• bebi3

Varför ökat hon så dåligt i vikt?=(

Jag har en dotter på 8 veckor som ökar dåligt i vikt. Hon helammades fram tills för 2 veckor sedan då jag började stödmata. Nu ger jag enbart flaska och hon ökar lika dåligt.
    Det som är konstigt är att hon är en nöjd och glad bebis. Hon utvecklas som hon ska och är pigg och sover bra.

Hon vägde vid födseln 3280 gram och nu vid 8 veckor väger hon 4430 gram så hon har ökat 1,2 kg drygt på 8 veckor och växt 6 cm.

Jag började stödmata med babysemp för 2 veckor sedan, men hon kaskadkräktes så fort hon ätit varje gång så jag bytte till NAN men då fick hon enorm magknip och vägrade äta helt. Ringde BHV som gav rådet att testa Althéra som är mjölkfri ersättning då äldsta dottern är mjölkallergiker och det har fungerat jättebra så nu har jag fått den utskriven. För en vecka sedan hade hon ökat 250 gram på en vecka och då hade jag bara gett mjölkfritt i 3 dagar och i dag hade hon bara ökat 60 gram på en vecka och hon äter bara ersättning.

Problemet är att hon orkar äta så otroligt lite varje gång. ungf. 60 ml varannan timme i bland mindre och i bland mer. Jag går på extravägning varje vecka och i dag hade hon bara ökat 60 gram. Den mesta ökningen på en vecka har varit 250 gram på en vecka och det var förra veckan. Jag blir orolig och vet inte vad jag ska ta mig till. Dessa jäkla kurvor hit och dit. Jag kan ju inte tvinga i henne mat. Funderar på att blanda i lite rapsolja för att få i henne lite extra fett och det har jag läst man kan ge dom dels för magen och dels för lite extra fett.

Någon som kan ge mig några tips för just nu är jag uppgiven och beredd att göra vad som helst.

• Svar på tråden Varför ökat hon så dåligt i vikt?=(
  • bebi3

nej bara vikten. förra veckan hade hon växt 2 cm på en vecka och huvudet växer fint också. I dag tog de bara vikt. Ska tillbaka igen på måndag och väga igen och då ska de kolla längden också

• yrväder

Väger man för tätt kan det bli missvisande, 250+60 på två veckor är alldeles utmärkt! Hon äter alltså 60 ml ca, 12 ggr om dagen, tycker inte det låter så lite. Sonen åt 600 ml +pyttelite amning vid 7-8 veckor!

• dripdrop

Tycker det låter helt normalt. Fattar inte, är det BVC som har stirrat upp dig?

Oroa dig inte.

• Kyanita

Min dotter är 7 veckor och vägde 2950g vid födseln och vägde för en vecka sedan 4480 g och det är en väldigt bra viktökning enligt BVC. Hon har hoppat upp 2 kurvor. Så för mig låter det som en normal vikt på din dotter. Min dotter äter 120- 150 ml var fjärde timme ungefär och det är ju samma mängd om man slår ut det på ett dygn. Sen är det missvisande att väga så ofta, hon kan ju faktiskt ha en tillväxt på längden och då kan de stå stilla i vikten ett tag. Det är fullkomligt normalt! 

Svar på tråden Varför ökat hon så dåligt i vikt?=(