• R3becca

    Slö, 4 månader gammal, bebis. Något fel?

    Ja, här sitter jag en måndagseftermiddag och grubblar över saker - i vanlig ordning.
    Jag har verkligen ingen tidigare erfarenhet av spädbarn, då detta är mitt första.
    Jag har "en bonus" på 4 år, som jag funnits till för i lite mer än 2 år.
    (men henne "hade" jag ju inte som bebis)

    Min dotter, idag 4 månader (för att vara exakt så blir hon fyra månader på fredag), beter sig lite udda.
    Hon sov hela nätter från ca 6 veckors ålder, men har nu börjat vakna igen.
    Hon har lärt sig rulla, så oftast vaknar jag av ett vrål på nätterna, och hittar henne då liggandes på mage.
    (hon är då riktigt förbannad, då hon ännu inte lärt sig att rulla tillbaks på rygg)
    Hon bökar omkring och har ofta vänt sig så pass att hon har huvudet i fotänden på sängen.
    Riktigt hur hon lyckas med detta har jag ingen aning om då jag uppfattar att hon mestadels ligger som en liten orörlig blob, på dagarna.

    Ah, till saken: de senaste dagarna har hon ätit mindre än hon brukar (knappt hälften av det hon brukar äta) och hon sover mer eller mindre hela dagarna, OCH hela nätterna (bortsett från att hon börjat vakna lite då och då, nu då).
    Speciellt idag är hon väldigt slö, tycker jag.
    Hon vaknade första gången kl 2 inatt (hon somnade kl 8 igårkväll) - så jag gick och gav henne nappen, bäddade om henne och gick och la mig igen.
    Denna procedur gjorde jag om typ 10 gånger fram tills kl 7 i morse då hon bestämt sig för att det var morgon.
    Hon åt (ungefär 100ml, vilket är 120ml mindre än hon brukar äta på morgonen) och var vaken till kl 9, sen somnade hon.
    Jag väckte henne kl 11 och gav henne mat (även denna gång åt hon knappt hälften - ca 100ml), och sen var hon vaken i ca 1 timme.
    Hon sov till 3, då jag ännu en gång väckte henne för att ge henne mat (denna gången åt hon faktiskt alla 220ml).
    I de 2 timmar hon var vaken nu så har hon varit grinig och inte alls lika pigg och glad som hon brukar vara.
    Nu sover hon igen, och det ser väldigt oroligt ut. Hon vrider och vänder på sig, gnyr och skriker till ibland.

    Hon har ingen feber, och jag kan inte se några som helst symptom (som t.ex. utslag eller liknande)  på att hon skulle vara sjuk...

    Så hjälp mig att stilla min oro. Är något fel eller ska bebisar vara så här? Jag vill ha tillbaks min glada,skrattande,pratande och sprattlande lilla gullegris, ju! Obestämd


  • Svar på tråden Slö, 4 månader gammal, bebis. Något fel?
  • Sandraåalbin

    Ett barn som blir slött ska alltid kollas av sjukvården. Ring!!

  • vittra

    Jag tycker däremot inte alls att hon låter slö, hon är ju vaken?! Och hon äter ju. Men kanske inte lika mycket som du tycker hon ska äta

    Däremot låter det som att hon hamnat i den klassiska utvecklingsfasen kring 4 månader! Den påverkar nästan alltid sömn och mat. En del bebisar blir tröttare och upplevs som mer "apatiska" och "oengagerade" vid en utvecklingsfas och äter då också ofta mindre än vanligt, medan andra gnäller, skriker och kinkar dygnet runt. Ytterligare andra får typ alla symptom samtidigt och blir fullkomligt outhärdliga vid sådana här perioder...

  • vittra

    Ett slött barn skulle inte vakna massor av gånger hela nätterna, utan skulle tvärtom knappt gå att väckas. Det är ju inte konstigt att hon är tröttare och upplevs behöva mer sömn på dagtid när hon får sova så dåligt på nätterna? Orolig sömn hör till! Periodvis kommer det vara så åtminstone hela det första året Allt går upp och ner och kan förändras från en dag till en annan. Oroa dig inte, hon låter fullkomligt normal!

  • R3becca
    vittra skrev 2011-08-08 18:02:44 följande:
    Jag tycker däremot inte alls att hon låter slö, hon är ju vaken?! Och hon äter ju. Men kanske inte lika mycket som du tycker hon ska äta

    Däremot låter det som att hon hamnat i den klassiska utvecklingsfasen kring 4 månader! Den påverkar nästan alltid sömn och mat. En del bebisar blir tröttare och upplevs som mer "apatiska" och "oengagerade" vid en utvecklingsfas och äter då också ofta mindre än vanligt, medan andra gnäller, skriker och kinkar dygnet runt. Ytterligare andra får typ alla symptom samtidigt och blir fullkomligt outhärdliga vid sådana här perioder...
    vittra skrev 2011-08-08 18:04:26 följande:
    Ett slött barn skulle inte vakna massor av gånger hela nätterna, utan skulle tvärtom knappt gå att väckas. Det är ju inte konstigt att hon är tröttare och upplevs behöva mer sömn på dagtid när hon får sova så dåligt på nätterna? Orolig sömn hör till! Periodvis kommer det vara så åtminstone hela det första året Allt går upp och ner och kan förändras från en dag till en annan. Oroa dig inte, hon låter fullkomligt normal!
    Det du just skrev skrämmer mig lite. Det är precis som om det var dig jag pratade med, alldeles nyss, på sjukvårdsrådgivningen! haha
    Det var nästan ordagrannt dessa förklaringar jag fick :)

    Hon är för övrigt vaken just nu och är lika glad och... ljudlig, som hon brukar vara :) 
  • vittra

    Haha vad bra
    Då hoppas jag att du känner dig lugnare nu!

  • Hiba2013

    Min två månaders e så med. Hon va pratsam o glad för några dar sen men i tre dar nu har hon bara sovit vaknat själv till mat dock. O vskrn rn stund vid blöj byte ler lite men inte så mkt prat. Jag är en hemskt orolig mamma o oroar mig för allt.

Svar på tråden Slö, 4 månader gammal, bebis. Något fel?