• Greta Anna

    Praktiska tips för skötsel av tvillingar

    Hej,
    Är nybliven tvililngmamma och tänkte det vore bra att få era bästa tips på skötsel av tvillingar.
    Mitt tips är: skaffa en termosmugg och få varmt te när du har möjlighet att dricka det.
    (Jag har för övrigt satt upp de 10 budorden på kylskåpsdörren, mycket bra tips!)

  • Svar på tråden Praktiska tips för skötsel av tvillingar
  • Superbia

    Lär dig att koppla bort ljudet av skrikande barn. Det går inte att alla gånger göra barnen nöjda samtidigt, det är bara att acceptera.


    ♥ Morten & Vidar 091029 ♥ Knut 110531 ♥
  • Aina78

    Kul med två!

    Ingen stress kring amning (om du gör det). Jag hade alldeles för höga ambitioner och ville amma fullt vilket resulterade i ständiga mjölkstockningar, såriga bröstvårtor och mycket gråt (från både barnen och mig). Tyvärr fick jag sluta tvärt med piller eftersom det hela gick för långt och slutade på akuten. Jag trodde att jag visste att jag kunde (har en äldre dotter som det fungerade utmärkt med) men hormonerna spelade mig ett spratt så att jag inte insåg mina begränsningar.

    I efterhand önskar jag att jag hade "hobby-ammat", dvs ammat alla tillfällen när det känns bra och är lungt och vid stökiga tillfällen rakt av gett ersättning. Då hade jag förmodligen kunnat fortsätta längre även om det inte var fullt, nu blev det bara en månad - som dessutom var katastrofal.

    När vi gav ersättning så la vi killarna på en kudde och dubbelmatade. När de blev lite större så ställde vi spjälsängarna huvud mot huvud så kunde vi mata båda på natten utan att ta upp dem. Överhuvudtaget har vi varit noga med att de äter och sover vid samma tillfällen. Annars hade vi inte klarat vardagen.

    Mitt sista tips är att inte glömma bort kärleken. När barnen börjar sova på kvällarna - unna er god mat och tid tillsammans. Glöm inte bort varandra.

     

Svar på tråden Praktiska tips för skötsel av tvillingar