• Äldre 10 Aug 09:35
    9419 visningar
    14 svar
    14
    9419

    Min 3.5-åring vägrar trosor och byxor

    Nu börjar jag bli desperat, så snälla kom med tips!

    Vi har en härlig 3.5-årig tjej som vet vad hon vill i livet. För tillfället, eller snarare sen 4-5 månader tillbaka, vill hon INTE ha något på sig på underkroppen. Det började med vissa trosor - de med spetskant eller om de var för små. Sen inbegrep det alla sorters trosor. Strax började hon vägra tights (nu utan trosor under) för de satt åt. Efter ytterligare en tid vägrar hon alla byxor. Ska hon tolerera byxor ska hon ha dem uppdragna över magen, ända upp till armhålorna så att de inte sitter åt nånstans. Byxor som funkar fint en dag funkar inte en annan. Ett tag vägrade hon även kortärmade tröjor (för ärmarna tar slut), långärmade tröjor (för de har kanter) och strumpor har hon inta haft sen i april.

    Jag är tacksam över att det ännu är rätt varmt ute och att hon trots allt har 2-3 byxor som ibland är ok, men snart blir det kallare och det känns inte hållbart och hygieniskt i längden att hon inte har trosor under byxorna. Det kommer fortfarande en droppe kiss emellanåt i byxorna och ska man byta byxor varje gång tar de där 2-3 byxorna snabbt slut.

    Är det någon som har varit i en liknande situation? Hur gjorde ni? Väntade ut eller lyckades ni bryta fixeringen? Snälla hjälp! 

  • Svar på tråden Min 3.5-åring vägrar trosor och byxor
  • Äldre 10 Aug 10:02
    #2
    Fotavtryck skrev 2011-08-10 09:41:14 följande:
    Ta med henne till affären o låt henne välja själv vad hon vill ha.
    Förklara hur det går till på fsk. (om hon går på fsk vill säga)
    Förklara att trosor är till för att inte smuts ska komma in i snippan och att snippan blir ledsen om den blir kall.

    Hon är så pass stor att det måste gå o prata med henne. Och det är klart hon ska kunna göra egna val, men det är ju du som bestämmer.

    Vad har hennes kompisar på sig? 

    Kombinera kläderna lite som hon vill. utseendet är ju inte det viktigast ;)       

         
    Tack för ditt inlägg! Trosor har hon fått välja till förbannelse...har en hel hög med olika modeller som hon valt ut men sedan kommit på att hon inte gillar. Hon verkar ha stora problem med att det sitter åt, men då hon tidigare haft trosor utan problem tror jag att hon bara kommit ur vanan att känna trosor inpå kroppen och att hon har (extremt) svårt att bryta den vanan. Har försökt med poängsystem med klistermärken om hon provar trosor en kortare stund åt gången, ska försöka ta upp det igen och se om hon är villig att försöka. Just nu får hon ta de byxorna hon står ut med och så går de i tvätten varje kväll. 

    Jag hoppas att dagisstarten nu efter sommaren kanske kan underlätta processen då hon antagligen inte har samma behov av att sätta sig emot fröknarna. Kanske kan de smyga på henne andra byxor eller kanske till och med trosor. Ska nog ta ett snack med föreståndaren och se om de har några idéer.
  • Äldre 10 Aug 10:26
    #7
    Thaleia skrev 2011-08-10 10:15:18 följande:
    Det du kan hoppas på är att hon precis som många småtjejer men "klädproblem" för och främst har det hemma men att det inte är lika jobbigt på förskolan dvs att personalen lyckas få på henne dom kläderna hon annars vägrar att ha hemma.
    Å jag hoppas verkligen det...i vinter blir det overall i alla fall, då sitter inget åt runt magen åtminstone.
  • Äldre 10 Aug 10:27
    #8
    Kulta17 skrev 2011-08-10 10:23:45 följande:
    Hoppas på det, men förbered fsk så det ha en plan. Hos vår dotter har de fått vänta ut henne när det gäller att ta på sig för att gå ut. Det har slutat med att hon suttit "ensam" inne när alla leker ute för att hon är så envis!

    Gäller tyvärr allt i henne sliv just nu! Oerhört tröttsamt
    Känner igen det. Jag lider verkligen med henne som verkar uppleva allt som så krångligt, men man vet ju att det är en fas...även om fasen känns oändlig precis när man är mitt upp i den.
Svar på tråden Min 3.5-åring vägrar trosor och byxor