Inlägg från: butterflower |Visa alla inlägg
  • butterflower

Är det rätt att adoptera sn-barn?

VNmamma skrev 2011-08-11 19:55:01 följande:
    Butterflower skrev (hämtat från tre olika inlägg):
    "Jag tvingar inte på någon annan en uppfattning. Men i mina ögon är man inte svensk om man har två kinesiska föräldrar"
    Jo, det är precis det du gör när du hävdar:
    "Men du är inte svensk" (om Spomenka som är adopterad från Jugoslavien)
    Du skriver vad Spomenka ÄR, inte vad du TYCKER att hon är. Det är att tvinga på andra sin uppfattning!
    Sedan skriver du:
    "Och jag förstår inte varför det är så noga att kallas svensk när man inte är det"
    Det måste du väl förstå? Om man ser sig som svensk vill man väl få respekt för det?
    Lek med tanken att du flyttar till Tyskland. Efter många år i landet betraktas du av många som en tysk, du kallas tysk. Men du fortsätter att kalla dig/se dig som svensk. Skulle du inte ogilla om folk sa "nej, du är inte svensk. Varför är det så noga att kalla dig svensk när du inte är det?" 
    Jag struntar faktiskt i vad andra tycker, om du inte har märkt det=) .
  • butterflower
    Emeli skrev 2011-08-11 22:55:16 följande:
    Butterflower, du har ännu inte svarat på frågan om hur du definierar en svensk. Vem är svensk enligt din åsikt?
    JO, jag har svarat att det är en helt annan diskussion.

• butterflower
    VNmamma skrev 2011-08-12 08:49:55 följande:
    Det är klart att du inte gör - varför skulle du annars vara här? Och varför skulle du annars försöka tvinga på din uppfattning om vem som ska anses som svensk och vem som inte ska det?

Jag undrar, liksom Indras dotter, hur du definierar svensk?

Jag undrar också vad du kallar X: 
    Född i Göteborg
    Flyttar till Stockholm vid 1 års ålder
    Bor där resten av sitt liv

Är X göteborgare?

Är X stockholmare?
    Du och jag ser nog olika på det här med FL. För mig är det bara ett roligt tidsfördriv. 
    Jag lovar dig att jag struntar i vad du tror eller tycker om mig.

X är Svensk. Jag förstår vart du vill komma, men det är inte riktigt samma sak.  
  • butterflower
    MammaG skrev 2011-08-13 02:26:04 följande:
    Finns inget som heter "inkaindianskt" (eller inka indianer) Inka var en samhällsklass. Sedan tyckte jag du skrev att du var svensk sedan måååååååååååååååånga generationer. Göteborgare, minsann (drygaste folkgruppen i Sverige)
    Häng med lite. Det inlägget var till Dorian. Det är ett urklipp från hans profil. 
    (Det har jag bara förklarat i 3497349 inlägg nu, så det var lätt att missa *fniss*) 

Annars har du läst rätt. Jag är svensk, många generationer tillbaka. Min man också.
    Att Göteborgare är dryga kan bara komma från en avundsjuk Stockholmare=)  
  • butterflower
    Emeli skrev 2011-08-13 11:10:48 följande:
    Förklara dig!

Jag är också göteborgare, älskar Göteborg och skulle faktiskt inte vilja bo någon annanstans så länge jag bor i Sverige. Göteborgare är för det mesta mycket  trevliga och öppna. Du är välkommen hit till vår vackra stad och själv uppleva hur trevligt och gemytligt vi har det här på framsidan.

Du har ingen anledning att vara oförskämd. Jag tycker du ska be om ursäkt.
    Haha
  • butterflower
    VNmamma skrev 2011-08-13 14:38:56 följande:
    Jo, det är samma sak.

X är göteborgare enligt din definition av vad en människa ÄR.
    Trots att X och 100 % av omgivningen tycker X är stockholmare.
    Det tycker inte jag.

Om X föds på BB i Borås då, även om mamma och pappa bor i Alingsås? 
    Fatta att det är skillnad på några mil och världsdelar.  
  • butterflower
    Emeli skrev 2011-08-13 15:18:09 följande:
    Men om X:s föräldrar inte är födda i Sverige, är X trots det svensk? Om inte, räcker det att bara en förälder är född i Sverige för att X ska var svensk i dina ögon? Spelar det i så fall någon roll vilket land X:s ena förälder kommer ifrån?
    Det har jag väl redan svarat på?
    X är svensk om båda X föräldrar är svenskar.

Om mamma är svensk och pappa är arab så blir ungen halvarab. 
    Eller vilket land det nu är.

• butterflower
    Milkina cerka skrev 2011-08-13 16:22:13 följande:
    Något cynisk kanske.. men " det är bättre att hjälpa dem på plats än att ta hit dem "..  det är väl så tongångarna brukar gå hos SD-are o. liknande..
    Det ÄR bättre att hjälpa på plats. Framför allt är det bättre att lära dem att klara sig skälva.
    Det kallas långsiktig lösning.

Adoption är ingen långsiktig lösning. Det löser dessutom bara situationen för ett barn.

Det hade varit bättre att lägga pengar på att föreläsa och utbilda om preventivmedel och abort.
    Även om alla barnlösa här gärna vill att det fortsätter födas barn i fattiga länder som mammorna inte kan ha kvar. Hur skulle dom annanrs få sina efterlängtade barn?

Den enes död den andres bröd. 
  • butterflower
    VNmamma skrev 2011-08-13 17:24:47 följande:
    Men nu säger du emot dig själv (inte första gången).

X (adopterad) växer upp med svenska föräldrar. Det gör väl X till svensk (om han eller hon vill kalla sig så)? 
    Säger emot mig själv. Hur menar du? 

• butterflower
    VNmamma skrev 2011-08-13 17:20:44 följande:
    Humor. Göteborgshumor? 
    Antagligen=)
Svar på tråden Är det rätt att adoptera sn-barn?