• Anonym

Är det rätt att adoptera sn-barn?

Många barn med kända sn adopteras till Sverige och de kostar det svenska samhället mängder med pengar, pengar som egentligen är skattebetalarnas. Är det rätt? Och är det rätt att adoptera barn med HIV och andra farliga sjukdomar? De riskerar att smitta svenska barn på förskolan och i skolan. Hur tänker ni andra kring detta? Är det verkligen en rättighet att adoptera vilket barn som helst till Sverige bara för att man fått sin hemutredning godkänd? Har man inte ett ansvar som skattebetalare också och ett ansvar för sina medmänniskor HÄR? Vad tänker ni? Adoption, ja. Adoption av vilket barn som helst, nej.

• Svar på tråden Är det rätt att adoptera sn-barn?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    butterflower skrev 2011-08-03 00:04:38 följande:
    OK, då missförtod jag med.

Men om personal inom vården har handkar och skyddar sig mot blod, varför ska man då inte oroa sig över ett HIV smittat barn på dagis? 
    För att en sjukvårdssituation med vassa instrument och blödande sår är annorlunda mot den situation som råder på förskolor.

Vid skador så används samma rutiner som i sjukvården. Eller ska göra rättare sagt, jag vet att det är lite si och så med den saken.
    Past the point of no return, the final threshold. What warm unspoken secrets will we learn?
  • Milkina cerka
    Lilla My21 skrev 2011-08-02 23:57:48 följande:
    *kramar om*
    Tack Hjärta
    butterflower skrev 2011-08-03 00:01:23 följande:
    Du får såklart tro vad du vill.
    Jag har aldrig diskuterat dig, dina barn eller någon annan enskild person.
    Du kan inte komma ifrån att du kan såra med dina i mina ögon medvetet elaka och provocerande åsikter.
    Det skadar inte att tänka efter ibland.
    Om en man kan visa så mycket hat, tänk så mycket kärlek vi alla kan visa tillsammans
  • Anonym
    Emeli skrev 2011-08-03 00:01:34 följande:
    Man ska alltid använda handskar vid risk för blodsmitta. Det är viktigt att skyddsutrustning finns på alla avdelningar. Man ska inte behöva rota i förråd och leta efter handskar. Arbetsledningen har ansvar för att detta efterlevs och att personalen informeras.

OBS att det går barn på våra skolor och föskolor som bär på blodsmitta. De flesta av dem är inte adopterade. Det finns inga krav på att personalen informeras om blodsmittan. Därför måste man alltid ha respekt för blödande sår. Sätt på er skyddshandskar! Det tar inte mer än ett par sekunder extra.
    Precis min poäng förut. Första hjälpen material OCH handskar ska finnas så att man kan snabbt kan rycka åt sig det. Man ska inte behöva rota efter handskar- är det så så tag kontakt med skyddsombudet omgående!
  • Anonym
    Mikesh skrev 2011-08-02 23:37:09 följande:
    Tänker inte så mycket mer än att min son hade aldrig fått umgås med någon som innehar en sådan sjukdom. och absolut inte fått gå på samma dagis/skola.. så jag hoppas det är och förbli ärligt på alla ställen där det finns risk för detta så att det är upp till alla individer att själva bestämma om dom vill ha sina barn på samma ställe.
    Så hemskt att det finns människor som tänker som du, tycker jag. Tyvärr så kommer det väl alltid finnas, och därför är det tur att det oftast inte kommer till föräldrarnas vetskap vad barnens kompisar har för bagage med sig till förskolan.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym skrev 2011-08-03 00:09:02 följande:
    Tror det är väldigt ovanligt. Och tror att du hittar på nu.
    Visst händer det. Men då det inte finns något dokumenterat fall av smitta på det sättet i det stora landet i väster som dels har fler fall av HIV (även bland barn) och en starkare kultur för just "blodsbröder/blodssystrar" så ser jag ingen anledning att hetsa upp sig.

Inte mer än man hetsar upp sig om en unge nyser.
    Past the point of no return, the final threshold. What warm unspoken secrets will we learn?
  • Emeli
    Milkina cerka skrev 2011-08-02 23:45:51 följande:
    K a n bara inte .-(
    Jag förstår....
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-08-03 00:11:19 följande:
    Nä det där är någon grej en del ungar har för sig, vi gjorde likadant när jag var i 8-9årsåldern
    8-9 år är inte dagis. På dagis är man mycket yngre.
  • Milkina cerka
    Emeli skrev 2011-08-03 00:21:04 följande:
    Jag förstår....
    Tack, en del av er är så gulliga att ni får mig att Gråter..
    Om en man kan visa så mycket hat, tänk så mycket kärlek vi alla kan visa tillsammans
  • trettioplus
    Anonym skrev 2011-08-02 09:01:22 följande:
    Bör barn med HIV få gå på vanliga förskolor då? Vad tycker ni?
    Jag självklart. På båda frågorna.

Vi är bara ett folk. Gränser är illusioner.
    Att b�ra polotr�ja �r som att bli strypt av en mycket svag m�nniska
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-08-03 00:16:58 följande:
    Visst händer det. Men då det inte finns något dokumenterat fall av smitta på det sättet i det stora landet i väster som dels har fler fall av HIV (även bland barn) och en starkare kultur för just "blodsbröder/blodssystrar" så ser jag ingen anledning att hetsa upp sig.

Inte mer än man hetsar upp sig om en unge nyser.
    Nu blev det fel här. Jag menade i förskola av något slag, men det är möjligt att just sånt beteende är uteslutet från det jag presenterade ovan. Hursomhelst kan ni bortse från det jag skrev, HIV kan säkerligen överföras så, om man pressar sår mot varandra. Vid den andra versionen där man blandar på en sten eller liknande är risken mindre, förmodligen ganska mycket mindre.
Svar på tråden Är det rätt att adoptera sn-barn?