• an0nym­0u5
    Äldre 5 Aug 10:54
    14267 visningar
    66 svar
    66
    14267

    Hemskt barnnamn!

    Avdelningen för bland annat för tidigt födda bebisar heter Neonatal, men det kanske din mamma missat?
    Annars kanske hon får en till snörp i bröstet och måste stålsätta sig ifall hon går förbi den avdelningen?

    Låter ju lite konstigt om en barnavdelning skulle ha ordet cancer i sig?
    Vad natal betyder vet jag inte men Neo betyder iallafall NY.
    Sen att det finns en FORM av cancer som troligtvis är döpt efter någon som hetat Neo är en annan sak. Då är det ett namn och inte ett ord.

    Neo betyder ny och det är troligtvis från det ordet som föräldrarna tagit namnet, inte cancer!
    Hade dock förstått om din mamma reagerat på om barnet hetat Lucifer Skrattande 

  • an0nym­0u5
    Äldre 5 Aug 10:59
    #21
    Molly71 skrev 2011-08-05 10:43:33 följande:
    Ha ha, ja min fd klasskamrat heter faktiskt Dick och möttes av många gapskratt när han bodde ett år i USA så han valde att kalla sig för sitt andranamn, Magnus, där Cool
    Märkligt eftersom Dick är ett relativt vanligt namn i USA. Vet inte men jag tror tom. att det kommer därifrån eller möjligtvis ifrån england. Så nä, jag tror faktiskt inte på att folk skrattade åt hans namn.. Det finns faktiskt en känd amerikansk politiker som heter Dick Cheney.
  • an0nym­0u5
    Äldre 5 Aug 11:28
    #23
    clembke skrev 2011-08-05 11:20:55 följande:
    Fast Lucifer va ju en av Guds närmsta änglar tills han blev utkastad av nån anledning (kommer inte riktigt ihåg hela historian) o då blev han en fallen ängel. O som många missat, Lucifer var inte en ond ängel. Så jag har inget emot just namnet Lucifer. (hade denna diskution med just en kristen för bara ett litet tag sen o hon höll med om att han inte var ond o absolut inte djävulen som många klassar honom som.)
    Värre vore väl Satan el Djävul.
    Fast så här står det i Uppenbarelseboken 12:9:

    "Och den stora draken kastades ner, den gamle ormen, kallad Djävulen, och Satan, som vilseleder hela världen: han var kastad in till världen, och hans änglar var utkastade med honom."

    Men men, nu blir det lite OT..  

  • an0nym­0u5
    Äldre 5 Aug 14:56
    #33
    clembke skrev 2011-08-05 11:43:48 följande:
    För att göra det lite mer OT.

    Där står det inget om att Lucifer är satan/djävulen.

    Lucifer betyder ljusbringare eller ljusbärare.
    Han va den som stod Gud närmast. Lucifer ansåg sig endast lyda under Gud men när Gud skapade människan o sa att dom skulle lyda under dom ist vägrade Lucifer o gjorde uppror. Han besegrades av ängeln Mikael o kastades ner tillsammans med 1/3 av himlens skaror, som följt honom.

    Detta har blivit det vedertagna bilden av satan i stora delar av den kristna världen. Däremot betonar kyrkofäderna att namnet Lucifer inte är det rätta namnet på djävulen, utan att det mer beskriver det tillstånd från vilket han fallit ifrån. Djävulen har inget egentligt namn i Biblen utan beskrivs mer i termer som anklagare o motståndare.

    Men men, det är nog en tolkningsfråga. Nu nog om OT-ämnen från mig.

    I Sverige få man dessutom heta Lucifer. 2006 hette 34 män det varav 8 ha det som tilltalsnamn.
    Det stämmer, det är en tolkningsfråga. Helt beroende på var man läser och säkerligen vilken religiös inriktning också. Men i folkmun är Lucifer synonymt med Satan eller djävulen om man så vill.
    Om man skulle fråga 100 människor i Sverige vad det första de tänker på när de hör Lucifer, så skulle säkert minst 95 svara Satan eller djävulen.

    Jag skulle ha mer förståelse om TS mamma reagerat på det namnet istället Tungan ute
  • an0nym­0u5
    Äldre 5 Aug 15:02
    #34
    Molly71 skrev 2011-08-05 12:45:02 följande:
    Klart hon blev förvånad, men glatt förvånad! Egentligen var det ju sköterskan som uttryckte sig fel och som borde sagt "Det är en treårig kille, halsont."  Säger hon "Det är en treårig kille, neo"  så gör sig naturligtvis läkaren beredd på att möta ett barn med cancer och dess upprivna föräldrar.
    Men om hon jobbar som allmänläkare så har hon väl inte hand om cancerpatienter? Dessutom sa ju sköterskan Neo inte pancreas Neo.
  • an0nym­0u5
    Äldre 5 Aug 19:22
    #51
    Pineapple skrev 2011-08-05 15:24:29 följande:
    Neo = ny
    Natal = född
    dvs nyföddhetsavdelning.
    Tackar! Då har jag fått klarhet i det, fast jag antog att det var något sådant Glad
  • an0nym­0u5
    Äldre 5 Aug 19:38
    #52
    Molly71 skrev 2011-08-05 15:38:21 följande:
    Jo då, cancerpartienter som är mellan behandlngar och får andra problem hamnar ofta på vårdcentralen. Och just pancreas-neo skrev jag bara som ett exempel. Det finns ju tarm-neo, hjärn-neo, njur-neo osv. Själva ordet "neo" indikerar alltså bara att det som nyutvuxet är cancer.
    Ok, det kan säkert stämma. Men varför skulle sköterskan säga Neo, som att patienten hade cancer? Vad hade det med halsont att göra. Förstår du hur jag menar? Varför trodde din mor att sköterskan menade Neo som i cancer när hon redan sagt att patienten hade halsont?

    Har aldrig hört någon benämna cancer som Neo, inte min sambo heller. Hon jobbar inom vården. Cancer heter cancer kort o gott. Däremot har jag hört Leukemi, tumör osv. Söker du på njur Neo på google så hittar du ingenting..?! Inte heller på tarm-neo eller hjärn-neo.

    Så var får du det ifrån egentligen? Att Neo skulle betyda cancer för det gör det inte. Det betyder ny eller pre kort o gott. 
  • an0nym­0u5
    Äldre 5 Aug 22:20
    #59
    viseversa skrev 2011-08-05 20:37:43 följande:
    Neo är ju fint. och nej ts jag tror inte alla läser läkarböcker och vet alla benämningar på olika sjukdommar och krämpor!!
    Ärligt talat tror jag inte ens att man hittar ordet/namnet Neo i en läkarbok, iallafall inte att det skulle betyda cancer eller tumör. Hur benämner man tex blodcancer? Det heter ju knappast blod-neo. Tror att det heter Leukemi?

    Men men, detta verkar bara vara en enda stor bullshit-tråd.
Svar på tråden Hemskt barnnamn!