Inlägg från: butterflower |Visa alla inlägg
  • butterflower

Är det rätt att adoptera sn-barn?

VNmamma skrev 2011-08-13 17:38:24 följande:
    Du har tidigare påstått att adopterade inte kan bli svenskar, bara svenska medborgare.

I inlägg 76 skriver du "X är svensk om båda X föräldrar är svenskar"

Det kallas motsägelse. Stavas med litet "m".
    Ja, barn som har två svenska föräldrar är svenska.
    Adopterade barn, som är födda i sverige av svenska föräldrar är såklart också svenska.

Men vart sa jag emot mig själv? (med litet m?) 
  • butterflower
    Emeli skrev 2011-08-13 18:11:03 följande:
    Menar du svenskfödda föräldrar eller räcker det att föräldrarna är svenska medborgare? Hur blir det om ett svenskt par som tillfälligt bor i USA och under den tiden får ett barn men senare flyttar tillbaka till Sverige? Anser du att det är ett svenskt barn eller är det för all framtid amerikanskt?

Hur blir det om ett barns far- eller morföräldrar från början kommer från ett annat land, men barnets föräldrar är födda och uppvuxna i Sverige? Är barnet svenskt?
    Det här är lite OT, och jag har redan svarat på liknande frågor från dig (?)
    Starta en tråd om detta, om du tycker att det är intressant.

Jag menar svenska föräldrar, inte adoptivföräldrar. Men det måste du förståt?  
  • butterflower
    Emeli skrev 2011-08-14 01:52:38 följande:
    Det är så jag funderar också, och undrar hur Butterflower resonerar. Om ett från början svenska par får ett barn som råkar födas i USA, kommer det barnet inte att vara svenskt, om jag har förstått Butterflower rätt. Inte ens om familjen efter ett tag flyttar tillbaka till Sverige. Det är ju trots allt ganska långt avstånd mellan USA och Sverige. Inte riktigt lika nära som mellan Alingsås och Borås.

Om barnet föds i Köpenhamn, men växer upp i Malmö - är det barnet svenskt eller danskt? Extra intressant frågeställning eftersom Skåne ju har tillhört Danmark. Jag skulle önska att Butterflower kunde redovisa sitt tänk här. Avståndet mellan Köpenhamn och Malmö är väl till och med kortare än mellan Alingsås och Borås.

Funderar också på om Butterflower m.fl. anser att jag är tillräckligt svensk för att få kallas svensk. Min farfars släkt flyttade från Trondheim i Norge till Sverige. Detta skedde under tiden när Norge var i union med Sverige. Min farmors släkt kommer delvis från Finland. En anförvant  med det svenskklingande namnet Johanna Söderman och av  finlandssvenskt ursprung, valde någon gång på 1800-talet att flytta från Vasa i Finland till Umeå i Sverige eftersom Sverige i något krig hade förlorat Finland till Ryssland, och denna företagsamma Johanna ville vara svensk och inte rysk. Fram till början av 1800-talet var ju Filand en del av Sverige. Tycker Butterflower att Johanna var svensk, finsk eller rysk? Anser Butterflower att jag, som har dessa personer i min släkts historia inte är svensk? Om så är fallet, vad är jag då? Min mans släkt kommer från Skåne. Skåne var danskt fram till freden i Roskilde 1658 och försvenskades lite i taget fram till 1719, då det allmänt anses att Skåne var helt integrerat med Sverige.

Hur anser Butterflower att mina och min mans barn ska betraktas? OBS vi har både biobarn och adopterade barn.

Herregud, gränsdragningar är ju bara något som människor har hittat på. Gränser ändras. Människor flyttar på sig. Det har de alltid gjort. Familjer ser olika ut. Adoptioner är inget nytt fenomen. Ända sedan Gamla Testamentet har adoption förekommit. Jag tänker på Moses i vassen som adopterades av Faraos dotter. Snälla smörblomma, varför denna vendetta mot adopterade och deras familjer? Du behöver inte adoptera om du inte vill, men varför slår du ner på oss och våra barn?
    Om du nämner mig 5459845 i ett inlägg kanske du ska rikta det till mig? 
    Eftersom du beter dig som ett litet barn när man försöker diskutera med dig så orkar jag inte förklara HUR jag tänker. Svarar jag så kontrar du med "hur många mil då" eller "men tänkt om" Som vilket litet barn som helst. Det blir så fånigt och tråkigt då. I
    Och som sagt. OM du startar en ny tråd om detta, så ses vi säkert där.

Förresten, om två svenska föräldrar föder ett gemensamt barn när dom bor i USA så är barnet svenskt.
    Det är som sagt inte vart man föds som är avgörande, utan vart föräldrarna kommer ifrån.
    Två kineser som bor i Sverige och får barn får inga svenska barn, deras barn är kineser.

Om man parar två pudlar så får man en pudel.
  • butterflower
    anne h skrev 2011-08-13 22:36:26 följande:
    om jag är född i Köpenhamn och bor i Malmö då?
    Om din mamma och pappa är från Iran och du föds i Köpenhamn och sedan bor i Malmö så är du fortfarande iranier. 
  • butterflower
    anne h skrev 2011-08-13 22:53:57 följande:
    Är inte de som adopterat "svenska föräldrar"? Vad gör det dem till då? "Svenska barnarövare"?
    Man ärver inte sitt ursprung från adoptivföräldrar. 
    Adopterade barn har en riktig mamma och pappa också, som du kanske vet? 
  • butterflower
    anne h skrev 2011-08-14 12:24:36 följande:
    Nu var det inte det jag frågade om.. eller sa jag något om "iranier"? *kollar* Näpp. 
    Svara på det jag frågar i stället för att vrida på det i det oändliga. 
    Iranier var bara ett exempel, du kan ta vilken nationalitet du vill. Det fungerar likadant med alla.

Svarade jag inte på din fråga tycker du?
    Jag försöker inte vrida på det alls.
    Men du skriver så många omogna och fåniga inlägg, så det blir lite rörigt tillslut.

Va inte frågan vad barnet blir om det är det föds i Köpenhamn men bor i Malmö?

• butterflower
    anne h skrev 2011-08-14 12:21:50 följande:
    Adopterade barns "riktiga" mamma och pappa är ju adoptivföräldrarna..
    Eller menar du barnets biologiska föräldrar?  
    Kalla det vad du vill. Jag förstår att det är viktigt för dig.
    När jag skriver mamma menar jag biologisk. Annars skiver jag adoptivmamma / pappa.

• butterflower
    Milkina cerka skrev 2011-08-14 12:26:08 följande:
    Lär dig att det heter B i o l o g i s k a föräldrar tack, min pappa är min pappa och ingen annan(mamma var det länge sedan jag hade någon).
    Plutteli skrev 2011-08-14 11:23:44 följande:
    Det är inte var man föds eller vem man föds av som är det avgörande, det är vilket land man bor i och vilken kultur man anammat som avgör.
    Precis.
    Du får kalla det vad du vill.
    För mig är mamma lika med biologisk, sedan finns det adoptivmammor.
    Tänk vad jobbigt det skulle bli att diskutera på FL om man var tvungen att skriva biologisk mamma hela tiden.

• butterflower
    Dorian Ertymexx skrev 2011-08-14 14:23:39 följande:
    OK, så vår blivande knugska, Vickan, är alltså inte svensk enligt dig. Inte knugen heller. Då förstår jag med ens varför SD-fans tycker att Sverige är "invaderat", om vi har blatteknug. ;)
    Våran kronprinsessa är inte svensk, nej.
  • butterflower
    Kevin2011 skrev 2011-08-14 15:04:49 följande:
    Men om mina föräldrar är från korea, och föder mig här i sverige. Då är jag tydligen koreansk. Men hur blir det med mina barn om jag föder dom här. Är de fortfarande koreanska?
    Dina barn blir 50% koreaner iaf.
Svar på tråden Är det rätt att adoptera sn-barn?