Inlägg från: Mariohn |Visa alla inlägg
  • Mariohn

Är det rätt att adoptera sn-barn?

Anonym skrev 2011-08-02 08:44:18 följande:
    Många barn med kända sn adopteras till Sverige och de kostar det svenska samhället mängder med pengar, pengar som egentligen är skattebetalarnas. Är det rätt? Och är det rätt att adoptera barn med HIV och andra farliga sjukdomar? De riskerar att smitta svenska barn på förskolan och i skolan. Hur tänker ni andra kring detta? Är det verkligen en rättighet att adoptera vilket barn som helst till Sverige bara för att man fått sin hemutredning godkänd? Har man inte ett ansvar som skattebetalare också och ett ansvar för sina medmänniskor HÄR? Vad tänker ni? Adoption, ja. Adoption av vilket barn som helst, nej.
    Jag tänker att alla barn förtjänar att älskas och vårdas. Och att din ts är vidrig. 
  • Mariohn
    Milkina cerka skrev 2011-08-02 20:21:35 följande:
    Trodde det bara var jag som tänkte så.. endliche lösung eller hur det nu var..

Visst, då hade det blivit billigare för Sverige att jag aldrig adopterats hit, jag som både har en kropp som inte fungerar och förmodligen även ett NPF och ännu värre, jag har ett barn som har samma problem.
    FY så mycket pengar mina föräldrars längtan efter barn kostat detta landet.. J A sådana som du TS får mig att bli så hemskt ledsen ..

Till skillnad från D I G Ts så vågar jag visa vem jag är och hur jag känner, j a g har inget att skämmas för men till dig vill jag bara säga en sak, d u borde skämmas och veta hut.
    Och jag vill mycket hellre ha ett land fullt av sådana människor som du. Människor som är empatiska och godhjärtade. Sådana människor vill jag att min son ska växa upp bland. Inte fördomsfulla satar. 
  • Mariohn
    butterflower skrev 2011-08-02 20:29:27 följande:
    Lite fånigt att dra upp alla "milda" exempel du kunde komma på. Eller trodde du att det var det jag menade?
    Jag menar såklart inte lite pollenallergi eller hälta efter en olycka. 
    Jag tänker på barn som har föräldrar som är svårt sjuka eller som har funktionshinder som hidrar dem från att vara föräldrar fullt ut. Det finns kvinnor med PA som skaffar barn ex.

Fattig. Det handlar inte bara om inkomst per månad, utan vad man lägger pengarna på. 
    Annars hade du setts som fattig (om du arbetar på förskola har du väl runt 20 000 ? )
    Fattigdom i barnfamiljer ökar i Sverige. Barnfamiljer blir vräkta och flera barn bor på gatan eller i skabbiga tillfälliga boenden. Tror du att dom barnen mår bra?
    Är det verkligen rätt att skaffa barn när man har så dålig ekonomi?

Och alla förstår väl att barn som har missbrukare till föräldrar mår dåligt?

Om man inte kan ta hand om sig själv, så kan man inte ta hand om ett barn. (?)

Fast man kanske inte måste utgå från att man inte kan ta hand om sig själv bara för att man är sjuk eller har en funktionsnedsättning? Och vad är egentligen en funktionsnedsättning?

En av mina väldigt goda vänner har diagnoserna mild aspbergers och ADHD. Hon har kämpat i flera år med att få livet att fungera och lyckats.  Hon har tre barn som alla är duktiga i skolan, klipska som få och själv är hon den bästa morsan man kan tänka sig. Hon är vansinnigt engagerad i sina barn och så ärlig och godhjärtad en människa kan vara.

Det vimlar av människor här i stan som inte har en diagnos men som inte kan stava, aldrig haft något bättre för sig än att röka och supa, och ändå har en massa ungar som beter sig som vilda apor tack vare sin brist på uppfostran. 
  • Mariohn
    butterflower skrev 2011-08-02 20:20:00 följande:
    Det handlar absolut inte om det. Dra rasistkortet, så unikt=)

Har du adopterat? Adopterade du för att "rädda" ett barn? 
    Känns det inte hemskt att du lämnar alla andra barn i missär? 
    Skulle du inte hellre hjälpa till på plats, skänk 200 000 till barnhemmet. Eller vad kostade det dig att få ditt barn? 
    Men allvarligt. Vad är det du skriver? Du pratar om hennes barn! Det där resonemanget går att applicera på alla människor då. "lämna bort era ungar och ta alla pengar ni sparat när de fyller 18 och skänk..."-  Du måste väl själv inse att det är orimligt att sätta folks vilja att hjälpa mot  kärleken till deras barn? 
  • Mariohn
    Thalis skrev 2011-08-02 21:34:40 följande:
    Och den står jag för!!!
    Du förtjänar det och ännu mera sedan allt den skit du skrev om att vi som adopterar köper våra barn!!
    Men snälla ta inte åt er. Det är ju så dumt att klockorna stannar. Ditt barn är precis lika mycket ditt barn som någon annans barn är deras barn. 
  • Mariohn
    Anonym (L) skrev 2011-08-02 21:52:58 följande:
    Jag har alltid velat adoptera, men jag vägrar adoptera ett förståndshandikappat eller ett sjukt barn. 
    Oj vad relevant. 
  • Mariohn

Jag har alltid planerat att adoptera och det kommer förmodligen att bli verklighet när jag är färdig med mina studier. Och då ämnar jag adoptera ett barn. Inte en varelse med vissa egenskaper som jag naivt nog tror passar in i en mall jag redan ritat och skurit ut. Jag ämnar adoptera ett barn som jag tänker älska och vårda eftersom det kommer att vara mitt barn. Dvs min största prioritering på jorden. 

• Mariohn
    Anonym skrev 2011-08-02 22:16:10 följande:
    Så att det smittar genom öppna sårytor har man skrotat nu alltså?
    Nej det har man inte. Men viruset dör i direkt kontakt med luften. Det krävs att blod byts direkt. 
  • Mariohn
    Anonym skrev 2011-08-02 22:30:20 följande:
    Ja jo jag tror ju inte att viruset liksom hoppar från person till person men tänk er själva hur barn är, fan dem ska ju testa precis allt så vad vet man vad dem får för sig, när vi var yngre skulle jag också några andra bli "blodsystrar", hur puckade får man vara? Just därför finns min oro för blodkontakt hos barn. Och som någon påpekade, dem blir tonåringar en dag, hur många tonåringar skyddar sig? Precis allting är ju dessutom så fruktansvärt pinsamt också verkar det som så då får man ju hoppas att föräldern till den HIV-smittade ungdomen lär sin ungdom att veta riskerna samt att ungdomen vågar stå för detta och inte tänker att "nä, men det är nog lugnt, det är pinsamt att prata om".
    Men tror du då verkligen att det största problemet är barn som adopterats hit med HIV?  Tänk nu. 
  • Mariohn
    Ellaria skrev 2011-08-03 00:52:02 följande:
    Du har förmodligen herpes. Det är nog bäst att du adopterar bort ditt barn så den inte blir smittad av din hemska sjukdom.
    Jag jublar. 
  • Mariohn
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-08-03 00:53:01 följande:
    Varför inte? Är det rädslan som tar överhanden?
    Anonym (tveksam) skrev 2011-08-03 00:49:55 följande:
    andra smittsamma livslånga sjukdomar typ herpes, (vilket jag tyvärr inser är omöjligt) ändå tycker jag detta..
    I fallet med herpes är det ju som du säger helt omöjligt, även om man anstränger sig. Men sannolikheten att ditt/dina barn ska vara smittade är stor.
    Räknas jag? 
Svar på tråden Är det rätt att adoptera sn-barn?