• Pigeon

Smarta knep och husmorstips sökes!

Hej!

Jag har en blogg där jag samlar smarta tips till hemmet, gamla husmorstips och liknande men också moderna tips. Samt sånt som är bra för miljön så minskar man ner på alla kemikalier.

Just nu har jag lite idétorka på tips, så jag undrar om någon kan hjälpa mig! Söker tips på alla områden.
    Om inte annat kan det ju vara roligt att vi i tråden delar med oss av våra smarta tips till varandra.

Jag ska skriva ner ett axplock av de tips jag redan har, så blir det inte dubletter.
    Jag har ännu fler tips på min blogg: smartavardagstips.blogspot.com

- STÄDNING: Ättika! Rengör det mesta, tar bort dålig lukt och dödar bakterier. En annan vän i städningen är vanligt salt. Också bakteriedödande och saker som läggs i blöt i saltvatten över natten blir rena och fina.
    Babyvåtservetter är bra att städa med, tar även bort fläckar på kläder, väggar och möbler!
    Trasor ska kokas/tvättas ofta. Man kan också köra dem ett par minuter i mikron.

- DISK: En sockerbit är bra att rengöra vidbrända grytor med. Termosar och flaskor gör man rent med lite diskmedel, vatten samt okokt ris, bara skaka så är det rent. Eller ta lite potatisskal + vatten, då försvinner även dålig lukt.
    Avkalkning: Fyll det som ska avkalkas med hett vatten +ättika, eller vatten + pressad citron (behövs dock mer citron än ättika eftersom citronsyran är svagare).

- SMÅBARN: Lägg alltid en tidning under barnets matstol så slipper man kladdigt golv. Eller köp en sån plastskiva de har på ikea som man kan ha under kontorsstolar.
    När barnet ska bada och inte kan sitta själv, sätt det i en ikea barnstol (antilop) utan benen. Den stolen är också bra att duscha barnet i.
    Kiss i sängen tar man bort med potatismjöl. Lägg på ett lager och låt sugas in några timmar, sen dammsug. Även lukten går bort.
    Stoppa illaluktande blöjor i hundbajspåsar innan de läggs i sophinken så minskar man på lukten.
    Bästa målarförklädet: En icakasse som man klippt upp i bottnen. Handtagen blir "hängslen".

- HUSKURER: Aloe vera (krukväxt), taklök (trädgårdsväxt) eller groblad (vild växt) hjälper mot klåda, lindriga brännsår och insektsbett. Man kan också smeta på honung, rågmjöl + vatten eller äggvita.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-02 13:39
    Hoppas ni alla har sett att era tips publicerats i bloggen allt eftersom.

Ibland sprider jag ut tipsen under några dagar om ni skickar många på en gång, och vissa tips (om jag redan hade dem sedan innan) skriver jag inte in igen. Men det mesta ni skickat finns i bloggen nu!

Jag är otroligt tacksam för er hjälp!!
  • Svar på tråden Smarta knep och husmorstips sökes!
  • Nyfiken gul

Jag har i barnens säng ett extra lakan nedbäddat i fotändan. Skulle någon form av olycka vara framme så är det bara att dra bort lakanet och vika upp det andra och vips så var det klart!

så slipper man nattetid riva i linneskåp eller upptäcka att det inte finns något rent lakan alls... lakanet sitter alltid i sängen. Så fort man vaknar på morgonen så sätter jag dit ett nytt lakan i fotändan.

I dessa tider då vinterkräksjukan härjar så kan det vara bra att ta fram några gamla plastade frottelakan också. Bädda med dom under lakanen i sängarna så slipper du tvätta bäddmadrassen 8 ggr samma natt.  Skölj upp frotteplasten och låt torka över ett element så har du alltid ett torrt att bädda rent med.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • bustösen

har fått en superfin spjälsäng med en riktigt fin tjock madrass av min plastbror, men hela paketet luktar vindförvaring, hur får jag bort det på ett bra sätt? 
    jag har testat nu att skura hela sängen med vanligt diskmedel och lagt ut madrassen på balkongen, men det kanske finns bättre ideér? =)  

jag har ett tips mot rostfläckar (både på plast och porslin) jag häller bakpulver på fläcken och väter med ättikssprit, sen får man gnugga lite med en svamp men det allra mesta brukar försvinna om det inte har fått sitta jättelänge =)  

• Tres26
    bustösen skrev 2012-01-06 11:20:00 följande:
    har fått en superfin spjälsäng med en riktigt fin tjock madrass av min plastbror, men hela paketet luktar vindförvaring, hur får jag bort det på ett bra sätt? 
    jag har testat nu att skura hela sängen med vanligt diskmedel och lagt ut madrassen på balkongen, men det kanske finns bättre ideér? =)  

jag har ett tips mot rostfläckar (både på plast och porslin) jag häller bakpulver på fläcken och väter med ättikssprit, sen får man gnugga lite med en svamp men det allra mesta brukar försvinna om det inte har fått sitta jättelänge =)  
    Ättikssprit tar bort lukten. Släng in madrassen i en sopsäck, lägg in en liten skål med ättika, knyt ihop och låt stå över natten så är de klart sen. 
  • Ramborg

När man målar vill man ofta spara penseln utan att tvätta ur den tills andra strykningen. Då ska man doppa den rejält i färgen och sen lägger man den i en plastpåse och täpper till. Jag har alltid skrapat bort det mesta av färgen innan, men när man tänker efter är det ju självklart att det ska vara mycket färg.

42.
  • Nattmackan

Spartips!

När ni kokar ägg nästa gång, låt det koka upp på 6 an (högsta) och vrid sen ner plattan till noll.

Äggen blir klara på "eftervärmen"

Jag gör allltid så :))

• Spionen

Nu sitter jag vid en dator och kan skriva lättare :)
    Uuuuunderbar tråd, har plöjt hela! Bidrar med mina bästa tips:  

1. Problem med vårtor? (Jag hade problem som liten, hade vårtor överallt på händerna) 
    Hacka en rödlök (inte finhackat, lite större än så) och lägg i en skål med ättika i nån timme. Sedan tar du lökbitarna, lägg på vårtan och sätt på ett plåster över natten. Upprepa om det behövs nästa natt. Trollade bort mina vårtor på nolltid!

2. Bakom TV:n brukar man ju ha en hel härva med sladdar från TV:n, DVD:n, tv-spel, högtalare, digitalboxen osv. Jag brukar skriva en lapp med vilken sak varje sladd går till och tejpa fast på sladden längst ner vid uttaget. Perfekt när du måste dra ur en sladd för att göra plats, så slipper du dra ut fel :)

3.   Hicka? Håll andan och svälj tre gånger. Funkar på mig varje gång! 

4. Leker dina barn med smålego? Det är så hopplöst att plocka upp varje gång, och tar tid! Lägg ut en stort lakan (gärna dubbellakan) där de ska leka. När de lekt klart är det bara att vika upp lakanet över allt lego som en säck och lyfta upp och lägga in leksakslåda. Går hur snabbt som helst, och det är dessutom lätt att ta fram igen vid nästa lektillfälle.

5. Varje gång jag har strumpbyxor på mig och är ute på nått evenemang har jag alltid genomskinligt nackellack med mig. Om en maska går duttar jag lätt med nackellacket där maskan börjar och slutar så "håller du den där" utan att den sticker i väg ännu mer.

6. Hade galet ont i en visdomstand förut och väntade på min tandläkartid. För att inte bli tokig av smärtan tipsade min pojkvän om att skölja hela munnan med ren vodka. Inte gott, och det svider lite, men smärtan var som bortblåst! Ta en klunk vodka, gurgla runt och spotta ut (eller svälj om du känner för det :P )

7. Om snöret i t.ex luvan på luvtröjor (som sitter i en snörsko) blir helt utdraget är det jätteenkelt att dra tillbaka om du fäster en säkerhetsnål i änden. Bara att peta in i hålet och trycka med fingrarna genom hela snörskon! 

8. Min frisör lärde mig att shamponera håret 2 ggr istället för en när du duschar. Ta bara en liten klick under första shamponeringen och gnugga in. Under andra omgången behöver du bara en lika liten klick för att hela håret ska bli rent! Fast du shamponerar två gånger använder du mycket mindre shampoo = ekonomiskt!

9. Dutta lite lypsyl på ögonlocket innan du lägger ögonskugga så håller den MYCKET bättre. (Funkar såklart lika bra med en ögonprimer som du köper i sminkaffären, men de är mycket dyrare)

10. Torra fötter? Smörj un med en riktigt fet fotsalva (helst efter duschen) på med strumpor och låt sitta på över natten. Du har bebisfötter på morgonen!

11: Torra läppar? "Skrubba" med honung och strösocker ordentligt över hela läppen. (Ta honung på pekfingret, doppa i lite socker och gnugga) Smeta sedan på ordentligt med vaselin och sov med det. Gör under för torra vinterläppar, och torkar inte ut som lypsyl gör.

Hoppas något kommer till anvädning :)               

Svar på tråden Smarta knep och husmorstips sökes!