• NoTjafs

Vilka omvårdnadsteoretiker??

Jag har nyligen validerat mina vårdkunskaper och fått godkänt. Nu är det dags för det skriftliga valideringsprovet som krävs för att få "väl godkänt".

Jag har bara ett problem: Vilka teoretiker ska jag plugga på? Katie Eriksson vet jag, och kanske Dorothea Orem. Men mer då? Vilka läste ni?

Blir överlycklig för svar! :D    

• Svar på tråden Vilka omvårdnadsteoretiker??
  • Tecken

Travelbee, Rooke, Leininger, Nightingale, Henderson etc. Det finns ju en hel uppsjö. Vilken nivå läser du omvårdnad på?

• NoTjafs

Precis, det finns ju hur många som helst! Det är ju validering på Komvux, det måste vara grundkursen.

• Tecken

Du har ingen kurslitteratur? Då kan du ju läsa på de teoretiker som tas upp där.

• NoTjafs

Nej tyvärr, eftersom det är en validering så är jag den enda kursboken. Det enda lärarna sa var att man skulle kunna teoretikerna på det skriftliga provet :(

• Tecken

Jaha, men då är det ju enkelt: Fråga läraren vilka teoretiker han/hon pratade om! Det är ju inte rimligt att du ska plugga in alla omvårdnadsteoretiker när det kanske bara är 4-5 som är relevanta för din kurs. Be läraren om boktips.

• NoTjafs

Nej jag tyckte också det var lite saftigt! Har försökt nu henne men antar att hon har semester, så det här var lite min sista utväg. Har även frågat mina vänner på FB men ingen vet.

Tusen tack för hjälpen iallafall :D 

• Tecken

Det finns ju rätt många "Vi som läser till undersköterska"-trådar här på FL. Du kanske kan få hjälp i en sån? Där borde det finnas någon som läst den kursen

• Novaliesmamma

Virginia Henderson? :)

• NoTjafs

Har kastat ut en krok på lite andra trådar här nu, hoppas det ger något :)

Novaliesmamma: Bl.a. Henderson ja :) 

• NoTjafs

Provet gjort, jag fick VG som jag hoppades! Glad

Svar på tråden Vilka omvårdnadsteoretiker??