort så stor sak av det...

  • Hönsmamman78

    jo jag är lite kluven och skämms över att jag gammalmodigt nog tycker att han kunde betalt filmen. Men jag gör ingen sak av att inte bli bjuden på första daten...men de dejter jag varit på så har alla de andra bjudit. Är ju liksom ingen större summa, inte så att jag tar det värsta precis men en fin gest är det ju. Till saken hör att i mitt förra förhållande blev jag lite bränd ekonomiskt då det sakta smygande blev jag som betalade mer o mer av hans del...

  • Modern Man

    Eftersom du redan hade betalat för godis som ni skulle dela på så skulle ju jag iaf ha betalat för filmen, för att jämna ut lite grann.

    Jag tycker att du har rätt i din oro, att han redan nu skjuter över kostnader på dig.

  • IsDimma

    Innan jag flyttade utomlands (Irland) så var jag väldigt noga med att alltid betala för mig själv - alternativt bjuda tillbaka.
    Så flyttade jag till Irland, lärde om och förväntade mig att bli bjuden på ALLT som har med dejtande att göra, även i det förhållande som jag hade där.
    Nu har jag svårt att lära om igen! Efter att ha flyttat hem.

    Som du säger. Det är inga pengar. Men principen.

  • Ketzzi
    Hönsmamman78 skrev 2011-07-31 21:15:31 följande:
    Nä det är inte självklart men ovanligt beteende, har inte varit med om det förr..någon annan som har det?

    Har aldrig varit med om det. Alltid blivit bjuden på allt men så har jag haft generösa män också Flört


    This is what I`m made of. You can hate but never brake me.
  • sissi76

    lämna honom omedelbart!!! En man som inte ens en enda gång erbjuder sig att betala något för dig är helt enkelt inte tillräckligt intresserad. Eller så dejtar han också andra. Och då kan han inte betala för alla.

  • Hönsmamman78

    ja det känns konstigt iaf...och jag är livrädd att bli bränd ekonomiskt igen. Överdrivet kanske enligt en del men som någon skrev så är jag också rädd att jag inte är den enda dejtande han har...och är livrädd att bli bränd igen men man måste väl våga också för att vinna. Känns fånigt när filmen här handlar om femtio ynka kronor men just gesten gör mig fundersam, när han dessutom var den som höll den i handen och lägger över den på mig blir det som ännu tydligare. Hade jag hållit iden hade det känts lite mer naturligt även om han då kunde erbjudit sig att betala...

  • sissi76

    Hönsmamman78 du ska lita på magkänslan. Din magkänsla säger att det är konstigt att han inte betalade. Sätt honom på prov då, nästan gång ni ses, bara för att se hur han beter sig och om din magkänsla blir bekräftad. Kom ihåg att du är en unik kvinna o förtjänar att bli behandlat som en prinsessa. Alla kvinnor förtjänar det. Och en man som inte är beredd att betala 50kr i början av ett eventuellt förhållande, när män brukar göra vad som helst för att åtminstone få en i sängen (för att inte prata om vad de skulle kunna göra om de är kära o vill ha ett seriöst förhållande) är verkligen inte lovande. Du förtjänar bättre än en man som får dig att fundera på sånt som du skriver, tro mig.

Svar på tråden Dejt-vem betalar?