• MammaT­illTin­dra
    Äldre 12 Aug 12:31
    1869 visningar
    7 svar
    7
    1869

    Hjälp, jag väntar tvillingar!

    Hej hej!
    Jag har en dotter som fyller 3 år i januari.
    Nu så är jag gravid igen och väntar tvillingar i mars.
    Kan ingenting om tvillingar, så jag skulle uppskatta lite tips och så från er som har tvillingar så jag kan försöka förbereda mig lite Glad


    ♥ Blev mamma till Tindra 2009-01-17 ♥
  • Svar på tråden Hjälp, jag väntar tvillingar!
  • Äldre 12 Aug 13:09
    #1

    Grattis! Kolla under "kategorier", där finns specifika Tvillingföräldrar flikar


    ♀ 090619
  • Äldre 12 Aug 20:25
    #2

    Se till så att pappan också är hemma de första månaderna, gärna ett halvår minst. Ni får båda ta ut föräldrapenning samtidigt.

  • la vida loca
    Äldre 12 Aug 20:54
    #3

    Grattis!
    ja att vara hemma båda två de första månaderna är verkligen att rekomendera!!!Fick mina tvillingar i mars i år och min man har varit hemma sen dess och har 1 vecka kvar nu.Sen börjar han jobba 75%. Det var så mycket mer krävande än jag kunnat föreställa mig så det var verkligen nödvändigt för oss att vara hemma tillsammans så länge de gick. Men de beror ju på vilka barn man får ;) En del här på forumet säger ju att de bara är "dubbel lycka men inte dubbelt jobb"  när man får tvillingar,men de e väl inget jag kan skriva under på....Glad

    Annars är väl att ha tydliga rutiner och försöka synka dem så fort som möjligt så de äter och sover någorlunda samtidigt. Det tycker jag har varit skönt så man får nån lugn stund själv på dagen även om det innebär att man ibland få väcka den ena för att den andra vaknat.För oss har det funkat det bra iaf!

    Lycka tillSolig

  • Äldre 13 Aug 00:17
    #4

    Hej.. Jag har tvilling flickor som är födda i mars dom blev 5 månader i onsdags och så har jag en son som blir 2 år nu på måndag. Det viktigaste för mig var helt klart vagn jag ville ha en vagn som alla 3 fick plats i men vägrade trillingvagn då sonen går på dagis (nu sommarlov). Vi var hemma tillsamamns jag och pappan första två månaderna pga att tjejerna fick rs virus och behövdes vårdas för det annars har han bara varit hemma med sina 20 pappa dagar sen har jag varit själv med flickorna om dagarna plus Lucas. Men det funkar bra faktiskt att vara ensam också man kommer in i det hela.. Man får köra mycket löpande bandet metoden ska en ha ny blöja är det lika bra att byta på nästa :)


    Lucas 090815 Linnea 110311 Linn 110311
  • jj81
    Äldre 13 Aug 12:31
    #5

    Grattis!!

    Mitt främsta tips är att försöka synka dom så gott det går. Det gjorde vi och det har varit jätteskönt och man får dessutom en liten paus emellanåt då båda sover t.ex. Det håller i sig än idag och de är nu snart 2 år.
     


  • Tvilli­ngar 2010
    Äldre 14 Aug 20:55
    #6

    Håller också med om att försöka synka dem med mat och sömn från början. Har funkat för oss. Vet inte om vi klarat det annars. Skönt att få någon paus ibland.
    Vi var hemma tillsammans de 2 första månaderna. Tyckte att det var bra att vara hemma tillsammans. Vet inte om jag klarat det om pappan bara varit hemma sina 20 dagar.

    Ett tips till är att skriker båda och du är själv, försök att trösta båda men jaga inte upp dig. Jag brukar tänka: Jag kan inte mer än vad jag kan. Ibland är det svårt att inte kunna vara där för båda hela tiden..
    Stort Grattis och lycka till!
    Det är helt underbart att vara tvillingförälder men jobbigt ibland.

  • Äldre 14 Aug 21:44
    #7

    Grattis, vad roligt! Det är en underbar upplevelse att få tvillingar och inte alla förunnat. Självklart jobbigt också men inte dubbelt så jobbigt! De roar även varandra så på det sättet får man en del "gratis" när man får två på en gång! Själv hade jag en kille på 23 månader när våra tvillingar föddes. De var fullgånga och friska så det gjorde allt så mycket enklare än om de tex hade fötts för tidigt. Vår lille kille hade visserligen kolik till 4,5 månad  men det gick trots allt över förväntan. Idag är de 12,5 månad och jag tycker att det blir lite enklare för vaje dag. Vår stora kille är nu 3 år och han är otroligt förståndig för det mesta och stolt över sina syskon så det funkar fantastiskt bra. Mina råd till dig är: tydliga rutiner, att synka sömn och måltider i den mån det går och i den mån det passar barnen, att som flera andra skrivit, se till att pappan är hemma i åtminstone 2 månader efter födseln. Det var guld värt!! Att ha det stora syskonet på förskolan de timmar i veckan som det är möjligt tycker jag har hjälpt otroligt mycket. Han har fått den stimulans jag inte alltid kunnat/orkat/hunnit ge honom och jag har fått några timmar med lugn mitt på dagen.

    Stort lycka till! 

Svar på tråden Hjälp, jag väntar tvillingar!