Inlägg från: Emeli |Visa alla inlägg
  • Emeli

Är det rätt att adoptera sn-barn?

Jakkolina skrev 2011-08-02 22:01:09 följande:
    Alla som skaffar barn vill nog att barnen är friska,men det är bara dom som adopterar som kan ställa ett sådant krav!
    Nej, du har fel. Vi som adopterar kan välja att adoptera ett barn med i förväg kända särskilda behov och ta ställning till om det är något man bedömer att man klarar. Alla som väljer att INTE adoptera ett barn med sn kan förstås få ett barn som visar sig ha omfattande särskilda behov ändå. Det är en del av livets villkor och en del i att bli förälder.
  • Emeli
    Milkina cerka skrev 2011-08-02 22:05:55 följande:
    Ja man kan ju hoppas att det stämmer " What goes around comes around "..
    Önskar att jag kunde bli arg istf ledsen bara..
    Jag tror det är bäst att ignorera både ts och Butterflower, även om TS är något av det vidrigaste jag har läst här på FL.
  • Emeli
    Anonym skrev 2011-08-02 22:43:49 följande:
    *tänker så det knakar*

Nej skämt åsido, jag tror inte att problemet ligger hos barnet i sig och heller inte att barnet är mindre värt på något sätt. Jag uttryckte min oro som medförälder. Hur mycket man än vill att sitt barn ska bli en trygg person och kunna stå för sjukdomen så är det inte alls säkert att det blir så ändå.

Och som någon också uttryckte är ju att slår sig ett barn så inte fan börjar man rota eller springa efter handskar, instinkten säger ju trösta och då finns ändå risken där även om den inte är gigantisk. Att man inte är skyldig att informera heller tycker jag var något av det mer skrämmande dessutom, det är ju ändå en rätt viktig information hur eller hur..
    Man ska alltid använda handskar vid risk för blodsmitta. Det är viktigt att skyddsutrustning finns på alla avdelningar. Man ska inte behöva rota i förråd och leta efter handskar. Arbetsledningen har ansvar för att detta efterlevs och att personalen informeras.

OBS att det går barn på våra skolor och föskolor som bär på blodsmitta. De flesta av dem är inte adopterade. Det finns inga krav på att personalen informeras om blodsmittan. Därför måste man alltid ha respekt för blödande sår. Sätt på er skyddshandskar! Det tar inte mer än ett par sekunder extra.
  • Emeli
    Milkina cerka skrev 2011-08-02 23:45:51 följande:
    K a n bara inte .-(
    Jag förstår....
  • Emeli
    trettioplus skrev 2011-08-03 00:24:38 följande:
    Jag självklart. På båda frågorna.

Vi är bara ett folk. Gränser är illusioner.
    Ja, och faktum är att barn med såväl HIV som hepatit redan går på förskolor och skolor runt om i landet. Ingenting säger att personalen måste informeras om detta. Smittrisken anses obefintlig vid normalt ungänge. Om något barn börjar blöda när det är i förskolan eller skolan ska personalen använda skyddshandskar när det hjälper barnet. Arbetsledningen ansvarar för att personalen är informerad om hur sårskador ska hanteras.
  • Emeli
    Anonym skrev 2011-08-03 09:06:01 följande:
    Blir man upplyst om ett barn har HIV på samma skola som sina egna? 
    För samtidigt som barn är snabba på få skråmor och leka blodsbröder så kan jag tänka mig att man är lite försiktig med att "hänga" ut barnet så att det inte blir utfryst... Eller?  

Nej, du får inte veta det om inte föräldrarna väljer att vara öppna med barnets smitta. Med tanke på hur stigmatiserande både hepati -och HIV-smitta är har jag full förståelse för om föräldrarna väljer att INTE informera.

Jag är lärare, och inte ens vi som arbetar i skolan får veta om något barn bär på blodsmitta. Om något barn börjar blöda ska vi alltid skydda oss med handskar när vi hjälper barnet. Skyddsutrustning och förbandsmaterial finns uppsatta på flera platser i skolan.

Skolhälsovården kan vara informerade om smittan, men de har mycket strikt tystnadplikt även gentemot skolans övriga personal.   

Lite speciellt är det om ett barn gör sig illa i t.ex. slöjden. Då är det även verktyg eller t.ex. symaskiner som måste   rengöras, nålar som måste kasseras osv.
  • Emeli
    Anonym skrev 2011-08-03 11:40:54 följande:
    Det kan man väl tycka att man har. Lärarna borde åtminstone bli informerade. Tänk om mitt barn får HIV pga det.
    Nej, det finns ingen anledning att informera lärarna eftersom det inte har någon betydelse. HIV smittar inte genom vanligt socialt umgänge. Om något barn blöder i skolan ska all personal som hjälper till alltid använda skyddshandskar.

Jag jobbar som lärare  på en högstadieskola med mer än 500 elever. Det har hänt att vi på skolan har fått veta att det finns en eller flera elever som bär på blodsmitta. Vi har inte fått veta vilken eller vilka elever det gäller, inte heller vilken form av blodsmitta det gäller, men i sammanhanget blivit påminda om att alltid använda skyddsutrustning om någon elev skulle börja blöda. 
  • Emeli
    HannaS86 skrev 2011-08-03 12:10:29 följande:
    Nej nu tror jag det blev lite missförstånd här. Vad jag har förstått det som, och jag kan ha fel, så finns det fler (friska) barn som behöver adopteras än vad det finns adoptivföräldrar. Då menar jag att jag känner mig tveksam till att kostnaderna för sjukare barn "lämpas över" på oss när det istället finns möjlighet att samtliga barn som adopteras är friska.

Du har fel. Det finns fler som vill adoptera barn än det finns barn som är fria för adoption. Av den anledningen är det långa köer (flera år i många fall) innan man får sitt efterlängtade adoptivbarn.

De flesta små och friska barn som är juridiskt fria för adoption idag får familj i sitt födelseland. När man adopterar ett barn internationellt måste man räkna med att de kommer att ha någon form av sn. Det kan handla om att barnet är för tidigt fött, har någon sjukdom eller missbildning, har hunnit bli några år eller har svår social bakgrund. Alla som adopterar måste ha beredskap för att ta emot ett barn med sn. Viss sn är lätta att åtgärda, andra kräver behandling eller stöd livet ut.

När det gäller diskussionen om kostnaderna och antydan om att våra barn belastar samhället blir jag riktigt irriterad. Vi som adopterar är ofta lite äldre än genomsnittsföräldern. Många av oss är medel- eller höginkomsttagare. Vi har jobbat i många år och har under alla dessa år betalat in en helvetes massa skatt, rent ut sagt. Vi fortsätter att jobba och göra rätt för oss. Om någon familjemedlem behöver hjälp och stöd som innebär att det tar skattepengar i anspråk har jag inte det minsta dåligt samvete för det. Om mitt adopterade barn har behov av sjukvård, mediciner, stödresurser i skolan osv är det vår förbannade rätt att få det, på samma sätt som om mitt (eller ditt?) biologiska har behov av hjälp.
  • Emeli
    Thalis skrev 2011-08-03 12:44:51 följande:
    Mäh,du vet väl att de pengar du,jag och andra adoptivföräldrar betalat och fortfarande betalar i skatt är öronmärkta till andras biologiska barn typ Hannas....t
    I helvete heller. Jag brukar försöka undvika svordomar, men det finns undantag. Sällan har en tråd retat upp mig så till den grad som denna. Tänkte först ignorera den eftersom den antagligen bara syftar till att provocera, men kan som vanligt inte hålla fingrarna i styr.
    Milkina cerka skrev 2011-08-03 12:43:25 följande:
    Du ser det du ser, jag kan föreställa mig resten, hur hon mår psykiskt och varför hon inte orkar det du ser som normalt, stackars tjej.

Jag håller med dig. Stackars tjej. Hoppas hennes föräldrar är omtänksamma och kärleksfulla, för denna tjej tycks ha behov stora som oceaner. Föräldrarna verkar ge henne ekonomiskt stöd i alla fall. 

• Emeli
    Anonym skrev 2011-08-03 13:23:21 följande:
    T o m min sjuåring fattar hur sjukt ditt resonemang är. Jag förklarade dina åsikter för henne, ts.

Hennes reaktion:

Det är klart att de barnen också ska få ha en familj och har de ett funktionshinder som man inte kan hjälpa dem med i det land de kommer från så är det ju jättebra att de kommer till Sveige där de kan få hjälp! 
    Din dotter har hjärtat på rätta stället. {#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden Är det rätt att adoptera sn-barn?