Inlägg från: Dorian Ertymexx |Visa alla inlägg
  • Dorian Ertymexx

Är det rätt att adoptera sn-barn?

butterflower skrev 2011-08-11 00:09:28 följande:
    Att man är mer än vart man kommer i från håller jag absolut med om.

Men jag skäms aldrig över att säga att jag är svensk. Och jag förstår inte varför det är så noga att kallas svensk när man inte är det. Vart man kommer i från är en ändå en del av vem man är. 

Jag tycker inte du ska skämmas för att du kallar dig svensk. Däremot förstår jag inte vad du får ut av att identifiera dig med ett stycke mark, en administration och ett gäng olika kulturer, de flesta vilka du sannolikt inte känner till så väl, och flera av vilka jag gissar att du inte skulle gilla det minsta alls. Och jag talar då enbart om etniska svenskar (vad det nu betyder).
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Milkina cerka skrev 2011-08-11 00:19:52 följande:
    Butterflower - Kom inte och säg något annat än att du vill ha din svenskhet i fred i # 569 och att vi borde låta bli att kalla oss det vi är - och jag som är adopterad h a r vuxit upp med svenska föräldrar, hur skulle jag kunna se mig som något annat?
    Jag visste ju för jösse namn knappt inte ens vad mitt första namn var förrän jag började rota i allt detta o. kontakta spårlöst  - jag lärde inte känna min andra släkt förrän för drygt 10 år sedan.. hur skulle jag kunna se mig som Jugoslav  innan dess?

Japp, nu ser du hur hemskt det är med utlandsadoptioner - du gick glatt i villfarelsen att du var en stolt svensk, bara för att inse att du var en smutsig jugge! Stackars dig, förstår du inte att vi måste skona alla andra stackars utländska barn från detta trauma? Obestämd
  • Dorian Ertymexx
    butterflower skrev 2011-08-11 00:24:13 följande:
    Vadå vad jag får ut av det? Jag är svensk. 

Vad tycker du? Att vi ska strunta i raser och ursprung och bara kalla oss männisor?
    Muslim, kristen, jude, katolik kan vi också slå ihop till... människa?
    Eller?  

Japp. Precis så.

Ja, men du är också ditt jobb, din hemort, din gata, din våning, din hårfärg, ditt kön, ditt genus, dina kinks, dina hobbies, dina vänner, din partner, dina kunskaper, din art, din läggning etc etc etc. Varför är just en geografisk nomenklatur viktigare än någon annan? Varför är "svensk" mer relevant än "boende på Kungsgatan"?  
  • Dorian Ertymexx
    butterflower skrev 2011-08-11 00:28:57 följande:
    Jag är inte ensam om att vara svensk, så det vill jag inte påstå.
    Men du är inte svensk.

Du skulle inte tycka att det var konstigt om jag kallade mig för jugoslav? 
    (och iom att det finns några i tråden som förstår lite trögt så vill jag vara tydlig med att jag bara drog till med ett exempel nu, jag är alltså förtfarande svensk) 

Om du känner dig som jugoslav, varför inte? Ser inte riktigt relevansen i vad du kallar dig. För min del får du kalla dig lilla smurfan om du vill. Så länge du trivs och är nöjd liksom. Men när du vill begränsa vad andra kallar sig, då är jag inte lika tolerant längre, serru.
  • Dorian Ertymexx
    Emeli skrev 2011-08-11 00:52:21 följande:

Fel?

Ja, han eller hon ser ju inte ut som i propagandafilmerna från strax syd om oss anno 1940...
  • Dorian Ertymexx
    Milkina cerka skrev 2011-08-11 01:11:33 följande:
    Ja tänk vad jag måste inbillat mig under min uppväxt..

Är inget bra på att vara kvick nu känner jag, detta är alldeles för nära mig själv för det o. jag är för trött.. borde sova men sitter här o. har en ledvärk som heter duga och knaprar högkostnadssubventionerade mediciner.. fyy på mig, det kanske är Butterflowers skattemedel som gått till den subventionen ..

Jag ser det som att han ersätter dig för leda och värk, psykiskt lidande och förtal. *rycker på axlarna*

Men jag förstår dig. Om det är någon tröst så får du vara precis vad du vill för min del. Vill du kalla dig svensk så är det helt OK. Oavsett hur du ser ut. :)  
  • Dorian Ertymexx
    butterflower skrev 2011-08-11 10:56:58 följande:
    Nej.
    Jag menar att vi identifierar oss med både ursprung och religion.
    Men att vi kanske skulle sluta med det och bara säga människa?

Då slipper någon skämmas, för det verkar ni ju göra. Skämmas över erat ursprung och över vilken "ras" ni tillhör.

Att inte identifiera sig med en plätt mark är inte att skämmas, Butterflower. Det är att ha självkänsla.

Men vi kan ju faktiskt vända på det - varför vill du inte kalla dig världsmedborgare eller människa, snarare än svensk? Skäms du för att vara en homo sapiens på planeten tellus?  
  • Dorian Ertymexx
    butterflower skrev 2011-08-11 11:03:45 följande:
    Ja, jag håller med, och jag har inte påstått något annat. Man är mycket mer än bara sitt ursprung. 
    MEN ursprunget är fortfarande en del. Så varför inte kalla sig vad man är? 
    Vaför säga svensk när man är kines.

Och hur definierar du svensk respektive kines? Efter hudfärg? Ögonform? Alkoholtålighet? Eller vad?
  • Dorian Ertymexx
    butterflower skrev 2011-08-11 11:06:09 följande:
    Alla får såklart kalla sig själva vad dom vill. Smufan med om det skulle vara så=)
    Men jag kommer aldrig se en kines som svensk.  

Det är som att påstå att en Schäfer är en Pudel. 
    (väntar med spänning på alla arga inlägg om att man inte kan jämföra hundraser med människor) 

Argt blir det inte, men det säger mil om din människosyn. Och din brist på koll på vetenskap, faktiskt. Två grupper av gorillor i samma område, men på olika berg, av samma art och underart (eller "ras" om du så vill) har större genetiska skillnader mellan sig än vilka två människor som helst på planeten. Det finns bara en människoras/underart. Det finns bara schäfrar (eller pudlar om du föredrar det) bland homo sapiens sapiens.
  • Dorian Ertymexx
    BymBym skrev 2011-08-11 11:08:59 följande:
    Och vad ska min kompis kalla sig. Svensk mor, okänd far med utländsk härkomst, adopterad av svenska föräldrar???

Blatte? :P
Svar på tråden Är det rätt att adoptera sn-barn?