• Anonym

Är det rätt att adoptera sn-barn?

Många barn med kända sn adopteras till Sverige och de kostar det svenska samhället mängder med pengar, pengar som egentligen är skattebetalarnas. Är det rätt? Och är det rätt att adoptera barn med HIV och andra farliga sjukdomar? De riskerar att smitta svenska barn på förskolan och i skolan. Hur tänker ni andra kring detta? Är det verkligen en rättighet att adoptera vilket barn som helst till Sverige bara för att man fått sin hemutredning godkänd? Har man inte ett ansvar som skattebetalare också och ett ansvar för sina medmänniskor HÄR? Vad tänker ni? Adoption, ja. Adoption av vilket barn som helst, nej.

• Svar på tråden Är det rätt att adoptera sn-barn?
  • butterflower
    Emeli skrev 2011-08-08 22:46:04 följande:
    Vet du inte att man skiljer på befintlighet och riktning?
    hur menar du nu?
  • butterflower
    fabbemam skrev 2011-08-08 22:48:20 följande:

Suck.....

Jag har lovat mig själv att inte svara på liknande provocerande trådar och jag tänker heller inte mot argumentera jag vill bara vända lite på steken... Tilläggas bör att jag bara läst TS och enstaka inlägg, för övrigt förstår jag inte varför denna tråd ligger i känsliga rummet?

Jag undrar hur TS och de som håller med denne tänker kring detta:
    I Sverige har vi mödravård och diverse olika sätt att gjöra fosterdiagnostik tex. ultraljud o fostervattensprov. Denna fosterdiagnostiks enda egentliga syfte är att hitta ev särskilda behov hos fostret så som ryggmärgsbråck, Downs syndrom, hjärtfel etc. Självfallet är det ju även mysigt att se sitt barn på en dataskärm också men det är inte därför detta ingår i mödravården. 

Nu undrar jag om TS och andra som anser att adoption av barn med särskilda behov inte är rätt tycker att det ska vara OBLIGATORISK ABORT av de foster man ser vid fosterdiagnostiken har särskilda behov som kommer att medföra merkostnader för oss skattebetalare?

Jag undrar fortfarande hur butterflower o andra som är emot SN- adoptioner tänker kring ovanstående?
    Jag har svarat på det flera gånger.

Jag tycker givetvis att alla barn har rätt till vård. Men inte på svenska skattebetalarens bekostnad.
    Och det är skillnad på att föda ett barn som visar sig ha en sjukdom (allt syns inte på RUL) och på att adoptera ett barn som man redan innan vet är sjkt.

Att adoptera ett barn som man vet kommer kosta skattebetalarna pengar tycker jag är fel.
    Och jag misstänker att man inte hade valt att adoptera ett sn barn om man själv fick betala barnets vårdkostnader?

Samma sak gäller invandrare som tar hit sjuka släktningar, enbart för vården.
    Varför ska våra skattepengar gå till imorterade problem?

Alla har rätt till akutvård i Sverige, men det är en annan sak. 

Tvångsabort på ett svårt sjuk barn är jag inte helt främmande för.
  • butterflower
    thexyz skrev 2011-08-08 23:10:05 följande:
    Självklart är de svenska. Det finns ingen som helst skillnad mellan att vara svensk och svensk medborgare. Definitionen på en som är svensk är att vederbörande är svensk medborgare. Du vet uppenbarligen inte alls vad du pratar om. Den här gången heller.  
    Jo, det är stor skillnad på att vara Svensk och på att vara Svensk medborgare.
  • Milkina cerka
    butterflower skrev 2011-08-08 22:10:55 följande:
    Vart är dom födda? 
    Har svenskhet verkligen så mycket att göra med var man är född?

Tar mig som exempel:  Kom hit som 2åring, växte upp med svenska föräldrar och traditioner, har bara talat svenska hemma, är kristen.

Barnens kompis är det andra exemplet: Han är född i sverige, i småland närmare bestämt, men hans föräldrar kommer ifrån samma del av världen där jag föddes, de talar inte svenska hemma, är muslimer, håller sig till sina traditioner.

Om man tar ditt resonemang då så är han "mer" svensk än jag för att han är född här?
    Nu tycker jag att du ska fundera lite.
    Leg. Snåljåp det är ren sport att hitta det jag vill ha så billigt som möjligt, det går ofta att leva på mindre än man tror
  • butterflower
    anne h skrev 2011-08-08 23:19:44 följande:
    För att jag skulle kunna ge det barnet ett gott liv.
    Den goda samariten=)
  • butterflower
    anne h skrev 2011-08-08 23:21:14 följande:
    Vem är "svensk" i dina ögon, då?

Det är en helt annan diskusion.
    Men det är inte någon som är född i ett annat land, och har föräldrar som kommer från ett annat land. 

Man kan vara svensk medborgare utan att vara svensk. Man ska väl inte förneka någons ursprung?
    Ett barn som är adopterat från Kina blir inte svenskt bara för att det kommer hit. 
  • anne h
    butterflower skrev 2011-08-09 20:55:07 följande:
    Barn som inte får ett drägligt liv tycker jag ska aborteras.  
    Som sagt; tvångsabort och sterilisering av alla som kommer!

INGEN kan ju garantera att ett visst barn ska få ett "drägligt liv", vem vet om det kommer bli arbetslöst vid 45 år och super ner sig, förlorar familj, hem, allt.. och ser sig ha ett odrägligt liv...
    JA!! Ättestupa var det ju någon som sa också, då har vi löst den biten också!! *jippi.. eller nåt..* 
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • anne h
    butterflower skrev 2011-08-09 21:10:52 följande:
    Den goda samariten=)
    LMAO
  • anne h
    butterflower skrev 2011-08-09 21:07:24 följande:
    Tvångsabort på ett svårt sjuk barn är jag inte helt främmande för.
    Det börjar kännas som nazi-metoder, tycker jag...  Gråter

Hur definierar du "svårt sjuk barn"? Hur ska du veta före förlossningen att barnet är _sjukt_?
  • anne h
    butterflower skrev 2011-08-09 21:13:08 följande:
    Det är en helt annan diskusion.
    Men det är inte någon som är född i ett annat land, och har föräldrar som kommer från ett annat land. 

Man kan vara svensk medborgare utan att vara svensk. Man ska väl inte förneka någons ursprung?
    Ett barn som är adopterat från Kina blir inte svenskt bara för att det kommer hit. 
    Är det? En annan diskussion?

Är JAG "svensk" i dina ögon då?

Är DU "svensk"? Hur många generationer bakåt har dina förfäder levt i Svea Rike? 
Svar på tråden Är det rätt att adoptera sn-barn?