butterflower skrev 2011-08-02 20:29:27 följande:
Lite fånigt att dra upp alla "milda" exempel du kunde komma på. Eller trodde du att det var det jag menade?
Jag menar såklart inte lite pollenallergi eller hälta efter en olycka.
Jag tänker på barn som har föräldrar som är svårt sjuka eller som har funktionshinder som hidrar dem från att vara föräldrar fullt ut. Det finns kvinnor med PA som skaffar barn ex.
Fattig. Det handlar inte bara om inkomst per månad, utan vad man lägger pengarna på.
Annars hade du setts som fattig (om du arbetar på förskola har du väl runt 20 000 ? )
Fattigdom i barnfamiljer ökar i Sverige. Barnfamiljer blir vräkta och flera barn bor på gatan eller i skabbiga tillfälliga boenden. Tror du att dom barnen mår bra?
Är det verkligen rätt att skaffa barn när man har så dålig ekonomi?
Och alla förstår väl att barn som har missbrukare till föräldrar mår dåligt?
Om man inte kan ta hand om sig själv, så kan man inte ta hand om ett barn. (?)
Fast man kanske inte måste utgå från att man inte kan ta hand om sig själv bara för att man är sjuk eller har en funktionsnedsättning? Och vad är egentligen en funktionsnedsättning?
En av mina väldigt goda vänner har diagnoserna mild aspbergers och ADHD. Hon har kämpat i flera år med att få livet att fungera och lyckats. Hon har tre barn som alla är duktiga i skolan, klipska som få och själv är hon den bästa morsan man kan tänka sig. Hon är vansinnigt engagerad i sina barn och så ärlig och godhjärtad en människa kan vara.
Det vimlar av människor här i stan som inte har en diagnos men som inte kan stava, aldrig haft något bättre för sig än att röka och supa, och ändå har en massa ungar som beter sig som vilda apor tack vare sin brist på uppfostran.