• Äldre 16 Aug 15:22
    4301 visningar
    10 svar
    10
    4301

    Tips amma tvillingar

    Jag dubbelammar mina tvillingar (som nu är 1,5 vecka), och har några funderingar.
    Kan man dubbelamma liggandes?
    Hur lägger ni era tvillingar vid bröstet?(Hittils har jag dem liggandes under armarna.) Några tips på andra sätt att lägga till dem vid bröstet?
    Ni som inte har en man som servar er med att lägga dem på ammningskudden hur gör ni för att lyfta dem på plats?
    Ni som har äldre syskon till era tvillingar hur sysselsätter ni syskonen under tiden som tvillingarna äter?

  • Svar på tråden Tips amma tvillingar
  • Amlin
    Äldre 22 Aug 11:37
    #1

    Jag har provat att amma liggandes och det funkade inte för mig. (Första gången jag svor över att jag inte hade mer hängbröst *ler*)

    Jag ammar mina sittandes i en soffa mer amningskudde och kuddar bakom ryggen. De är nu 4,5 månader. ca  När jag är ensam lägger jag förs en tvilling på golvet under soffan eller uppbaxad av kuddar i soffan så att de inte kan falla ner medan jag hämtar den andre. Sen lägger jag dem i var sin ände av soffan, sätter mig till rätta och lägger upp den lättaste tvillingen på kudden, sen lägger jag upp den tyngre tvillingen och så drar jag båda på plats samtidigt. När de väl äter har jag båda händerna fria och kan försöka underhålla storasyster så gott det går från den plats jag sitter på. När jag ammat färdigt lyfter jag ner dem på soffan och sedan på golvet. Det enda som blir riktigt lurigt är om storasyster plötsligt måste gå på toa. Hon har nyligen blivit torr och det kan blir akut fort. Med tvillingar så kan det ta sin tid innan man hinner till toaletten....  

  • Äldre 2 Sep 15:12
    #2

    Jag har ammat halvliggande några gånger, men det går inte så bra. Då har jag haft min amningskudde bakom ryggen, en Formfix då får den som två ben framåt som barnen kan vila mot. Barnen är 2 mån.

    Jag gör också som ovanstående. Lägger barnen i soffan på varsin sida med kuddar runt omking. Jag lägger upp den som är hungrigast först. Ger miniform med sked och lägger till dem. Storasyskonen underhålls inte alls av mig än medan jag ammar. Någon gång har jag läst en bok men annars är de med pappan eller leker själva någonstans. Det händer att jag dukar fram mellanmål och sedan börjar amma. Tycker det är svårt med amningskudde nu när de börjar bli större eftersom de nästan halkar av ibland. Visis amningskudde var bättre i början när de var riktigt små.

    *ler igenkännande* om hängbröst, man får en mer pragmatisk syn på sin kropp med tvillingar att ta hand om

  • Indrat­villin­gmamma
    Äldre 6 Sep 11:37
    #3

    Jag fick heller aldrig till det att amma liggande, på grund av samma erfarenheter som ovanstående.

    När jag ammade utan assistans så var en variant att lägga ett barn och några kuddar till höger om mig i soffan. Sitta så att jag har armstödet på vänster sida om mig. Sedan lade jag ettan vid vänster bröst i "vanlig amningsställning" och lutade vänster arm på armstödet. Sedan drog jag upp en tunn kudde i knät på ettan, och lade tvåan vid höger bröst. Deras ben pekar alltså då åt samma håll. Det behövs en extra kudde vid min högra sida då så att tvåan inte ramlar ner, för det är svårt att hålla i ordentligt. Men så gjorde jag framförallt då jag var hemma hos andra och ammade och inte hade tillgång till amningskudden. Det enda som behövdes då var en soffa och två vanliga kuddar. I nödfall funkar det också utan kuddar men det blir lite obekvämt i längden.

    Det som funkade bäst var annars amningskudde + extra kuddar för att de skulle komma upp i rätt nivå. Då behövde jag inte ens hålla i dem när de åt utan kunde ha armarna vilande.

         

  • Äldre 30 Sep 11:28
    #4

    Hej
    Jag har skrivit om detta några gånger förut här på facebook men gör det igen.  Jag kom på ett sätt att dubbelamma liggande, och jag kan med säkerhet säga att det var det som räddade sömnen och därmed också orken, de första sex månaderna.
    Jag lät tillverka egna amningskuddar, två stycken på en firma som sålde skumgummi. 10 cm tjocka, ritade efter en mall som jag gjort i det utrymme som blir mellan armen och kroppen, ca 30 cm breda och 70 cm långa. På dessa kuddar sov mina barn varje natt. Det var bara att peta in bröstvårtan i munnen och sen somna om. Alla mina barn har varit otroligt småsnuttiga, och om jag inte hade haft kuddarna skulle jag nog inte fått någon sömn alls. Visst, man ligger korsfäst hela natten, enbart på rygg, och behöver hjälp för att ta sig upp utan att ungarna ska trilla ner från kuddarna. Men för mig var det värt det. Man vande sig snabbt och jag hade faktiskt ganska bra sömn första halvåret, säkert åtta timmar per natt. Jag vet att någon annan här på fb har provat att göra kuddarna som jag tipsat om, men för henne funkade det inte, hon fick ont i axlarna. 
    OBS! Om du ska göra som jag tipsat, så är det viktigt att rita mallen långt upp i armhålan, annars är det risk att barnet sparkar sig uppåt och får huvudet att trilla av kudden.  
    NÄr barnen var ett halvår började de vända sig så mycket i sömnen så då kändes det inte längre säkert med kuddarna. En av killarna fick börja sova med pappa istället, vi delade upp oss.

    Eftersom vi var hemma hela familjen fick jag oftast hjälp att lägga till bröstet. Men min moster som också haft tvillingar visade mig hur man kunde göra när man var ensam. Men tar en handduk, eller liten filt. Viker in ena hörnet, lägger barnet i filten med huvudet åt det håll där det vikta hörnet är, och lyfter sedan i de två hörnen som är på sidan om barnen. Det blir som ett litet knyte, ungefär som när storken kommer flygande med en bebis, sen kan handduken ligga kvar under barnet när det ammas, och när man ska ta bort barnet från bröstet är det bara att lyfta igen.    
     

  • Äldre 30 Sep 19:41
    #5

    jag fixa likadana kuddar som Tvillinggravid, men fick det aldrig att funka. Flickorna fick inte grepp om mina bröst i den positionen, blev frusterade och arga och mina armar domna av att ligga som korsfäst. Men det var rätt kul att greja ihop dem, och så har man åtminstone försökt. Lycka till allihopa.

    ps. skönt att amningen är över...


    tvillingmamma
  • Äldre 8 Oct 18:45
    #6

    när dom var riktigt små var det ett himla sjå med kuddar och fix och trix.
    men när dom blev större och mer stabila struntade jag helt enkelt bara i alla kuddag, tog ett barn i taget, "satte" dem på varsett knä och så dubbelammade jag dem så sittandes. de satt vända mot varandra och brukade "gosa" med varandras fötter samtidigt. mycket sött :)

    lycka till!   

  • Äldre 11 Oct 18:48
    #7

    Hur stora var de då när de kunde sitta mot varandra?
    Mina är 3mån och jag märker att det går bättre om de är lite gnälliga att de är mer upprätt då borde den positionen du hade fungera bra.

  • Äldre 16 Oct 22:08
    #8

    Jag ammar båda mina tjejer själv nu ( 2½ mån korrigerad ålder, 4½ mån faktisk ålder), men det tog några månader innan jag fick till dubbelamningen. Allt vände när jag skaffade en riktigt bra amningskudde som heter double blessings. Den är gjord av skumgummi, liggytorna lutar inåt och man spänner fast den runt midjan med ett clip-lås. Kudden är superstabil och barnen ligger bra på den.

    Amningen går till så som alla andra. Sitter i en tvåsitssoffa med två kuddar på högkant bakom ryggen för att komma ut från sittdynorna. Placerar barnen sittande i soffhörnen och lyfter upp dem en i taget på kudden. När jag fått upp den första "säkrar" jag den genom att fälla en soffkudde mot amningskudden så att det inte bäbisen kan rulla av. Då kan jag säkert lyfta upp den andra. Rapar oftast genom att lyfta ner den ena i soffhörnet igen och lägga den andra mot axeln. Man kan även rapa genom att lägga barnet med magen mot amningskudden, men det gillar inte mina.

    Jag tycker att amningen funkar bra nu. Fick dock gå till gymet & styrketräna axlarna några gånger i början för att det skulle kännas bra att lägga till själv. Fast det var det värt...!

  • Äldre 16 Oct 22:15
    #9

    Glömde förresten att skriva om nätterna. Jag går upp & ammar i soffan. Min man hjälper mig att lägga till & rapa. Jag sitter tillbakalutad & sover under amningen. Ammar bara en gång varje natt eftersom barnen sover 7-8 timmar i sträck. Att jobba på att tänja barnens långa sovperiod är ett alternativ till att hitta metoder för att amma liggandes i sängen.

  • Marmac­ita
    Äldre 22 Oct 10:28
    #10

    oj...här kan jag hitta massa tips

    funderar på hur vi ska göra när vi kommer hem liksom...kruxete mest att ena tar bröstet bra (med ammningsnapp iofs)   medans den andra inte riktigt fattar eller orkar suga så antingen blir det sondning på henne eller nappflaska...men funderar hur ag ska göra på natten egentigen även fast maken hemma...:-S

    sk ainförskaffa ammningskudde iallafall  

Svar på tråden Tips amma tvillingar